راح روح
وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ وَفِی أَنفُسِکُمْ، أَفَلَا تُبْصِرُونَ




اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        





طرح محتوی وبلاگ جهت امور پژوهشی در منابع معتبر شیعه تنظیم شده است. کافیست کلیدواژه مورد نظر خود را در قسمت جست و جو وارد نمایید.



جستجو





موضوعات


  • همه
  • ✔آیات آرام بخش
  • ✔اسلام محمدی این است
  • ✔خاکستر بر باد رفته
  • ✔خدا خبر می دهد
  • ✔سلمان فارسی سلمان محمد
  • ✔شاعرانه ها
  • ✔شور عشق با معشوق
  • ✔مطلب ندارد
  • ✔کلام امیر






  • مطالب مرتبط


  • چه کسی شایسته امامت است؟
  • نحوه برخورد با دنیا از منظر امامان معصوم علیهم السلام
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای چهلم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سی و هشتم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سی و دوم)
  • حقیقت دنیا
  • ارزش صبر و تحمل
  • تعريف حقیقت زهد و پارسايى
  • روش برخورد با دنیا
  • دنیاشناسی
  • نحوه استفاده از دنیا و بدست آوردن روزی
  • ماهیت دنیا
  • سه پند مهم امام علی
  • کلام پرتکرار امام علی بر روی منبرها
  • حقیقت دنیا و انسانها
  • روز سخت ظالم
  • تأثیر دولت و قدرت بر اندیشه
  • رابطه مرگ و آرزو
  • ویژگی های روحی افراد مومن و متّقی
  • تقوی در خلوت گاه
  • روش برخورد با ظلم
  • فرزندان دنیا
  • شخصی که محبوب امام علی بود
  • نتیجه اوصاف ضد تقوی
  • بهترین روش زندگی در دنیا
  • روز سخت ظالمان
  • رفتارهای ضد تقوی
  • آفت اندیشه
  • اندیشه درست
  • ماهیت دنیا و بخیلان
  • نگاه امام علی به دنیا
  • روزه و نماز شب بی حاصل
  • دنیا و اقسام مردم در آن
  • توبيخ نكوهش كننده دنيا
  • خوشا به حال اینان
  • مجموعه صفات انسان ساز از زبان امام علی
  • شرایط اجرای امر خداوند
  • عاقبت ترجیح دادن دنیا بر دین
  • ویژگی زاهدان و برجستگان
  • پیراهن وصله دار
  • ارزش تقوی در عمل
  • ارزش تجربه پیران
  • تراز ارزش انساها
  • رابطه دنیا و انسان
  • آرزو و تقدیر
  • دنیاسواران
  • راه پیروزی
  • ارزش یک مرد
  • برترین زهد
  • روش برخورد با جوانمردان



  • عکس های اخیر


    مجموعه روایات درباره صفات مومن
    مجموعه روایات درباره تقیه
    اهمیت سالم ماندن دین از آفت ها
    حقیقت هدایت و مصداق زنده کردن مومن
    ارزش و ثواب اصلاح میان مردم
    ارزش نصیحت و خیر خواهی مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب احسان و محبت به مومن
    ثواب لباس پوشاندن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب اطعام دادن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب روا کردن حاجات مومنان
    مجموعه روایات درباره ارزش خوشحال کردن مومن
    مجموعه روایات درباره جایگاه و ارزش گفتگو برادران دینی
    رو بوسی مسلمانان در گفتار امامان
    مجموعه روایات درباره ارزش معانقه (دست به گردن یکدیگر نمودن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش مصاحفه(دست دادن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش دیدار و زیارت برادران دینی
    مجموعه روایات درباره حق مومن بر مومن
    مجموعه روایات درباره خیرخواهی و سود رساندن به دیگران
    مجموعه روایات درباره پدر و مادر
    مجموعه روایات درباره صله رحم
    مجموعه روایات درباره بی نیازی از مردم
    مجموعه روایات باب انصاف و عدالت
    مجموعه روایات درباره تعجیل در کار خیر
    مجموعه روایات درباره قناعت
    راه تجارت پر سود
    مجموعه روایات درباره زهد در دنیا
    مجموعه روایات درباره باب دوستی و دشمنی برای خدا
    مجموعه روایات درباه باب تواضع
    مجموعه روایات درباره نرمی و ملاطفت
    مجموعه روایات درباره مدارا و سازگاری
    مجموعه روایات درباره ارزش سکوت و نگهداری زبان
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره فروخوردن خشم (کظم غیظ)
    مجموعه روایات درباره عفو وگذشت
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره راستگوئی و اداء امانت
    مجموعه روایات درباره خوش روئی
    مجموعه روایات درباره خوش خلقی
    مجموعه روایات درباره شکر
    مجموعه روایات درباره صبر
    مجموعه روایات در باره نیت
    مجموعه روایات درباره عبادت
    مداومت برعمل
    جایگاه واجبات
    مجموع روایات درباره محرمات
    عفت
    مجموعه روایات درباره ورع
    مجموعه روایات درباره طاعت و تقوی
     
      تعريف حقیقت زهد و پارسايى ...
    تعريف حقیقت زهد و پارسايى

    تعريف حقیقت زهد و پارسايى 


    زهد بين دو كلمه از قرآن است، كه خداى سبحان فرمود:

    «تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخوريد، و به آنچه به شما رسيده شادمان مباشيد»؛

    كسى كه بر گذشته افسوس نخورد، و به آينده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعايت كرده است.

    .

    حکمت 439

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی
    [یکشنبه 1399-09-16] [ 10:49:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ویژگی های روحی افراد مومن و متّقی ...
    ویژگی های روحی افراد مومن و متّقی

    ویژگی های روحی افراد مومن و متّقی

     

    شادى مؤمن در چهره او،

    و اندوه وى در دلش پنهان است.

    سينه اش از هر چيزى فراخ تر،

    و نفس او از هر چيزى خوارتر است.

    برترى جويى را زشت،

    و رياكارى را دشمن مى شمارد.

    اندوه او طولانى، و همّت او بلند است،

    سكوتش فراوان، و وقت او با كار گرفته است،

    شكرگزار و شكيبا و ژرف انديش است.

    از كسى درخواست ندارد و نرم خو و فروتن است،

    نفس او از سنگ خارا سخت تر امّا در ديندارى از بنده خوارتر است.

    .

    حکمت 333

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی
    [چهارشنبه 1399-08-07] [ 03:15:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      شخصی که محبوب امام علی بود ...
    شخصی که محبوب امام علی بود

     شخصی که محبوب امام علی بود 

     

    در گذشته برادرى دينى داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود

    چون دنياى حرام در چشم او بى ارزش مى نمود،

    و از شكم بارگى دور بود،

    پس آنچه را نمى يافت آرزو نمى كرد،

    و آنچه را مى يافت زياده روى نداشت.

    در بيشتر عمرش ساكت بود،

    امّا گاهى كه لب به سخن مى گشود بر ديگر سخنوران برترى داشت،

    و تشنگى پرسش كنندگان را فرو مى نشاند.

    به ظاهر ناتوان و مستضعف مى نمود،

    امّا در برخورد جدّى چونان شير پيشه مى خروشيد،

    يا چون مار بيابانى به حركت در مى آمد.

    تا پيش قاضى نمى رفت دليلى مطرح نمى كرد،

    و كسى را كه عذرى داشت سرزنش نمى كرد، تا آن كه عذر او را مى شنيد.

    از درد شكوه نمى كرد، مگر پس از تندرستى و بهبودى،

    آنچه عمل مى كرد مى گفت،

    و بدانچه عمل نمى كرد چيزى نمى گفت،

    اگر در سخن گفتن بر او پيشى مى گرفتند در سكوت مغلوب نمى گرديد.

    و بر شنيدن بيشتر از سخن گفتن حريص بود.

    اگر بر سر دو راهى دو كار قرار مى گرفت،

    مى انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديك تر است با آن مخالفت مى كرد.

    پس بر شما باد روى آوردن به اينگونه از ارزش هاى اخلاقى،

    و با يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد،

    و اگر نتوانستيد،

    بدانيد كه به دست آوردن برخى از آن ارزش هاى اخلاقى بهتر از رها كردن همه است.

    .

    حکمت 289

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی
    [پنجشنبه 1399-08-01] [ 10:17:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      اندیشه درست ...
    اندیشه درست

    اندیشه درست

     

    از خدا بترسيد،

    ترسيدن انسان وارسته اى كه دامن به كمر زده و خود را آماده كرده،

    و در بهره بردن از فرصت ها كوشيده،

    و هراسان در اطاعت خدا تلاش كرده،

    و در دنياى زودگذر، و پايان زندگى و عاقبت كار، بدرستى انديشيده است.

    .

    حکمت 210

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی
    [سه شنبه 1399-07-22] [ 09:03:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      خوشا به حال اینان ...
    خوشا به حال اینان

    خوشا به حال اینان (اهل تقوی)

     

    خوشا به حال آن كس كه خود را كوچك مى شمارد،

    و كسب و كار او پاكيزه است،

    و جانش پاك،

    و اخلاقش نيكوست،

    كه مازاد بر مصرف زندگى را در راه خدا بخشش مى كند،

    و زبان را از زياده گويى باز مى دارد

    و آزار او به مردم نمى رسد،

    و سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم او را كفايت كرده،

    بدعتى در دين خدا نمى گذارد.

    .

    حکمت 123

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی
    [شنبه 1399-07-12] [ 09:58:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      شرایط اجرای امر خداوند ...
    شرایط اجرای امر خداوند

    شرایط اجرای امر خداوند

     

     لَا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ

    إِلَّا مَنْ لَا يُصَانِعُ

    وَ لَا يُضَارِعُ

    وَ لَا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ.

     


     فرمان خدا را بر پاندارد،

    جز آن كس كه در اجراى حق مدارا نكند،

    سازشكار نباشد،

    و پيرو آرزوها نگردد.

    .

    حکمت 110

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀خداشناسی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی, آرزو پروری
    [پنجشنبه 1399-07-10] [ 06:06:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ویژگی زاهدان و برجستگان ...
    ویژگی زاهدان و برجستگان

    ویژگی زاهدان و برجستگان


    از نوف بكّالى نقل شده، كه در يكى از شب ها، امام على عليه السّلام را ديدم براى عبادت از بستر برخاست،

    نگاهى به ستارگان افكند،

    و به من فرمود: خوابى يا بيدار؟

    گفتم: بيدارم.

    فرمود: اى نوف خوشا به حال آنان كه از دنياى حرام چشم پوشيدند،

    و دل به آخرت بستند،

    آنان مردمى هستند كه زمين را تخت، خاك را بستر،

    آب را عطر، و قرآن را پوشش زيرين،

    و دعا را لباس روئين خود قرار دادند،

    و با روش عيساى مسيح با دنيا بر خورد كردند.

     

    نماز شب

     

    ای نوف!

    همانا داود پیامبر (که درود خدا بر او باد) در چنین ساعتی از شب بر می خواست

    و می گفت: این ساعتی است که دعای هر بنده ای به اجابت می رسد،

    جز باجگیران، جاسوسان، شبگردان و نیروهای انتظامی حکومت ستمگر، یا نوازنده طنبور و طبل.

    .

    حکمت 104

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی, نماز شب
    [سه شنبه 1399-07-08] [ 04:25:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ارزش یک مرد ...
    ارزش یک مرد

    خصوصیات اهل تقوی (ارزش یک مرد)

     

    قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ،

    وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ،

    وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ،

    وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ.

     

     ارزش مرد به اندازه همّت اوست،

    و راستگويى او به ميزان جوانمردى اش،

    و شجاعت او به قدر ننگى است كه احساس مى كند،

    و پاكدامنى او به اندازه غيرت اوست.

    .

    حکمت 47

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی, جوانمردی
    [جمعه 1399-07-04] [ 09:57:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      برترین زهد ...
    برترین زهد

     برترین زهد

     

    أَفْضَلُ الزُّهْدِ،

    إِخْفَاءُ الزُّهْدِ.

     

     برترين زهد، پنهان داشتن زهد است.

    .

    حکمت 28

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی
    [چهارشنبه 1399-07-02] [ 08:56:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      افراد با تقوی در دنیا چگونه زندگی می کنند؟ ...
    افراد با تقوی در دنیا چگونه زندگی می کنند؟

    ثمره تقوی

     


    همانا ترس از خدا كليد هر در بسته،

    و ذخيره رستاخيز،

    و عامل آزادگى از هر گونه بردگى،

    و نجات از هر گونه هلاكت است.

    در پرتو پرهيزكارى، تلاشگران پيروز،

    پرواكنندگان از گناه رستگار،

    و به هر آرزويى مى توان رسيد.

    مردم عمل كنيد كه عمل نيكو به سوى خدا بالا مى رود،

    و توبه سودمند است،

    و دعا به اجابت مى رسد،

    و آرامش برقرار،

    و قلم هاى فرشتگان در جريان است.

    به سوى اعمال نيكو بشتابيد

    پيش از آن كه عمرتان پايان پذيرد،

    يا بيمارى مانع شود،

    و يا تير مرگ شما را هدف قرار دهد.

     

     

     ضرورت ياد مرگ

     

    مرگ نابود كننده لذّت ها،

    تيره كننده خواهش هاى نفسانى،

    و دور كننده اهداف شماست،

    مرگ ديدار كننده اى دوست نداشتنى،

    هماوردى شكست ناپذير

    و كينه توزى است كه بازخواست نمى شود.

    دام هاى خود را هم اكنون بر دست و پاى شما آويخته،

    و سختى هايش شما را فرا گرفته،

    و تيرهاى خود را به سوى شما پرتاب كرده است.

    قهرش بزرگ،

    و دشمنى او پياپى

    و تيرش خطا نمى كند.

    چه زود است كه سايه هاى مرگ، و شدّت دردهاى آن،

    و تيرگى هاى لحظه جان كندن،

    و بيهوشى سكرات مرگ،

    و ناراحتى و خارج شدن روح از بدن،

    و تاريكى چشم پوشيدن از دنيا،

    و تلخى خاطره ها، شما را فرا گيرد.

    پس ممكن است ناگهان مرگ بر شما هجوم آورد،

    و گفتگوهايتان را خاموش،

    و جمعيّت شما را پراكنده،

    و نشانه هاى شما را نابود،

    و خانه هاى شما را خالى،

    و ميراث خواران شما را بر انگيزد تا ارث شما را تقسيم كنند،

    آنان يا دوستان نزديكند كه به هنگام مرگ نفعى نمى رسانند،

    يا نزديكان غم زده اى كه نمى توانند جلوى مرگ را بگيرند،

    يا سرزنش كنندگانى كه گريه و زارى نمى كنند.

     

     

     سفارش به عمل کردن و نيكوكارى

     

    بر شما باد به تلاش و كوشش،

    آمادگى و آماده شدن،

    و جمع آورى زاد و توشه آخرت  در دوران زندگى دنيا.

     

     

    پرهیز از دنیاگرایی


    دنيا شما را مغرور نسازد،

    چنانكه گذشتگان شما و امّت هاى پيشين را در قرون سپرى شده مغرور ساخت.

    آنان كه دنيا را دوشيدند،

    به غفلت زدگى در دنيا گرفتار آمدند،

    فرصت ها را از دست دادند،

    و تازه هاى آن را فرسوده ساختند.

    سرانجام خانه هايشان گورستان،

    و سرمايه هايشان ارث اين و آن گرديد،

    آنان كه نزديكشان را نمى شناسند،

    و به گريه كنندگان خود توجّهى ندارند،

    و نه دعوتى را پاسخ مى گويند.

    مردم از دنياى حرام بپرهيزيد،

    كه حيله گر و فريبنده و نيرنگ باز است،

    بخشنده اى باز پس گيرنده،

    و پوشنده اى برهنه كننده است،

    آسايش دنيا بى دوام،

    و سختى هايش بى پايان،

    و بلاهايش دائمى است.

     

     

    رابطه افراد با تقوی و دنیا


    زاهدان گروهى از مردم دنيايند كه دنيا پرست نمى باشند،

    پس در دنيا زندگى مى كنند امّا آلودگى دنيا پرستان را ندارند،

    در دنيا با آگاهى و بصيرت عمل مى كنند،

    و در ترك زشتى ها از همه پيشى مى گيرند.

    بدن هايشان به گونه اى در تلاش و حركت است كه گويا ميان مردم آخرتند،

    اهل دنيا را مى نگرند كه مرگ بدن ها را بزرگ مى شمارند، ا

    مّا آنها مرگ دل هاى زندگان را بزرگ تر مى دانند.

    .

    خطبه 230

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

     

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ◀مرگ در نهج البلاغه, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی
    [شنبه 1399-06-22] [ 11:34:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      علی از زبان علی (خودسازی امام علی) ...
    علی از زبان علی (خودسازی امام علی)

    (اين سخنرانى در شهر كوفه در دوران زمامدارى آن حضرت ايراد شد).

     

    علی از زبان علی (خودسازی)

     

    پرهيز از ستمكارى


    سوگند به خدا!

    اگر تمام شب را بر روى خارهاى سعدان به سر ببرم،

    و يا با غل و زنجير به اين سو يا آن سو كشيده شوم،

    خوش تر دارم تا خدا و پيامبرش را در روز قيامت، در حالى ملاقات كنم كه به بعضى از بندگان ستم،

    و چيزى از اموال عمومى را غصب كرده باشم.

    چگونه بر كسى ستم كنم براى نفس خويش، كه به سوى كهنگى و پوسيده شدن پيش مى رود،

    و در خاك، زمانى طولانى اقامت مى كند.

     

     

    پرهيز از دست درازی به بیت المال


    به خدا سوگند!

    برادرم عقيل را ديدم كه به شدّت تهيدست شده

    و از من درخواست داشت تا يك من از گندم هاى بيت المال را به او ببخشم.

    كودكانش را ديدم كه از گرسنگى داراى موهاى ژوليده، و رنگشان تيره شده، گويا با نيل رنگ شده بودند.

    پى در پى مرا ديدار و درخواست خود را تكرار مى كرد،

    چون به گفته هاى او گوش دادم پنداشت كه دين خود را به او واگذار مى كنم،

    و به دلخواه او رفتار و از راه و رسم عادلانه خود دست بر مى دارم.

    روزى آهنى را در آتش گداخته به جسمش نزديك كردم تا او را بيازمايم،

    پس چونان بيمار از درد فرياد زد و نزديك بود از حرارت آن بسوزد.

    به او گفتم، اى عقيل، گريه كنندگان بر تو بگريند،

    از حرارت آهنى مى نالى كه انسانى به بازيچه آن را گرم ساخته است امّا مرا به آتشالهى ننالم.

     

    رشوه

     

    و از اين حادثه شگفت آورتر اينكه؛

    شب هنگام كسى به ديدار ما آمد

    و ظرفى سر پوشيده پر از حلوا داشت،

    معجونى در آن ظرف بود

    چنان از آن متنفّر شدم كه گويا آن را با آب دهان مار سمّى، يا قى كرده آن مخلوط كردند.

    به او گفتم: «هديه است يا زكات يا صدقه، كه اين دو بر ما اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم حرام است.»

    گفت: نه، نه زكات است نه صدقه، بلكه هديه است.

    گفتم: زنان بچّه مرده بر تو بگريند، آيا از راه دين وارد شدى كه مرا بفريبى يا عقلت آشفته شده يا جن زده شدى يا هذيان مى گويى؟


    به خدا سوگند!

    اگر هفت اقليم را با آنچه در زير آسمان هاست به من دهند تا خدا را نافرمانى كنم

    كه پوست جوى را از مورچه اى ناروا بگيرم،

    چنين نخواهم كرد

    و همانا اين دنياى آلوده شما نزد من از برگ جويده شده ملخ پست تر است.

    على را با نعمت هاى فنا پذير، و لذّتهاى ناپايدار چه كار!

    به خدا پناه مى بريم از خفتن عقل، و زشتى لغزش ها،

    و از او يارى مى جوييم.

    .

    خطبه ۲۲۴

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ بیت المال در نهج البلاغه, ◀علی از زبان علی در کلام نهج البلاغه, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی, پرهیز از ظلم, پرهیز از رشوه خواری
    [پنجشنبه 1399-06-20] [ 03:26:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      خصوصیات اهل تقوی ...
    خصوصیات اهل تقوی

    (به هنگام تلاوت آيه 37 سوره نور، «و صبح و شام در آن خانه ها تسبيح مى گويند، مردانى كه نه تجارت و نه معامله اى آنها را از ياد خدا و بر پا داشتن ياد خدا غافل نمى كند»، فرمود).

     

    خداشناسی


    همانا خداى سبحان و بزرگ، ياد خود را روشنى بخش دل ها قرار داد،

    تا گوش پس از ناشنوايى بشنود،

    و چشم پس از كم نورى بنگرد،

    و انسان پس از دشمنى رام گردد.

    خداوند كه نعمت هاى او گران قدر است،

    در دوران هاى مختلف روزگار،

    و در دوران جدايى از رسالت

    «تا آمدن پيامبرى پس از پيامبرى ديگر» بندگانى داشته كه با آنان در گوش جانشان زمزمه مى كرد،

    و در درون عقلشان با آنان سخن مى گفت.

    آنان چراغ هدايت را با نور بيدارى در گوش ها و ديده ها و دل ها بر مى افروختند،

    روزهاى خدايى را به ياد مى آورند

    و مردم را از جلال و بزرگى خدا مى ترساندند.

    آنان نشانه هاى روشن خدا در بيابان هايند،

    آن را كه راه ميانه در پيش گرفت مى ستودند،

    و به رستگارى بشارت مى دادند،

    و روش آن را كه به جانب چپ يا راست كشانده مى شد، زشت مى شمردند،

    و از نابودى هشدار مى دادند،

    همچنان چراغ تاريكى ها، و راهنماى پرتگاه ها بودند.

     

     

    خصوصیات اهل تقوی


    همانا مردمى هستند كه ذكر خدا را به جاى دنيا برگزيدند،

    كه هيچ تجارتى يا خريد و فروشى، آنها را از ياد خدا باز نمى دارد.

    با ياد خدا روزگار مى گذرانند،

    و غافلان را با هشدارهاى خود، از كيفرهاى الهى مى ترسانند

    به عدالت فرمان مى دهند،

    و خود عدالت گسترند،

    از بدى ها نهى مى كنند

    و خود از آنها پرهيز دارند.

    با اينكه در دنيا زندگى مى كنند گويا آن را رها كرده به آخرت پيوسته اند،

    سراى ديگر را مشاهده كرده، گويا از مسائل پنهان برزخيان و مدت طولانى اقامتشان آگاهى دارند،

    و گويا قيامت وعده هاى خود را براى آنان تحقّق بخشيده است.

    آنان پرده ها را براى مردم دنيا برداشته اند،

    مى بينند آنچه را كه مردم نمى نگرند،

    و مى شنوند آنچه را كه مردم نمى شنوند.

    اگر اهل ذكر را در انديشه خود آورى

    و مقامات ستوده آنان و مجالس آشكارشان را بنگرى،

    مى بينى كه آنان نامه هاى اعمال خود را گشوده، و براى حسابرسى آماده اند،

    كه همه را جبران كنند،

    و در انديشه اند، در كدام يك از اعمال كوچك و بزرگى كه به آنان فرمان داده شده، كوتاهى كرده اند،

    يا چه اعمالى كه از آن نهى شده بودند مرتكب گرديده اند.

    بار سنگين گناهان خويش را بر دوش نهاده، و در برداشتن آن ناتوان شدند،

    گريه در گلويشان شكسته،

    و با ناله و فرياد مى گريند

    و با يكديگر گفتگو دارند،

    در پيشگاه پروردگار خويش به پشيمانى اعتراف دارند.

    آنان نشانه هاى هدايت، و چراغ هاى روشنگر تاريكى ها مى باشند،

    فرشتگان آنان را در ميان گرفته،

    و آرامش بر آنها مى بارند،

    درهاى آسمان به رويشان گشوده،

    و مقام ارزشمندى براى آنان آماده كرده اند،

    مقامى كه خداوند با نظر رحمت به آن مى نگرد،

    و از تلاش آنها خشنود، و منزلت آنها را مى ستايد،

    دست به دعا برداشته، و آمرزش الهى مى طلبند.

    در گرو نيازمندى فضل خدا، و اسيران بزرگى اويند،

    غم و اندوه طولانى دل هايشان را مجروح،

    و گريه هاى پياپى چشم هايشان را آزرده است.

    دست آنان به طرف تمام درهاى اميدوارى خدا دراز است،

    از كسى درخواست مى كنند كه بخشش او را كاستى، و درخواست كنندگان او را نوميدى نيست.

    پس اكنون به خاطر خودت، حساب خويش را بررسى كن زيرا ديگران حسابرسى غير از تو دارند.

    .

    خطبه 222

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀خداشناسی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی
    [چهارشنبه 1399-06-19] [ 09:14:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ویژگی های اهل تقوی (سلوک) ...
    ویژگی های اهل تقوی (سلوک)

    مشخصات اهل تقوی

     


    عقلش را زنده كرد

    و نفس خويش را كشت،

    تا آنجا كه جسمش لاغر،

    و خشونت اخلاقش به نرمى گراييد،

    برقى پر نور براى او درخشيد،

    و راه را براى او روشن كرد

    و در راه راست او را كشاند

    و از درى به در ديگر برد

    تا به در سلامت و سراى جاودانه رساند،

    كه دو پاى او در قرارگاه امن با آرامش تن، استوار شد.

    اين، پاداش آن بود كه دل را درست به كار گرفت،

    و پروردگار خويش را راضى كرد.

    .

    خطبه 220

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

     

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, مشخصات اهل تقوی
     [ 08:46:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت