راح روح
وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ وَفِی أَنفُسِکُمْ، أَفَلَا تُبْصِرُونَ




اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        





طرح محتوی وبلاگ جهت امور پژوهشی در منابع معتبر شیعه تنظیم شده است. کافیست کلیدواژه مورد نظر خود را در قسمت جست و جو وارد نمایید.



جستجو





موضوعات


  • همه
  • ✔آیات آرام بخش
  • ✔اسلام محمدی این است
  • ✔خاکستر بر باد رفته
  • ✔خدا خبر می دهد
  • ✔سلمان فارسی سلمان محمد
  • ✔شاعرانه ها
  • ✔شور عشق با معشوق
  • ✔مطلب ندارد
  • ✔کلام امیر






  • مطالب مرتبط


  • مجموعه روایات درباره فروخوردن خشم (کظم غیظ)
  • چه کسی شایسته امامت است؟
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سی و پنجم)
  • آفت دوستى
  • بدترین دوست
  • هلاک شدگان امام علی
  • آینده تلخ اقتصادی
  • حدود دوستی و رفاقت
  • تفاوت عدل و بخشش
  • فلسفه توانگری و ثروت
  • حکمت فضایل اخلاقی
  • اندازه مدح و ستایش
  • برتری دوستی بر خویشاوندی
  • مسکین رسول خداست
  • دوستان و دشمنان تو چه کسانی هستند؟
  • اثر همنشینی با افراد احمق
  • میزان در دوستی و دشمنی
  • حسادت و سلامتی
  • صفتی که بیش از خویشاوندی محبت می آورد
  • نتیجه حسادت
  • آفت دوستی
  • زمان فرونشاندن خشم
  • اثر خشم در راه خدا
  • روزه و نماز شب بی حاصل
  • نیمی از خردمندی
  • حقوق دوستان بر ذمّه افراد
  • ارزش بخشش اندک
  • ارزش رفاقت
  • پند امام علی به فرزندشان درباره خوبی ها و بدی ها
  • ارزش خویشاوندان
  • ناتوان ترین مردم
  • شکرانه ظفر یافتن بر دشمن
  • برخورد با تفكّر ترك دنيا
  • افشاء ادّعاهاى دروغين طلحه درباره عثمان
  • افشاگری امام علی از واقعه روز شورا و جنگ جمل
  • وظیه کسانی که خداوند به آنها مال بخشیده شده است
  • خبر غيبى از حكومت چهار فرمانرواى فاسد، از پسران مروان
  • روانشناسی طلحه و زبیر
  • نقش خویشاوندان در زندگی انسان
  • خیانت به بستگان
  • نقش عوامل محیطی در تکامل انسان
  • روانشناسى اجتماعى مردم بصره
  • شركت آيندگان در پاداش گذشتگان
  • نحوه مقابله با سپاه دشمن
  • نامه حضرت علی به ابوموسی اشعری در جنگ جمل
  • نامه به فرمانده سر پل ذهاب
  • پاسخ به ادعای طلحه و زبیر
  • نکات اخلاقی از نامه 53 نهج البلاغه
  • ترتیب نزول واجبات
  • قصاص



  • عکس های اخیر


    مجموعه روایات درباره صفات مومن
    مجموعه روایات درباره تقیه
    اهمیت سالم ماندن دین از آفت ها
    حقیقت هدایت و مصداق زنده کردن مومن
    ارزش و ثواب اصلاح میان مردم
    ارزش نصیحت و خیر خواهی مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب احسان و محبت به مومن
    ثواب لباس پوشاندن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب اطعام دادن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب روا کردن حاجات مومنان
    مجموعه روایات درباره ارزش خوشحال کردن مومن
    مجموعه روایات درباره جایگاه و ارزش گفتگو برادران دینی
    رو بوسی مسلمانان در گفتار امامان
    مجموعه روایات درباره ارزش معانقه (دست به گردن یکدیگر نمودن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش مصاحفه(دست دادن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش دیدار و زیارت برادران دینی
    مجموعه روایات درباره حق مومن بر مومن
    مجموعه روایات درباره خیرخواهی و سود رساندن به دیگران
    مجموعه روایات درباره پدر و مادر
    مجموعه روایات درباره صله رحم
    مجموعه روایات درباره بی نیازی از مردم
    مجموعه روایات باب انصاف و عدالت
    مجموعه روایات درباره تعجیل در کار خیر
    مجموعه روایات درباره قناعت
    راه تجارت پر سود
    مجموعه روایات درباره زهد در دنیا
    مجموعه روایات درباره باب دوستی و دشمنی برای خدا
    مجموعه روایات درباه باب تواضع
    مجموعه روایات درباره نرمی و ملاطفت
    مجموعه روایات درباره مدارا و سازگاری
    مجموعه روایات درباره ارزش سکوت و نگهداری زبان
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره فروخوردن خشم (کظم غیظ)
    مجموعه روایات درباره عفو وگذشت
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره راستگوئی و اداء امانت
    مجموعه روایات درباره خوش روئی
    مجموعه روایات درباره خوش خلقی
    مجموعه روایات درباره شکر
    مجموعه روایات درباره صبر
    مجموعه روایات در باره نیت
    مجموعه روایات درباره عبادت
    مداومت برعمل
    جایگاه واجبات
    مجموع روایات درباره محرمات
    عفت
    مجموعه روایات درباره ورع
    مجموعه روایات درباره طاعت و تقوی
     
      آفت دوستى ...
    آفت دوستى

     آفت دوستى

     

    إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ،

    فَقَدْ فَارَقَهُ.

     

    وقتى مؤمن برادرش را به خشم آورد،

    به يقين از او جدا شده است.


    سید رضى مى گويد: (حشمه و احشمه، يعنى او را به خشم آورد، برخى گفته اند، يعنى او را شرمنده ساخت و «احتشم» به معناى فراهم آوردن چنين حالتى است كه زمينه جدائى را پديد مى آورد).

    .

    حکمت 480

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, غضب
    [چهارشنبه 1399-09-19] [ 06:40:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بدترین دوست ...
    بدترین دوست

    بدترین دوست

     

    شَرُّ الْإِخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ.

    بدترين دوست آن كه براى او به رنج و زحمت افتى.

     

    سید رضى گويد: (تكلّف و تكليف با مشكلات و به زحمت افتادن است، پس دوستى كه انسان را دچار مشكلات مى كند مايه شر است پس او از بدترين دوستان بشمار مى آيد).

    .

    حکمت 479

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
     [ 06:36:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      حدود دوستی و رفاقت ...
    حدود دوستی و رفاقت

    حدود دوستی و رفاقت

     

     زُهْدُكَ فِي رَاغِبٍ فِيكَ، نُقْصَانُ حَظٍّ؛

    وَ رَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ، ذُلُّ نَفْسٍ.

     

    دورى تو از آن كس كه خواهان تو است، نشانه كمبود بهره تو در دوستى است،

    و گرايش تو به آن كس كه تو را نخواهد، سبب خوارى تو است.

    .

    حکمت 451

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [سه شنبه 1399-09-18] [ 06:17:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      برتری دوستی بر خویشاوندی ...
    برتری دوستی بر خویشاوندی

    برتری دوستی بر خویشاوندی

     

     مَوَدَّةُ الْآبَاءِ، قَرَابَةٌ بَيْنَ الْأَبْنَاءِ؛

    وَ الْقَرَابَةُ إِلَى الْمَوَدَّةِ، أَحْوَجُ مِنَ الْمَوَدَّةِ إِلَى الْقَرَابَةِ.

     

     دوستى ميان پدران، سبب خويشاوندى فرزندان است،

    و خويشاوندى به دوستى نيازمندتر است از دوستى به خويشاوندى.

    .

    حکمت 308

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [دوشنبه 1399-08-05] [ 04:08:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      دوستان و دشمنان تو چه کسانی هستند؟ ...
    دوستان و دشمنان تو چه کسانی هستند؟

    دوستان و دشمنان تو چه کسانی هستند؟
     

    دوستان تو سه گروهند، و دشمنان تو نيز سه دسته اند،

    امّا دوستانت: دوست تو و دوست دوست تو، و دشمن دشمن تو است،

    و امّا دشمنانت، پس دشمن تو، و دشمن دوست تو، و دوست دشمن تو است.

    .

    حکمت 295

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [شنبه 1399-08-03] [ 11:31:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      اثر همنشینی با افراد احمق ...
    اثر همنشینی با افراد احمق

    اثر همنشینی با افراد احمق

     

    لَا تَصْحَبِ الْمَائِقَ،

    فَإِنَّهُ يُزَيِّنُ لَكَ فِعْلَهُ

    وَ يَوَدُّ أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ.

     

     همنشين بى خرد مباش،

    كه كار زشت خود را زيبا جلوه داده،

    دوست دارد تو همانند او باشى.

    .

    حکمت 293

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, عقل و اندیشه
     [ 11:24:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      میزان در دوستی و دشمنی ...
    میزان در دوستی و دشمنی

     میزان در دوستی و دشمنی

     

    أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا،

    عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْماً مَا؛

    وَ أَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْناً مَا،

    عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْماً مَا.

     

     در دوستى با دوست مدارا كن، شايد روزى دشمن تو گردد،

    و در دشمنى با دشمن نيز مدارا كن، زيرا شايد روزى دوست تو گردد.

    .

    حکمت 268

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

     

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [سه شنبه 1399-07-29] [ 02:33:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      صفتی که بیش از خویشاوندی محبت می آورد ...
    صفتی که بیش از خویشاوندی محبت می آورد

    صفتی که بیش از خویشاوندی محبت می آورد

     

     الْكَرَمُ، أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ.

     بخشش بيش از خويشاوندى محبّت آورد.

    .

    حکمت 247

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, عفو و بخشش
    [یکشنبه 1399-07-27] [ 08:42:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      آفت دوستی ...
    آفت دوستی

    آفت دوستی

     

    حَسَدُ الصَّدِيقِ،

    مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ.

     

    حسادت بر دوست،

    از آفات دوستى است.

    .

    حکمت 218

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, حسادت
    [چهارشنبه 1399-07-23] [ 07:21:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نیمی از خردمندی ...
    نیمی از خردمندی

    نیمی از خردمندی

     

     التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ.

    دوستى كردن نيمى از خردمندى است.

    .

    حکمت 142

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [دوشنبه 1399-07-14] [ 05:34:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      حقوق دوستان بر ذمّه افراد ...
    حقوق دوستان بر ذمّه افراد

    حقوق دوستان بر ذمّه افراد

     

     لَا يَكُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ فِي ثَلَاثٍ:

    فِي نَكْبَتِهِ وَ غَيْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ.

     

     دوست نيست مگر آن كه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد:

    در روزگار گرفتارى، آن هنگام كه حضور ندارد، و پس از مرگ.

    .

    حکمت 134

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [یکشنبه 1399-07-13] [ 04:25:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ارزش رفاقت ...
    ارزش رفاقت

    ارزش رفاقت

     

    فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ.

     از دست دادن دوستان غربت است.

    .

    حکمت 65

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [یکشنبه 1399-07-06] [ 02:19:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      پند امام علی به فرزندشان درباره خوبی ها و بدی ها ...
    پند امام علی به فرزندشان درباره خوبی ها و بدی ها

    پند امام علی به فرزندشان درباره خوبی ها و بدی ها

     


    به فرزندش امام حسن عليه السّلام فرمود:

    پسرم چهار چيز از من ياد گير (در خوبى ها)،

    و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آنها عمل مى كنى زيان نبينى:


    الف- خوبى ها:

    1- همانا ارزشمندترين بى نيازى عقل است،

    2- و بزرگ ترين فقر بى خردى است،

    3- و ترسناك ترين تنهايى خودپسندى است.

    4- و گرامى ترين ارزش خانوادگى، اخلاق نيكوست.


    ب- هشدارها:

    1- پسرم از دوستى با احمق بپرهيز، چرا كه مى خواهد به تو نفعى رساند امّا دچار زيانت مى كند.

    2- از دوستى با بخيل بپرهيز، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد.

    3- و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد.

    4- و از دوستى با دروغگو بپرهيز، كه او به سراب ماند: دور را به تو نزديك، و نزديك را دور مى نماياند.

    .

    حکمت 38

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [پنجشنبه 1399-07-03] [ 10:13:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ارزش خویشاوندان ...
    ارزش خویشاوندان

    روش برخورد با خويشاوندان (صله رحم)

     

     مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ، أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ.

     

     كسى را كه نزديكانش واگذارند،

    بيگانه او را پذيرا مى گردد.

    .

    حکمت 14

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [دوشنبه 1399-06-31] [ 11:42:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ناتوان ترین مردم ...
    ناتوان ترین مردم

    آيين دوست يابى 

     

    أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ،

    وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ.

     

     ناتوان ترين مردم كسى است كه در دوست يابى ناتوان است،

    و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد.

    .

    حکمت 12

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
     [ 11:30:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      برخورد با تفكّر ترك دنيا ...
    برخورد با تفكّر ترك دنيا

    پس از جنگ بصره بر علاء بن زياد وارد شد كه از ياران امام بود. وقتى خانه بسيار مجلّل و وسيع او را ديد، فرمود:

     

     

    روش استفاده از دنيا


    با اين خانه وسيع در دنيا چه مى كنى در حالى كه در آخرت به آن نيازمندترى؟!

    آرى!

    اگر بخواهى مى توانى با همين خانه به آخرت برسى

    در اين خانه وسيع مهمانان را پذيرايى كنى،

    به خويشاوندان با نيكوكارى بپيوندى،

    و حقوقى كه بر گردن تو است به صاحبان حق برسانى،

    پس آنگاه تو با همين خانه وسيع به آخرت نيز مى توانى پرداخت.

     

     

     برخورد با تفكّر ترك دنيا


    علاء گفت: از برادرم عاصم بن زياد به شما شكايت مى كنم.

    فرمود: چه شد او را؟

    گفت عبايى پوشيده و از دنيا كناره گرفته است.

    امام عليه السّلام فرمود او را بياوريد،

    وقتى آمد به او فرمود:

    اى دشمنك جان خويش! شيطان سرگردانت كرده،

    آيا تو به زن و فرزندانت رحم نمى كنى؟!

    تو مى پندارى كه خداوند نعمت هاى پاكيزه اش را حلال كرده، امّا دوست ندارد تو از آنها استفاده كنى؟!

    تو در برابر خدا كوچك تر از آنى كه اينگونه با تو رفتار كند.

    عاصم گفت:« اى امير مؤمنان، پس چرا تو با اين لباس خشن، و آن غذاى ناگوار به سر مى برى؟»

    امام فرمود:« واى بر تو من همانند تو نيستم، خداوند بر پيشوايان حق واجب كرده كه خود را با مردم ناتوان همسو كنند، تا فقر و ندارى، تنگدست را به هيجان نياورد، و به طغيان نكشاند.»

    .

    خطبه 209

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, روش استفاده درست از دنیا, برخورد با تفکر ترک دنیا
    [شنبه 1399-06-15] [ 04:02:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      افشاگری امام علی از واقعه روز شورا و جنگ جمل ...
    افشاگری امام علی از واقعه روز شورا و جنگ جمل

    (مطالب اين خطبه، بخشى از نوشته هاى افشاگرانه اى است كه در سال 40 هجرى براى روشن شدن واقعيّت هاى تاريخ اسلام به دستور امام نوشته شد).

     

    ستايش خداوندى را سزاست كه نه آسمانى مانع آگاهى او از آسمان ديگر، و نه زمينى مانع او از زمين ديگر مى شود.

     

    علی از زبان علی ( گفتگو در روز شورا)


    شخصى در روز شورا به من گفت «اى فرزند ابو طالب نسبت به خلافت حريص مى باشى».

    در پاسخ او گفتم: “به خدا سوگند! شما با اينكه از پيامبر اسلام دورتريد، حريص تر مى باشيد،

    امّا من شايسته تر و نزديكتر به پيامبر اسلامم،

    همانا من تنها حق خود را مطالبه مى كنم كه شما بين من و آن حائل شديد، و دست رد بر سينه ام زديد.

    پس چون در جمع حاضران، با برهان قاطع او را مغلوب كردم، درمانده و سرگردان شد و نمى دانست در پاسخم چه بگويد.”

     

     شكوه از قريش(صله رحم)


    بار خدايا!

    از قريش و از تمامى آنها كه ياريشان كردند به پيشگاه تو شكايت مى كنم،

    زيرا قريش پيوند خويشاوندى مرا قطع كردند،

    و مقام و منزلت بزرگ مرا كوچك شمردند،

    و در غصب حق من، با يكديگر هم داستان شدند.

    سپس گفتند: برخى از حق را بايد گرفت و برخى را بايد رها كرد (يعنى خلافت حقّى است كه بايد رهايش كنى).

     

     شكوه از ناكثين


    طلحه و زبير و يارانشان بر من خروج كردند،

    و همسر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم -عائشه- را به همراه خود مى كشيدند

    چونان كنيزى را كه به بازار برده فروشان مى برند، به بصره روى آوردند،

    در حالى كه همسران خود را پشت پرده نگهداشته، امّا پرده نشين حرم پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را در برابر ديدگان خود و ديگران قرار دادند.

    لشكرى را گرد آوردند كه همه آنها به اطاعت من گردن نهاده،

    و بدون اكراه، و با رضايت كامل با من بيعت كرده بودند،

    پس از ورود به بصره، به فرماندار من و خزانه داران بيت المال مسلمين، و به مردم بصره حمله كردند،

    گروهى از آنان را شكنجه و گروه ديگر را با حيله كشتند.


    به خدا سوگند!

    اگر جز به يك نفر دست نمى يافتند و او را عمدا بدون گناه مى كشتند كشتار همه آنها براى من حلال بود،

    زيرا همگان حضور داشتند و انكار نكردند،

    و از مظلوم با دست و زبان دفاع نكردند،

    چه رسد به اينكه ناكثين به تعداد لشكريان خود از مردم بى دفاع بصره قتل عام كردند.

    .

    خطبه 172

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

     

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀علی از زبان علی در کلام نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ◀طلحه و زبیر در نهج البلاغه, ◀جنگ جمل در نهج البلاغه, ◀ عایشه در نهج البلاغه, ◀ماجرای خلافت از زبان حضرت علی, ✔مطلب ندارد
    [دوشنبه 1399-06-03] [ 12:33:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      وظیه کسانی که خداوند به آنها مال بخشیده شده است ...
    وظیه کسانی که خداوند به آنها مال بخشیده شده است

    (برخى از شارحان نوشتند كه اين خطبه بخشى از خطبه 126 مى باشد).

     

    شناخت جايگاه بخشش و احسان


    براى كسى كه نا بجا به ناكسان نيكى كند بهره اى جز ستايش فرومايگان، تعريف سركشان و اشرار، و سخنان جاهلان بد گفتار ندارد،

    و اينها نيز تا هنگامى كه به آنها بخشش مى كند ادامه دارد.

    دست سخاوتمندى ندارد آن كس كه از بخشش در راه خدا بخل مى ورزد.

    آن كس كه خدا او را مالى بخشيد، پس «بايد»:

    به خويشاوندان خود بخشش نمايد،

    و سفره مهمانى خوب بگستراند،

    و اسير آزاد كند،

    و رنجديده را بنوازد،

    و مستمند را بهرمند كند،

    و قرض وامدار را بپردازد،

    و براى درك ثواب الهى، در برابر پرداخت حقوق ديگران، و مشكلاتى كه در اين راه به او مى رسد شكيبا باشد، زيرا به دست آوردن صفات ياد شده، موجب شرافت و بزرگى دنيا و درك فضائل سراى آخرت است «ان شاء الله».

    .

    خطبه 142

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [دوشنبه 1399-05-20] [ 11:52:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      نقش خویشاوندان در زندگی انسان ...
    نقش خویشاوندان در زندگی انسان

    نقش خويشاوندان در زندگی انسان


    اى مردم، انسان هر مقدار كه ثروتمند باشد، باز از خويشاوندان خود بى نياز نيست كه از او با زبان و دست دفاع كنند.
    خويشاوندان انسان، بزرگ ترين گروهى هستند كه از او حمايت مى كنند و اضطراب و ناراحتى او را مى زدايند، و در هنگام مصيبت ها نسبت به او، پر عاطفه ترين مردم مى باشند.
    نام نيكى كه خدا از شخصى در ميان مردم رواج دهد بهتر از ميراثى است كه ديگرى بردارد. 

     
    آگاه باشيد!

    مبادا از بستگان تهيدست خود رو برگردانيد و از آنان چيزى را دريغ داريد، كه نگاه داشتن مال دنيا، زيادى نياورد و از بين رفتنش كمبودى ايجاد نكند.


    آن كس كه دست دهنده خود را از بستگانش باز دارد، تنها يك دست را از آنها گرفته امّا دست هاى فراوانى را از خويش دور كرده است، و كسى كه پر و بال محبّت را بگستراند، دوستى خويشاوندانش تداوم خواهد داشت.


    (سید رضی مى گويد: و چه زيباست معنايى كه امام عليه السّلام از جمله «و من يقبض يده عن عشيرته» تا آخر كلام اراده فرمود، زيرا كسى كه خير و نيكى هاى خود را از خويشاوندان خود قطع كند، تنها سود يك تن را از آنها باز داشته، امّا به هنگام احتياج شديد، يارى تمام آنها را از خود دور كرده كه آنها به نداى او پاسخ نمى گويند در اين صورت خود را از سود فراوان خويشاوندان محروم ساخته و گروهى را از يارى خود باز داشته است).

    خطبه 23

    نهج البلاغه

    .

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه
    [جمعه 1398-10-27] [ 08:05:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      خیانت به بستگان ...
    خیانت به بستگان

    امام در مسجد كوفه در سال 38 هجرى سخنرانى مى كرد، اشعث بن قيس به يكى از مطالب آن اعتراض كرد و گفت اين سخن به زيان شما، نه به سود تو است، امام نگاه خود را به او دوخت و فرمود:


    سوابق تاريخى نكوهيده أشعث بن قيس:


    چه كسى تو را آگاهاند كه چه چيزى به سود، يا زيان من است. لعنت خدا و لعنت لعنت كنندگان، بر تو باد اى متكبّر متكبّر زاده، منافق پسر كافر.


    سوگند به خدا!

    تو يك بار در زمان كفر و بار ديگر در حكومت اسلام، اسير شدى، و مال و خويشاوندى تو، هر دو بار نتوانست به فريادت برسد.
    آن كس كه خويشان خود را به دم شمشير سپارد، و مرگ و نابودى را به سوى آنها كشاند، سزاوار است كه بستگان او بر وى خشم گيرند و بيگانگان به او اطمينان نداشته باشند. 


    (سید رضی مى گويد: منظور امام عليه السّلام اين است كه اشعث ابن قيس يك بار وقتى كه كافر بود اسير شد و بار ديگر آنگاه كه مسلمان شد و شمشيرها را به سوى قبيله اش راهنمايى كرد، مربوط به جريانى است كه اشعث قبيله خود را فريب داد تا خالد بن وليد، آنها را غافلگير كند و از دم شمشير بگذراند كه پس از آن خيانت او را با لقب «عرف النّار» (چيزى كه آتش را بپوشاند)، مى ناميدند و اين لقبى بود كه به نيرنگ باز مى دادند).

    خطبه19

    نهج البلاغه

    .

    .

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه
    [یکشنبه 1398-10-01] [ 07:51:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ارزش پیوند و صله رحم ...

    ?فرازی از وصیت امام به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) بعد از ضربت ابن ملجم (لعنه الله علیه)

     

    بر شما باد!

    پیوند و بخشش به یکدیگر و بپرهیزید از پشت کردن و بریدن از یکدیگر.

    .

    .

    نامه46

    نهج البلاغه

    .

    .

    موضوعات: ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه
    [شنبه 1398-04-29] [ 12:21:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      حق همسایگان ...

    ?فرازی از وصیت امام به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) بعد از ضربت ابن ملجم (لعنه الله علیه)

    خدا را خدا را! در حق همسایگان

    آنها سفارش شده ی پیامبرتان هستند. پیوسته درباره ی آنان سفارش می کرد به اندازه ای که پنداشتیم برایشان میراث معین خواهد نمود.

    .

    .

    نامه 46

    نهج البلاغه

    .

    .

    موضوعات: ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ حقوق همسایگان در نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه
     [ 12:07:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      اصلاح میان مسلمانان بهتر از نماز و روزه ...

    ?فرازی از وصیت امام به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) بعد از ضربت ابن ملجم (لعنه الله علیه)

     

    سخن حق بگویید و برای ثواب کار کنید، ستمگر را دشمن و ستمدیده را یاور باشید.

    شما و همه فرزندان و خاندانم را و هر که را که نوشته ام به او می رسد به تقوای الهی، نظم در امور و اصلاح میان مسلمانان وصیت می کنم؛ زیرا از جد شما صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که می فرمود: “اصلاح میان مسلمانان از بیشتر نماز و روزه ها بهتر است.”

    .

    .

    نامه46

    نهج البلاغه

    .

    .

    موضوعات: ◀نامه ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ نماز و روزه در نهج البلاغه, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه
     [ 12:00:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت