راح روح
وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ وَفِی أَنفُسِکُمْ، أَفَلَا تُبْصِرُونَ




اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        





طرح محتوی وبلاگ جهت امور پژوهشی در منابع معتبر شیعه تنظیم شده است. کافیست کلیدواژه مورد نظر خود را در قسمت جست و جو وارد نمایید.



جستجو





موضوعات


  • همه
  • ✔آیات آرام بخش
  • ✔اسلام محمدی این است
  • ✔خاکستر بر باد رفته
  • ✔خدا خبر می دهد
  • ✔سلمان فارسی سلمان محمد
  • ✔شاعرانه ها
  • ✔شور عشق با معشوق
  • ✔مطلب ندارد
  • ✔کلام امیر






  • مطالب مرتبط


  • اجازه سخن به اهل بیت(علیهم السلام) در روز قیامت
  • چه کسی شایسته امامت است؟
  • نحوه برخورد با دنیا از منظر امامان معصوم علیهم السلام
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای چهلم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سی و سوم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سی و دوم)
  • حقیقت دنیا
  • اقسام روزی
  • زیانکارترین مردم
  • بزرگترین حسرت روز قیامت
  • روش برخورد با دنیا
  • دنیاشناسی
  • تکبر و یاد مرگ
  • 5 پند مهم از امام علی
  • نحوه استفاده از دنیا و بدست آوردن روزی
  • مرگ و معاد در قرآن
  • راه مشاهده حرام های دنیا
  • ماهیت دنیا
  • پاداش و عذابی که احدی از آن خبر ندارد
  • سه پند مهم امام علی
  • احساس مرگ در یک قدمی
  • اقسام روزی
  • کلام پرتکرار امام علی بر روی منبرها
  • راه خودسازی
  • روش تسليت گفتن امام علی
  • محل رسیدن روزی
  • رابطه مرگ و آرزو
  • تقوی در خلوت گاه
  • جامعیت قرآن
  • نگهبانی اجل
  • فرزندان دنیا
  • نحوه حسابرسی روز قیامت با وجود فراوانی انسانها
  • سفر طولانی آخرت
  • نتیجه اوصاف ضد تقوی
  • رابطه تلاش و تقدیر
  • نقش استقامت در راست کردن کجی ها
  • بهترین روش زندگی در دنیا
  • خداشناسى در حوادث روزگار
  • رفتارهای ضد تقوی
  • بدترین توشه برای قیامت
  • اندیشه درست
  • ضرورت خودسازی
  • مرگ
  • فرشته های محافظ
  • ماهیت دنیا و بخیلان
  • نگاه امام علی به دنیا
  • ضرورت یاد مرگ
  • ماهیت فقر
  • رابطه روزی و صدقه
  • دنیا و اقسام مردم در آن



  • عکس های اخیر


    مجموعه روایات درباره صفات مومن
    مجموعه روایات درباره تقیه
    اهمیت سالم ماندن دین از آفت ها
    حقیقت هدایت و مصداق زنده کردن مومن
    ارزش و ثواب اصلاح میان مردم
    ارزش نصیحت و خیر خواهی مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب احسان و محبت به مومن
    ثواب لباس پوشاندن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب اطعام دادن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب روا کردن حاجات مومنان
    مجموعه روایات درباره ارزش خوشحال کردن مومن
    مجموعه روایات درباره جایگاه و ارزش گفتگو برادران دینی
    رو بوسی مسلمانان در گفتار امامان
    مجموعه روایات درباره ارزش معانقه (دست به گردن یکدیگر نمودن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش مصاحفه(دست دادن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش دیدار و زیارت برادران دینی
    مجموعه روایات درباره حق مومن بر مومن
    مجموعه روایات درباره خیرخواهی و سود رساندن به دیگران
    مجموعه روایات درباره پدر و مادر
    مجموعه روایات درباره صله رحم
    مجموعه روایات درباره بی نیازی از مردم
    مجموعه روایات باب انصاف و عدالت
    مجموعه روایات درباره تعجیل در کار خیر
    مجموعه روایات درباره قناعت
    راه تجارت پر سود
    مجموعه روایات درباره زهد در دنیا
    مجموعه روایات درباره باب دوستی و دشمنی برای خدا
    مجموعه روایات درباه باب تواضع
    مجموعه روایات درباره نرمی و ملاطفت
    مجموعه روایات درباره مدارا و سازگاری
    مجموعه روایات درباره ارزش سکوت و نگهداری زبان
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره فروخوردن خشم (کظم غیظ)
    مجموعه روایات درباره عفو وگذشت
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره راستگوئی و اداء امانت
    مجموعه روایات درباره خوش روئی
    مجموعه روایات درباره خوش خلقی
    مجموعه روایات درباره شکر
    مجموعه روایات درباره صبر
    مجموعه روایات در باره نیت
    مجموعه روایات درباره عبادت
    مداومت برعمل
    جایگاه واجبات
    مجموع روایات درباره محرمات
    عفت
    مجموعه روایات درباره ورع
    مجموعه روایات درباره طاعت و تقوی
     
      بزرگترین حسرت روز قیامت ...
    بزرگترین حسرت روز قیامت

    بزرگترین حسرت روز قیامت

     

    بزرگ ترين حسرت ها در روز قيامت، حسرت خوردن مردى است كه مالى را به گناه گرد آورد،

    و آن را شخصى به ارث برد كه در اطاعت خداى سبحان، بخشش كرد،

    و با آن وارد بهشت شد، و گرد آورنده اوّلى وارد جهنّم گرديد.

    .

    حکمت 429

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀رزق و روزی, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, روش استفاده درست از دنیا, حرص و طمع ورزی
    [جمعه 1399-09-14] [ 10:14:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      نحوه حسابرسی روز قیامت با وجود فراوانی انسانها ...
    نحوه حسابرسی روز قیامت با وجود فراوانی انسانها

    نحوه حسابرسی روز قیامت با وجود فراوانی انسانها

     

    از امام پرسيدند: چگونه خدا با فراوانى انسان ها به حسابشان رسيدگى مى كند؟

    پاسخ داد: آن چنانكه با فراوانى آنان روزيشان مى دهد.

    و باز پرسيدند: چگونه به حساب انسان ها رسيدگى مى كند كه او را نمى بينند؟

    فرمود:  همان گونه كه آنان را روزى مى دهد و او را نمى بينند.

    .

    حکمت 300

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستا احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [شنبه 1399-08-03] [ 11:53:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ارزش آخرت گرایی ...
    ارزش آخرت گرایی

    ارزش اخرت گرایی

     

     طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ،

    وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ،

    وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ،

    وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ.


     خوشا به حال كسى كه به ياد معاد باشد،

    براى حسابرسى قيامت كار كند،

    با قناعت زندگى كند،

    و از خدا راضى باشد.

    .

    حکمت 44

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [جمعه 1399-07-04] [ 09:38:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ارزش صدقه دادن و حقیقت اعمال ...
    ارزش صدقه دادن و حقیقت اعمال

    خودسازی (صدقه دادن)

     

    وَ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ،

    وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي [آجِلِهِمْ] آجَالِهِمْ.

     
     صدقه دادن دارويى ثمر بخش است،

    و كردار بندگان در دنيا، فردا در پيش روى آنان جلوه گر است.

    .

    حکمت 7

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, صدقه دادن
    [جمعه 1399-06-28] [ 03:27:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      درمان غفلت زدگی از نگاه امام علی ...
    درمان غفلت زدگی از نگاه امام علی

    (به هنگام تلاوت آيه 6 سوره انفطار، «اى انسان، چه چيز تو را در برابر پروردگار كريمت مغرور ساخته است» فرمود).

     

    هشدار از غرور زدگى ها


    برهان گناهكار، نادرست ترين برهان ها است،

    و عذرش از توجيه هر فريب خورده اى بى اساس تر،

    و خوشحالى او از عدم آگاهى است.

    اى انسان!

    چه چيز تو را بر گناه جرأت داده و در برابر پروردگارت مغرور ساخته و بر نابودى خود علاقه مند كرده است؟

    آيا بيمارى تو را درمان نيست و خواب زدگى تو بيدارى ندارد؟

    چرا آنگونه كه به ديگران رحم مى كنى، به خود رحم نمى كنى؟

    چه بسا كسى را در آفتاب سوزان مى بينى بر او سايه مى افكنى

    يا بيمارى را مى نگرى كه سخت ناتوان است، از روى دلسوزى بر او اشك مى ريزى،

    امّا چه چيز تو را بر بيمارى خود بى تفاوت كرده

    و بر مصيبت هاى خود شكيبا و از گريه بر حال خويشتن باز داشته است

    در حالى كه هيچ چيز براى تو عزيزتر از جانت نيست.

    چگونه ترس از فرود آمدن بلا، شب هنگام تو را بيدار نكرده است كه در گناه غوطه ور، و در پنجه قهر الهى مبتلا شده اى؟

     

     

    خودسازی (درمان غفلت زدگی) 


    پس سستى دل را با استقامت درمان كن،

    و خواب زدگى چشمانت را با بيدارى از ميان بردار،

    و اطاعت خدا را بپذير،

    و با ياد خدا انس گير،

    و ياد آر كه تو از خدا روى گردانى

    و در همان لحظه او روى به تو دارد،

    و تو را به عفو خويش مى خواند،

    و با كرم خويش مى پوشاند

    در حالى كه تو از خدا بريده به غير او توجّه دارى.

    پس چه نيرومند و بزرگوار است خدا

    و چه ناتوان و بى مقدارى تو،

    كه بر عصيان او جرأت دارى،

    در حالى كه تو را در پرتو نعمت خود قرار داده،

    و در سايه رحمت او آرميده اى،

    نه بخشش خود را از تو گرفته،

    و نه پرده اسرار تو را دريده است.

    بلكه چشم بر هم زدنى، بى احسان خدا زنده نبودى

    در حالى كه يا در نعمت هاى او غرق بودى،

    يا از گناهان تو پرده پوشى شد،

    و يا بلا و مصيبتى را از تو دور ساخته است،

    پس چه فكر مى كنى اگر او را اطاعت كنى؟

    به خدا سوگند!

    اگر اين رفتار ميان دو نفر كه در توانايى و قدرت برابر بودند وجود داشت

    (و تو يكى از آن دو بودى) تو نخستين كسى بودى كه خود را بر زشتى اخلاق، و نادرستى كردار محكوم مى کردى.

     

     

     دنيا شناسى


    به حق مى گويم آيا دنيا تو را فريفته است يا تو خود فريفته دنيايى؟

    دنيا عبرت ها را براى تو آشكار، و تو را به تساوى دعوت كرد،

    دنيا با دردهايى كه در جسم تو مى گذارد،

    و با كاهشى كه در توانايى تو ايجاد مى كند،

    راستگوتر از آن است كه به تو دروغ بگويد،

    و يا مغرورت سازد.

    چه بسا نصيحت كننده اى از دنيا را متّهم كردى،

    و راستگويى را دروغگو پنداشتى.

    اگر دنيا را از روى شهرهاى ويران شده، و خانه هاى درهم فرو ريخته بشناسى،

    آن را يادآورى دلسوز، و اندرز دهنده اى گويا مى يابى،

    كه چونان دوستى مهربان از تباهى و نابودى تو نگران است.

    دنيا چه خوب خانه اى است براى آن كس كه آن را جاودانه نپندارد،

    و خوب محلّى است براى آن كس كه آن را وطن خويش انتخاب نكند.

    سعادتمندان به وسيله دنيا در قيامت، كسانى هستند كه امروز از حرام آن مى گريزند.

     

     

    معاد و نشانه های قیامت


    آنگاه كه زمين سخت بلرزد،

    و نشانه هاى هولناك قيامت تحقّق پذيرد،

    و پيروان هر دينى به آن ملحق شوند،

    و هر پرستش كننده به معبود خود،

    و هر اطاعت كننده اى به فرمانده خود رسد.

    نه چشمى بر خلاف عدالت و برابرى در هوا گشوده،

    و نه قدمى بر خلاف حق، آهسته در زمين نهاده مى شود.

    در آن روز چه دليل هايى كه باطل مى گردد،

    و عذرهايى كه پذيرفته نمى شود

    پس در جستجوى عذرى باش كه پذيرفته شود،

    و دليلى بجوى كه استوار باشد.

    و از دنياى فانى براى آخرت جاويدان توشه بردار،

    و براى سفر آخرت وسائل لازم را آماده كن،

    و چشم به برق نجات بدوز،

    و بار سفر بربند.

    .

    خطبه 223

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل  البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, درمان غفلت زدگی
    [چهارشنبه 1399-06-19] [ 09:29:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      وصف لحظه شروع قیامت ...
    وصف لحظه شروع قیامت

    خداشناسی


    ستايش خداوندى را سزاست كه نشانه هاى قدرت و بزرگى و عظمت خود را چنان آشكار كرد كه؛

    ديده ها را از شگفتى قدرتش به حيرت آورده،

    و انديشه هاى بلند را از شناخت ماهيّت صفاتش باز داشته است.

    و گواهى مى دهم كه جز خداى يكتا خدايى نيست،

    شهادتى بر خاسته از ايمان و يقين و اخلاص و اقرار درست.

     

     

    پیامبر صلی الله علیه و آله از زبان امام علی


    و گواهى مى دهم كه محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بنده و فرستاده اوست،

    خدا پيامبرش را هنگامى فرستاد كه نشانه هاى هدايت از ياد رفته،

    و راه هاى دين ويران شده بود.

    او حق را آشكار، و مردم را نصيحت فرمود،

    همه را به رستگارى هدايت، و به ميانه روى فرمان داد «درود خدا بر او و خاندانش باد».

     

     

    خداشناسی

     

    و بدانيد اى بندگان خدا كه؛

    خداوند شما را بيهوده نيافريد، و بى سرپرست رها نكرد.

    از ميزان نعمتش بر شما آگاه، و اندازه نيكى هاى خود بر شما را مى داند.

    از خدا درخواست پيروزى و رستگارى كنيد،

    از او بخواهيد و عطاى او را درخواست كنيد،

    كه ميان او و شما پرده و مانعى نيست،

    و درى بروى شما بسته نمى گردد.

    خدا در همه جا، و در هر لحظه، و هر زمان، با انسان و پريان است.

    عطاى فراوان از دارايى او نمى كاهد،

    و بخشيدن در گنج او كاستى نياورد،

    و درخواست كنندگان، سرمايه او را به پايان نرسانند،

    و عطا شدگان، سرمايه او را پايان نمى دهند،

    و كسى مانع احسان به ديگرى نخواهد بود،

    و آوازى، او را از آواز ديگر باز ندارد،

    و بخشش او مانع گرفتن نعمت ديگرى نيست،

    و خشم گرفتن او مانع رحمت نمى باشد،

    و رحمتش او را از عذاب غافل نمى سازد،

    پنهان بودنش مانع آشكار بودنش نيست،

    و آشكار شدنش او را از پنهان ماندن باز نمى دارد.

    نزديك و دور است،

    بلند مرتبه و نزديك است،

    آشكار پنهان، و پنهان آشكار است،

    جزا دهنده همگان است و خود جزا داده نمى شود.

    پديده ها را با فكر و انديشه نيافريده،

    و از آنان براى خستگى و زحمات كمكى نخواسته است.

     

     

    تقوی


    اى بندگان خدا!

    شما را به پرهيزكارى سفارش مى كنم،

    كه عامل كنترل و مايه استوارى شماست،

    پس به رشته هاى تقوا چنگ زنيد،

    و به حقيقت هاى آن پناه آوريد،

    تا شما را به سر منزل آرامش، و جايگاههاى وسيع، و پناهگاه هاى محكم و منزلگاه هاى پر عزّت برساند،

     

    معاد

    در روزى كه چشم ها خيره مى شود،

    و همه جا در نظر انسان تاريك،

    و گلّه هاى شتر و مال و اموال فراوان فراموش مى گردد.

    زيرا به هنگام قيامت (به گونه اى) در صور اسرافيل مى دمند كه قلب ها از كار مى افتد،

    زبان ها باز مى ايستد،

    كوه هاى بلند و سنگ هاى محكم فرو مى ريزد،

    و قسمت هاى سخت آن نرم چون سرابى مى ماند،

    كوهستان ها با زمين هموار مى گردد چنان كه نه پستى و نه بلندى موجود است،

    پس در آن هنگام نه شفاعت كننده اى است كه شفاعت كند،

    و نه دوستى كه نفع رساند،

    و نه پوزش خواستن سودى دارد.

    .

    خطبه 195

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

     

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ پیامبر از زبان حضرت علی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, ◀خداشناسی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [سه شنبه 1399-06-11] [ 11:38:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ضرورت پرهیزکاری و شناخت مرگ و معاد ...
    ضرورت پرهیزکاری و شناخت مرگ و معاد

    (اين سخنرانى در شهر كوفه پيرامون خوارج ايراد شد).

     

    خداشناسی

     

    خدا را برابر نعمت هايش شكرگزارم،

    و بر انجام حقوق الهى از او يارى مى طلبم،

    پروردگارى كه سپاهش نيرومند،

    و مقام او بزرگ است.

     

    پیامبر صلی الله علیه و آله از زبان امام علی


    و گواهى مى دهم كه محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بنده و پيامبر اوست،

    انسان ها را به اطاعت خدا دعوت فرمود،

    و با دشمنان خدا در راه دين او پيكار و مغلوبشان كرد.

    هرگز همداستانى دشمنان كه او را دروغگو خواندند، او را از دعوت حق باز نداشت،

    و تلاش آنان براى خاموش كردن نور رسالت به نتيجه اى نرسيد.

     

     سفارش به پرهيزكارى 


    پس به تقوا و ترس از خدا، روى آوريد،

    كه رشته آن استوار،

    و دستگيره آن محكم،

    و قلّه بلند آن پناهگاهى مطمئن مى باشد.

     

    مرگ


    قبل از فرارسيدن مرگ، خود را براى پيش آمدهاى آن آماده سازيد،

    پيش از آن كه مرگ شما را دريابد آنچه لازمه ملاقات است فراهم آوريد،

    زيرا مرگ پايان زندگى است و هدف نهايى، قيامت است.

    مرگ براى خردمندان پند و اندرز، و براى جاهلان وسيله عبرت آموزى است.


    پيش از فرارسيدن مرگ،

    از تنگى قبرها، و شدّت غم و اندوه، و ترس از قيامت،

    و در هم ريختن استخوان ها، و كر شدن گوش ها، و تاريكى لحد،

    و وحشت از آينده، و غم و اندوه فراوان در تنگناى گور،

    و پوشانده شدن آن با سنگ و خاك، چه مى دانيد؟

     

    پس اى بندگان خدا را خدا را پروا كنيد،

    كه دنيا با قانونمندى خاصّى مى گذرد،

     

    معاد

     

    شما با قيامت به رشته اى اتّصال داريد،

    گويا نشانه هاى قيامت، آشكار مى شود،

    و شما را در راه خود متوقف كرده،

    با زلزله هايش سر رسيده است،

    سنگينى بار آن را بر دوش شما نهاده،

    و رشته پيوند مردم با دنيا را قطع كرده،

    همه را از آغوش گرم دنيا خارج ساخته است.

    گويى دنيا يك روز بود و گذشت،

    يا ماهى بود و سپرى شد.

    تازه هاى دنيا كهنه شده،

    و فربه هايش لاغر گرديدند.

    سپس به سوى جايگاهى تنگ،

    در ميان مشكلاتى بزرگ،

    و آتشى پر شراره مى روند

    كه صداى زبانه هايش وحشت زا،

    شعله هايش بلند،

    غرّشش پر هيجان،

    پر نور و گدازنده،

    خاموشى شعله هايش غير ممكن،

    شعله هايش در فوران،

    تهديدهايش هراس انگيز،

    ژرفايش ناپيدا،

    پيرامونش تاريك و سياه،

    ديگهايش در جوشش،

    و اوضاعش سخت وحشتناك است.

     

    پرهیزگاران و ضرورت رعایت تقوی

     

    و در آن ميان (پرهيزكاران را گروه، گروه، به سوى بهشت رهنمون مى شوند) آنان از كيفر و عذاب در امانند،

    و از سرزنش ها آسوده، و از آتش دورند،

    در خانه هاى امن الهى، از جايگاه خود خشنودند،

    آنان در دنيا رفتارشان پاك،

    ديدگانشان گريان،

    شب هايشان با خشوع و استغفار چونان روز،

    و روزشان از ترس گناه چونان شب مى ماند.

    پس خداوند بهشت را منزلگه نهايى آنان قرار داد،

    و پاداش ايشان را نيكو پرداخت،

    كه سزاوار آن نعمت ها بودند، و لايق ملكى جاودانه و نعمت هايى پايدار شدند.

     

    اى بندگان خدا!

    مراقب چيزى باشيد كه رستگاران با پاس داشتن آن سعادتمند شدند،

    و تبهكاران با ضايع كردن آن به خسران و زيان رسيدند.

    پيش از آن كه مرگ شما فرا رسد با اعمال نيكو آماده باشيد،

    زيرا در گرو كارهايى هستيد كه انجام داده ايد،

    و پاداش داده مى شويد به كارهايى كه از پيش مرتكب شده ايد.

    ناگهان مرگ وحشتناك سر مى رسد،

    كه ديگر بازگشتى در آن نيست،

    و از لغزش ها نمى توان پوزش خواست.

    خداوند ما و شما را در راه خود و پيامبرش استوار سازد،

    و از گناهان ما و شما به فضل و رحمتش در گذرد.

     

    جهاد (آموزش نظامى)


    سربازان بر جاى خود محكم بايستيد،

    در برابر بلاها و مشكلات استقامت كنيد،

    شمشيرها و دست ها را در هواى زبان هاى خويش به كار مگيريد،

    و آنچه كه خداوند شتاب در آن را لازم ندانسته شتاب نكنيد،

    زيرا هر كس از شما كه در بستر خويش با شناخت خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و اهل بيت پيامبر عليه السّلام بميرد،

    شهيد از دنيا رفته و پاداش او بر خداست،

    و ثواب اعمال نيكويى كه قصد انجام آن را داشته خواهد برد،

    و نيّت او ثواب شمشير كشيدن را دارد.

    همانا هر چيزى را وقت مشخّص و سرآمدى معيّن است.

    .

    خطبه 190

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀مرگ در نهج البلاغه, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ پیامبر از زبان حضرت علی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ جهاد در نهج البلاغه, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, ◀خداشناسی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [پنجشنبه 1399-06-06] [ 06:49:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      اصول علمی خداشناسی و توحید که درهیچ یک از خطبه های دیگر امام علی یافت نمی شود ...
    اصول علمی خداشناسی و توحید که درهیچ یک از خطبه های دیگر امام علی یافت نمی شود

    (در اصول كافى ج 1 ص 131 آمده است كه اين سخنرانى در شهر كوفه ايراد شد. در پيرامون توحيد و خداشناسى است كه اصول علمى آن در هيچ خطبه اى يافت نمى شود.)

     

    شناساندن صحيح خداوند سبحان


    كسى كه كيفيّتى براى خدا قائل شد يگانگى او را انكار كرده،

    و آن كس كه همانندى براى او قرار داد به حقيقت خدا نرسيده است.

    كسى كه خدا را به چيزى تشبيه كرد به مقصد نرسيد.

    آن كس كه به او اشاره كند يا در وهم آورد، خدا را بى نياز ندانسته است.

    هر چه كه ذاتش شناخته شده باشد آفريده است،

    و آنچه در هستى به ديگرى متّكى باشد داراى آفريننده است.

    سازنده اى غير محتاج به ابزار،

    اندازه گيرنده اى بى نياز از فكر و انديشه،

    و بى نياز از يارى ديگران است.

    با زمان ها همراه نبوده،

    و از ابزار و وسائل كمك نگرفته است.

    هستى او برتر از زمان،

    و وجود او بر نيستى مقدّم است،

    و ازليّت او را آغازى نيست.


    با پديد آوردن حواس، روشن مى شود كه حواسّى ندارد،

    و با آفرينش اشياء متضاد، ثابت مى شود كه داراى ضدّى نيست،

    و با هماهنگ كردن اشياء دانسته مى شود كه همانندى ندارد.

    خدايى كه روشنى را با تاريكى،

    آشكار را با نهان،

    خشكى را با ترى،

    گرمى را با سردى، ضدّ هم قرار داد،

    و عناصر متضاد را با هم تركيب و هماهنگ كرد،

    و بين موجودات ضدّ هم، وحدت ايجاد كرد،

    آنها را كه با هم دور بودند نزديك كرد،

    و بين آنها كه با هم نزديك بودند فاصله انداخت.

     

    خدايى كه حدّى ندارد،

    و با شماره محاسبه نمى گردد،

    كه همانا ابزار و آلات، دليل محدود بودن خويشند

    و به همانند خود اشاره مى شوند.

    اينكه مى گوييم موجودات از فلان زمان پديد آمده اند پس قديم نمى توانند باشند و حادثند،

    و اين كه مى گوييم حتما پديد آمدند، ازلى بودن آنها رد مى شود،

    و اينكه مى گوييم اگر چنين بودند كامل مى شدند، پس در تمام جهات كامل نيستند.

    خدا با خلق پديده ها در برابر عقل ها جلوه كرد،

    و از مشاهده چشم ها برتر و والاتر است،

    و حركت و سكون در او راه ندارد،

    زيرا او خود حركت و سكون را آفريد،

    چگونه ممكن است آنچه را كه خود آفريده در او اثر بگذارد؟!

    يا خود از پديده هاى خويش اثر پذيرد؟!

    اگر چنين شود، ذاتش چون ديگر پديده ها تغيير مى كند،

    و اصل وجودش تجزيه مى پذيرد،

    و ديگر ازلى نمى تواند باشد،

    و هنگامى كه (به فرض محال) آغازى براى او تصوّر شود پس سرآمدى نيز خواهد داشت،

    و اين آغاز و انجام، دليل روشن نقص و نقصان و ضعف دليل مخلوق بودن، و نياز به خالقى ديگر داشتن است.

    پس نمى تواند آفريدگار همه هستى باشد،

    و از صفات پروردگار كه «هيچ چيز در او مؤثر نيست، و نابودى و تغيير و پنهان شدن در او راه ندارد» خارج مى شود.

    خدا فرزندى ندارد تا فرزند ديگرى باشد،

    و زاده نشده تا محدود به حدودى گردد،

    و برتر است از آن كه پسرانى داشته باشد،

    و منزّه است كه با زنانى ازدواج كند.

     

    انديشه ها به او نمى رسند تا اندازه اى براى خدا تصوّر كنند،

    و فكرهاى تيزبين نمى توانند او را درك كند، تا صورتى از او تصوّر نمايند،

    حواس از احساس كردن او عاجز،

    و دست ها از لمس كردن او ناتوان است

    و تغيير و دگرگونى در او راه ندارد،

    و گذشت زمان تأثيرى در او نمى گذارد،

    گذران روز و شب او را سالخورده نسازد،

    و روشنايى و تاريكى در او اثر ندارد.

    خدا با هيچ يك از اجزاء و جوارح و اعضاء و اندام، و نه با عرضى از اعراض، و نه با دگرگونى ها و تجزيه، وصف نمى گردد.

    براى او اندازه و نهايتى وجود ندارد،

    و نيستى و سرآمدى نخواهد داشت،

    چيزى او را در خود نمى گنجاند كه بالا و پايينش ببرد،

    و نه چيزى او را حمل مى كند كه كج يا راست نگه دارد.

    نه در درون اشياء قرار دارد و نه بيرون آن،

    حرف مى زند نه با زبان و كام و دهان،

    مى شنود نه با سوراخ هاى گوش و عضو شنوايى،

    سخن مى گويد نه با به كار گرفتن الفاظ در بيان،

    حفظ مى كند نه با رنج به خاطر سپردن،

    مى خواهد نه با به كار گيرى انديشه،

    دوست دارد و خشنود مى شود نه از راه دلسوزى،

    دشمن مى دارد و به خشم مى آيد نه از روى رنج و نگرانى.

    به هر چه اراده كند، مى فرمايد «باش»، پديد مى آيد

    نه با صوتى كه در گوش ها نشيند، و نه فريادى كه شنيده مى شود،

    بلكه سخن خداى سبحان همان كارى است كه ايجاد مى كند.

    پيش از او چيزى وجود نداشته و گر نه خداى ديگرى مى بود.

     

    شناخت قدرت پروردگار


    نمى شود گفت «خدا نبود و پديد آمد» كه در آن صورت صفات پديده ها را پيدا مى كند،

    و نمى شود گفت «بين خدا و پديده ها جدايى است» و «خدا بر پديده ها برترى دارد»

    تا سازنده و ساخته شده همانند تصوّر شوند، و خالق و پديد آمده با يكديگر تشبيه گردند.

    مخلوقات را بدون استفاده از طرح و الگوى ديگران آفريد،

    و در آفرينش پديده ها از هيچ كسى يارى نگرفت،

     

    خلقت زمین

     

    زمين را آفريد و آن را بر پا نگهداشت بدون آن كه مشغولش سازد،

    و در حركت و بى قرارى، آن را نظم و اعتدال بخشيد،

    و بدون ستونى آن را به پاداشت،

    و بدون استوانه ها بالايش برد،

    و از كجى و فرو ريختن نگهداشت

    و از سقوط و درهم شكافتن حفظ كرد.

    ميخ هاى زمين را محكم،

    و كوه هاى آن را استوار،

    و چشمه هايش را جارى،

    و درّه ها را ايجاد كرد.

    آنچه بنا كرده به سستى نگراييد،

    و آنچه را توانا كرد ناتوان نشد.

    خدا با بزرگى و قدرت بر آفريده ها حاكم است،

    و با علم و آگاهى از باطن و درونشان با خبر است،

    و با جلال و عزّت خود از همه برتر و بالاتر است،

    چيزى از فرمان او سرپيچى نمى كند،

    و چيزى قدرت مخالفت با او را ندارد تا بر او پيروز گردد،

    و شتابنده اى از او توان گريختن ندارد كه بر او پيشى گيرد،

    و به سرمايه دارى نياز ندارد تا او را روزى دهد.

    همه در برابر او فروتنند،

    و در برابر عظمت او ذليل و خوارند.

    از قدرت و حكومت او به سوى ديگرى نمى توان گريخت،

    كه از سود و زيانش در امان ماند.

    همتايى ندارد تا با او برابرى كند،

    و او را همانندى نيست كه شبيه او باشد.

     

     معاد و آفرينش دوباره پديده ها


    اوست نابود كننده پديده ها پس از آفرينش، كه گويا موجودى نبود.

    نابودى جهان پس از پديد آمدن، شگفت آورتر از آفرينش آغازين آن نيست.

    چگونه محال است در صورتى كه اگر همه جانداران جهان، از پرندگان و چهارپايان، آنچه در آغل است و آنچه در بيابان سرگرم چراست،

    از تمام نژادها و جنس ها،

    درس نخوانده و انسان هاى زيرك،

    گرد هم آيند تا پشّه اى را بيافرينند، توان پديد آوردن آن را ندارند، و راه پيدايش آن را نمى شناسند،

    كه عقلهايشان سرگردان و در شناخت آن حيران مى مانند،

    و نيروى آنها سست و به پايان مى رسد،

    و رانده و درمانده باز مى گردند،

    آنگاه اعتراف به شكست مى كنند،

    و اقرار دارند كه نمى توانند پشّه اى بيافرينند و از نابود ساختنش ناتوانند.

    و همانا پس از نابودى جهان تنها خداى سبحان باقى مى ماند،

    تنهاى تنها كه چيزى با او نيست،

    آنگونه كه قبل از آفرينش جهان چيزى با او نبود،

    نه زمانى و نه مكان، بى وقت و بى زمان.

    در آن هنگام مهلت ها به سر آيد،

    سال ها و ساعت ها سپرى شود

    و چيزى جز خداى يگانه قهّار باقى نمى ماند

    كه بازگشت همه چيز به سوى اوست.

    پديده ها، چنان كه در آغاز آفريده شدن قدرتى نداشتند،

    به هنگام نابودى نيز قدرت مخالفتى ندارند،

    زيرا اگر مى توانستند پايدار مى ماندند.

     

    آفرينش چيزى براى خدا رنج آور نبوده

    و در آفرينش موجودات دچار فرسودگى و ناتوانى نشده است.

    موجودات را براى استحكام حكومتش نيافريده،

    و براى ترس از كمبود و نقصان پديد نياورده است.

    آفرينش مخلوقات نه براى يارى خواستن در برابر همتايى بود كه ممكن است بر او غلبه يابد،

    و نه براى پرهيز از دشمنى بود كه به او هجوم آورد،

    و نه براى طولانى شدن دوران حكومت،

    و نه براى پيروز شدن بر شريك و همتائى مخالف،

    و نه براى رفع تنهايى.

    سپس همه موجودات را نابود مى كند،

    نه براى خستگى از اداره آنها،

    و نه براى آسايش و استراحت،

    و نه به خاطر رنج و سنگينى كه براى او داشتند،

    و نه براى طولانى شدن ملال آور زندگيشان،

    بلكه خداوند با لطف خود موجودات را اداره مى فرمايد،

    و با فرمان خود همه را بر پا مى دارد،

    و با قدرت خود همه را استوار مى كند.
    سپس بدون آن كه نيازى داشته باشد بار ديگر همه را باز مى گرداند،

    نه براى اينكه از آنها كمكى بگيرد،

    و نه براى رها شدن از تنهايى تا با آنها مأنوس شود،

    و نه آن كه تجربه اى به دست آورد،

    و نه براى آن كه از فقر و نياز به توانگرى رسد،

    و يا از ذلّت و خوارى به عزّت و قدرت راه يابد.

    .

    خطبه 186

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, ◀خداشناسی در نهج البلاغه, ◀مراحل خلقت در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, خلقت زمین
     [ 05:30:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      روش استفاده از دنیا در نگاه امام علی ...
    روش استفاده از دنیا در نگاه امام علی

     خدا شناسى


    ستايش خداوندى را سزاست كه شناخته شد بى آن كه ديده شود،

    و آفريد بى آن كه دچار رنج و زحمتى گردد،

    با قدرت خود پديده ها را آفريد،

    و با عزّت خود گردنكشان را بنده خويش ساخت،

    و با بخشش خود بر همه بزرگان برترى يافت.

    او خدايى است كه دنيا را مسكن مخلوقات برگزيد،

    و پيامبران خود را به هدايت جن و انس فرستاد،

    تا دنيا را آنگونه كه هست بشناسانند،

    و از زيان هاى دنيا بر حذر دارند،

    و با مطرح كردن مثل ها، عيوب دنيا پرستى را نشان دهند،

    و آنچه را كه مايه عبرت است تذكّر دهند،

    از تندرستى ها و بيمارى ها،

    از حلال و حرام،

    و آنچه را كه خداوند براى بندگان اطاعت كننده و نافرمان،

    از بهشت و جهنّم آماده كرده،

    كه وسيله كرامت يا سقوط و پستى است باز گو نمايند.

    خدا را ستايش مى كنم چنانكه خود از بندگان خواسته است،

    و براى هر چيزى اندازه اى قرار داده

    و براى هر اندازه اى مدّتى معيّن كرده،

    و هر مدّتى را حسابى مقرّر داشته است.

     

    ويژگى هاى قرآن


    قرآن فرماندهى باز دارنده،

    و ساكتى گويا،

    و حجّت خدا بر مخلوقات است.

    خداوند پيمان عمل كردن به قرآن را از بندگان گرفته،

    و آنان را در گرو دستوراتش قرار داده است.

    نورانيّت قرآن را تمام،

    و دين خود را به وسيله آن كامل فرمود،

    و پيامبرش را هنگامى از جهان برد كه از تبليغ احكام قرآن فراغت يافته بود،

    پس خدا را آنگونه بزرگ بشماريد كه خود بيان داشته است.

    خداوند چيزى از دينش را پنهان نكرده،

    و آنچه مورد رضايت يا خشم او بود وا نگذاشته،

    جز آن كه نشانه اى آشكار،

    و آيتى استوار براى آن قرار داده است

    كه به سوى آن دعوت يا پرهيز داده شوند،

    پس خشنودى و خشم خدا در گذشته و حال يكسان است.

    بدانيد همانا خداوند از شما خشنود نمى شود به كارى كه بر گذشتگان خشم گرفته،

    و خشم نمى گيرد به كارى كه بر گذشتگان خشنود بود.

    شما در راهى آشكار قدم بر مى داريد

    و سخن گذشتگان را تكرار مى كنيد.

    خداوند نيازمنديهاى دنياى شما را كفايت كرده

    و به شكرگزارى وادارتان ساخت،

    و ياد خويش را بر زبان هاى شما لازم شمرد.

     

     خداشناسی ( طریقه هدایت و تقوی )


    خدا شما را به پرهيزكارى سفارش كرد،

    و آن را نهايت خشنودى خود، و خواستش از بندگان قرار داده است،

    پس بترسيد از خدايى كه در پيشگاه او حاضريد،

    و اختيار شما در دست اوست،

    و همه حالات و حركات شما را زير نظر دارد.

    اگر چيزى را پنهان كنيد مى داند،

    و اگر آشكار كرديد ثبت مى كند،

    براى ثبت اعمال، فرشتگان بزرگوارى را گمارده

    كه نه حقّى را فراموش، و نه باطلى را ثبت مى كنند.


    «آگاه باشيد آن كس كه تقوا پيشه كند و از خدا بترسد، از فتنه ها نجات مى يابد»

    و با نور هدايت از تاريكى ها مى گريزد،

    و به بهشت و آنچه كه دوست دارد جاودانه دسترسى پيدا مى كند.

    خدا او را در منزل كرامت خويش مسكن مى دهد،

    خانه اى كه مخصوص خداست،

    سقف آن عرش پروردگارى،

    و روشنايى آن از جمال الهى،

    و زائرانش فرشتگان،

    و دوستان و همنشينانش پيامبران الهى، مى باشند.

     

    مرگ و معاد

     

    پس به سوى قيامت بشتابيد،

    و پيش از آن كه مرگ فرا رسد آماده باشيد،

    زيرا ناگهان آرزوهاى مردم قطع شده،

    و مرگ آنها را در كام خود مى كشد،

    و در توبه بسته مى شود.

    شما امروز به جاى كسانى زندگى مى كنيد كه قبل از شما بودند

    و ناگهان رفتند و پس از مرگ تقاضاى بازگشت به دنيا كردند.

    مردم شما چونان مسافران در راهيد،

    كه در اين دنيا فرمان كوچ داده شديد،

    كه دنيا خانه اصلى شما نيست

    و به جمع آورى زاد و توشه فرمان داده شديد.


    آگاه باشيد!

    اين پوست نازك تن، طاقت آتش دوزخ را ندارد،

    پس به خود رحم كنيد،

    شما مصيبت هاى دنيا را آزموديد،

    آيا ناراحتى يكى از افراد خود را بر اثر خارى كه در بدنش فرو رفته،

    يا در زمين خوردن پايش مجروح شده،

    يا ريگ هاى داغ بيابان او را رنج داده، ديده ايد كه تحمّل آن مشكل است.

    پس چگونه مى شود تحمّل كرد كه در ميان دو طبقه آتش، در كنار سنگ هاى گداخته، همنشين شيطان باشيد.

    آيا مى دانيد وقتى كه مالك دوزخ بر آتش غضب كند،

    شعله ها بر روى هم مى غلتند و يكديگر را مى كوبند

    و آنگاه كه بر آتش بانگ زند

    ميان درهاى جهنّم به هر طرف زبانه مى كشد.

    اى پير سالخورده كه پيرى وجودت را گرفته است،

    چگونه خواهى بود آنگاه كه طوق هاى آتش به گردن ها انداخته شود،

    و غل و زنجيرهاى آتشين به دست و گردن افتد چنانكه گوشت دستها را بخورد؟

     

     روش استفاده از دنيا (انفاق)


    پس خدا را خدا را

    اى جمعيّت انسان ها!

    پروا كنيد حال كه تندرستيد نه بيمار،

    و در حال گشايش هستيد نه تنگ دست،

    در آزادى خويش پيش از آن كه درهاى اميد بسته شود بكوشيد،

    در دل شب ها با شب زنده دارى،

    و پرهيز از شكمبارگى به اطاعت برخيزيد،

    با اموال خود انفاق كنيد،

    از جسم خود بگيريد و بر جان خود بيفزاييد،

    و در بخشش بخل نورزيد كه خداى سبحان فرمود: «اگر خدا را يارى كنيد، شما را پيروز مى گرداند و قدم هاى شما را استوار مى دارد»

    و فرمود: «كيست كه به خدا قرض نيكو دهد تا خداوند چند برابر عطا فرمايد، و براى او پاداش بى عيب و نقصى قرار دهد».

    درخواست يارى از شما به جهت ناتوانى نيست،

    و قرض گرفتن از شما براى كمبود نمى باشد،

    در حالى كه از شما يارى خواسته كه: «لشكرهاى آسمان و زمين در اختيار اوست و خدا نيرومند و حكيم است» .

    و در حالى طلب وام از شما دارد كه گنج هاى آسمان و زمين به او تعلّق دارد

    و خدا بى نياز و حميد است،

    بلكه خواسته است شما را بيازمايد كه كدام يك از شما نيكوكارتريد.

    پس به اعمال نيكو مبادرت كنيد،

    تا با همسايگان خدا در سراى او باشيد

    كه هم نشينان آنها پيامبران، و زيارت كنندگانشان فرشتگانند،

    و چنان گرامى داشته مى شوند كه صداى آهسته آتش را نشنوند،

    و بر بدن هايشان هيچ گونه رنج و ناراحتى نرسد.

    «اين بخشش خداست به هر كس بخواهد مى دهد و خدا صاحب بخشش بزرگ است.»


    من آنچه را مى شنويد مى گويم،

    و خداوند را به يارى خود و شما مى خوانم

    كه او كفايت كننده و بهترين وكيل است.

    .

    خطبه 183

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ قرآن در نهج البلاغه, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, ◀خداشناسی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, روش استفاده درست از دنیا, انفاق
    [چهارشنبه 1399-06-05] [ 06:03:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      ویژگی های یک مسلمان از منظر حضرت علی ...
    ویژگی های یک مسلمان از منظر حضرت علی

    سخنرانى امام عليه السّلام در آغاز خلافت در سال 35 هجرى، نوشتند كه نخستين سخنرانى آن حضرت است). 


      ويژگى هاى قرآن


    همانا خداوند بزرگ كتابى هدايت گر فرستاد،

    نيكى و بدى، خير و شر را آشكارا در آن بيان فرمود.

    پس راه نيكى در پيش گيريد، كه هدايت شويد.

    و از شر و بدى پرهيز كنيد تا در راه راست قرار گيريد.

     

    خودسازی


    واجبات واجبات،

    در انجام واجبات كوتاهى نكنيد تا شما را به بهشت رساند،

    همانا خداوند چيزهايى را حرام كرده كه ناشناخته نيست،

    و چيزهايى را حلال كرده كه از عيب خالى است.

     

     ويژگى هاى مسلمانى

     

    و در اين ميان حرمت مسلمان را بر هر حرمتى برترى بخشيد

    و حفظ حقوق مسلمانان را به وسيله اخلاص و توحيد استوار كرد.

    پس مسلمان كسى است كه مسلمانان از زبان و دست او آزارى نبينند،

    مگر آنجا كه حق باشد،

    و آزار مسلمان روا نيست جز در آنچه كه واجب باشد.

     

    مرگ و معاد


    به سوى مرگ كه همگانى است، و فرد فرد شما را از آن گريزى نيست بشتابيد،

    همانا مردم در پيش روى شما مى روند.

    سبكبار شويد تا به قافله برسيد، كه پيش رفتگان در انتظار باز ماندگانند.

    از خدا بترسيد، و تقوا پيشه كنيد

    زيرا شما در پيشگاه خداوند، مسئول بندگان خدا، و شهرها، و خانه ها و حيوانات هستيد.

    خدا را اطاعت كنيد و از فرمان خدا سرباز مداريد،

    اگر خيرى ديديد برگزينيد،

    و اگر شر و بدى ديديد از آن دورى كنيد.

    .

    خطبه 167

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀مرگ در نهج البلاغه, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ قرآن در نهج البلاغه, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, اقسام مسلمانان در جامعه اسلامی, ✔مطلب ندارد, ماهیت اسلام و امت اسلامی
    [سه شنبه 1399-05-28] [ 07:07:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      خودسازی از منظر امام علی ...
    خودسازی از منظر امام علی

    وصف خداوند


    ستايش خداوندى را سزاست كه حمد را كليد ياد خويش، و سبب فزونى فضل و رحمت خود، و راهنماى نعمت ها و عظمتش قرار داده است.

     

    تقوی و خودسازی


    بندگان خدا! روزگار بر آيندگان چنان مى گذرد كه بر گذشتگان گذشت،

    آنچه گذشت باز نمى گردد،

    و آنچه هست جاويدان نخواهد ماند،

    پايان كارش با آغاز آن يكى است،

    ماجراها و رويدادهاى آن همانند يكديگرند،

    و نشانه هاى آن آشكار است.

    گويا پايان زندگى و قيامت، شما را فرا مى خواند،

    چونان خواندن ساربان، شتر بچه را.

    پس آن كس كه جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريكى ها سرگردان، و در هلاكت افكنده است.

    شيطان ها مهارش را گرفته و به سركشى و طغيان مى كشانند،

    و رفتار زشت او را در ديده اش زيبا مى نمايانند.

    پس بدانيد كه بهشت پايان راه پيشتازان

    و آتش جهنّم، سرانجام كسانى است كه سستى مى ورزند.

     

    اى بندگان خدا!

    بدانيد كه تقوا، دژى محكم و شكست ناپذير است،

    اما هرزگى و گناه، خانه اى در حال فرو ريختن و خوار كننده است كه از ساكنان خود دفاع نخواهد كرد،

    و كسى كه بدان پناه برد در امان نيست.

    آگاه باشيد با پرهيزگارى، ريشه هاى گناهان را مى توان بريد،

    و با يقين مى توان به برترين جايگاه معنوى، دسترسى پيدا كرد.


    اى بندگان خدا!

    خدا را، خدا را، در حق نفس خويش كه از همه چيز نزد شما گرامى تر و دوست داشتنى تر است، پروا كنيد.

    همانا خدا، راه حق را براى شما آشكار كرده

    و  جاده هاى آن را روشن نگاه داشت،

    پس يا شقاوت دامنگير يا رستگارى جاويدان در انتظار شماست.

     

    وصف دنیا و آخرت

     

    پس در اين دنياى نابود شدنى براى زندگى جاويدان آخرت، توشه برگيريد،

    كه شما را به زاد و توشه راهنمايى كردند،

    و به كوچ كردن از دنيا فرمان دادند،

    و شما را براى پيمودن راه قيامت بر انگيختند.

    همانا شما چونان كاروانى هستيد كه در جايى به انتظار مانده و نمى دانند در چه زمانى آنان را فرمان حركت مى دهند.

     

    آگاه باشيد!

    با دنيا چه مى كند كسى كه براى آخرت آفريده شده است؟

    و با اموال دنيا چه كار دارد آن كس كه به زودى همه اموال او را مرگ مى ربايد؟

    و تنها كيفر حسابرسى آن بر عهده انسان باقى خواهد ماند.

     

    بندگان خدا!

    خيرى را كه خدا وعده داد رها كردنى نمى باشد،

    و شرّى را كه از آن نهى فرمود دوست داشتنى نيست

     

    بندگان خدا!

     از روزى بترسيد كه اعمال و رفتار انسان وارسى مى شود،

    روزى كه پر از تشويش و اضطراب است و كودكان در آن روز پير مى گردند.


    اى بندگان خدا!

    بدانيد كه از شما نگاهبانانى بر شما گماشته اند،

    و ديدبان هايى از پيكرتان برگزيده

    و حافظان راستگويى كه اعمال شما را حفظ مى كنند

    و شماره نفسهاى شما را مى شمارند،

    نه تاريكى شب شما را از آنان مى پوشاند،

    و نه درى محكم شما را از آنها پنهان مى سازد.


    فردا به امروز نزديك است،

    و امروز با آنچه در آن است مى گذرد،

    و فردا مى آيد و بدان مى رسد،

    گويى هر يك از شما در دل زمين به خانه مخصوص خود رسيده و در گودالى كه كنده اند آرميده ايد،

    وه ! كه چه خانه تنهايى و چه منزل وحشتناكى و چه سيه چال غربتى.

     

    معاد


    گويى هم اكنون بر صور اسرافيل دميدند،

    و قيامت فرارسيده،

    و براى قضاوت و حسابرسى قيامت بيرون شده ايد.

    پندارهاى باطل دور گرديده،

    بهانه ها از ميان برخاسته،

    و حقيقت ها براى شما آشكار شده

    و شما را به آنجا كه لازم بود كشانده اند.

    پس از عبرت ها پند گيريد،

    و از دگرگونى روزگار عبرت پذيريد،

    و از هشدار دهندگان بهرمند گرديد.

    .

    خطبه۱۵۷

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, ◀خداشناسی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [شنبه 1399-05-25] [ 06:45:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      پیشگویی آینده امت اسلامی از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله ...
    پیشگویی آینده امت اسلامی از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله

    (براى مردم بصره پس از پيروزى در جنگ جمل در سال 36 هجرى ايراد فرمود).

     

    در برخورد با فتنه ها و شبهات


    مردم بصره در پيدايش فتنه ها هر كس كه مى تواند خود را به اطاعت پروردگار عزيز و برتر، مشغول دارد چنان كند،

    اگر از من پيروى كنيد، به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد،

    هر چند سخت و دشوار و پر از تلخى ها باشد.

     


    اما عائشه!

    پس افكار و خيالات زنانه بر او چيره شد،

    و كينه ها در سينه اش چون كوره آهنگرى شعله ور گرديد،

    اگر از او مى خواستند آنچه را كه بر ضد من انجام داد نسبت به ديگرى روا دارد سرباز مى زد،

    به هر حال احترام نخست او برقرار است

    و حسابرسى اعمال او با خداى بزرگ است.

     

    خودسازی (ره آورد ايمان، علم، دنیا و آخرت)


    ايمان روشن ترين راه ها و نورانى ترين چراغ هاست،

    با ايمان مى توان به اعمال صالح راه برد،

    و با اعمال نيكو به ايمان مى توان دسترسى پيدا كرد،

    با ايمان، علم و دانش آبادان است،

    و با آگاهى لازم، انسان را از مرگ مى هراسد،

    و با مرگ دنيا پايان مى پذيرد،

    و با دنيا، توشه آخرت فراهم مى شود.

     

    معاد و قیامت


    و با قيامت بهشت نزديك مى شود،

    و جهنّم براى بدكاران آشكار مى گردد،

    و مردم جز قيامت قرار گاهى ندارند،

    و شتابان به سوى ميدان مسابقه مى روند تا به منزلگاه آخرين رسند.

    گويا مى نگرم، همه از قبرها خارج شده به سوى منزلگاه هاى آخرين در حركتند،

    هر خانه اى در بهشت به شخصى تعلق دارد،

    كه نه ديگرى را مى پذيرند و نه از آنجا به جاى ديگر انتقال مى يابند.

     

    امر به معروف و نهی از منکر


    همانا «امر به معروف» و «نهى از منكر» دو صفت از اوصاف پروردگارند كه نه اجل را نزديك مى كند و نه روزى را كاهش مى دهد.

     

    قرآن


    بر شما باد عمل كردن به قرآن،

    كه ريسمان محكم الهى، و نور آشكار و درمانى سودمند است،

    كه تشنگى را فرونشاند،

    نگهدارنده كسى است كه به آن تمسّك جويد

    و نجات دهنده آن كس است كه به آن چنگ آويزد،

    كجى ندارد تا راست شود،

    و گرايش به باطل ندارد تا از آن باز گردانده شود،

    و تكرار و شنيدن پياپى آيات، كهنه اش نمى سازد،

    و گوش از شنيدن آن خسته نمى شود.

    كسى كه با قرآن سخن بگويد راست گفته

    و هر كس بدان عمل كند پيشتاز است.

     

    علی از زبان علی (آینده امت اسلامی)


    (در اينجا مردى بلند شد و گفت: اى امير المؤمنين ما را از فتنه آگاه كن، آيا نسبت به فتنه، از پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم سؤالى نفرموده اى پاسخ داد):


    آنگاه كه خداوند آيه 1 و 2 سوره عنكبوت را نازل كرد كه: (آيا مردم خيال مى كنند چون كه گفتند ايمان آورديم، بدون آزمايش رها مى شوند) دانستم كه تا پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در ميان ماست آزمايش نمى گرديم.

    پرسيدم اى رسول خدا اين فتنه و آزمايش كدام است كه خدا شما را بدان آگاهى داده است؟


    فرمود: «اى على پس از من امّت اسلامى به فتنه و آزمون دچار مى گردند»

    گفتم:  اى رسول خدا مگر جز اين است كه در روز «احد» كه گروهى از مسلمانان به شهادت رسيدند و شهادت نصيب من نشد و سخت بر من گران آمد، تو به من فرمودى: اى على مژده باد تو را كه شهادت در پى تو خواهد آمد.


    پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به من فرمود: «همانا اين بشارت تحقّق مى پذيرد، در آن هنگام صبر تو چگونه است»؟


    گفتم اى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم چنين موردى جاى صبر و شكيبايى نيست بلكه جاى مژده شنيدن و شكر گزارى است.


    و پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:

    «اى على همانا اين مردم به زودى با اموالشان دچار فتنه و آزمايش مى شوند،

    و در ديندارى بر خدا منّت مى گذارند،

    با اين حال انتظار رحمت او را دارند،

    و از قدرت و خشم خدا، خود را ايمن مى پندارند.

    حرام خدا را با شبهات دروغين، و هوسهاى غفلت زا، حلال مى كنند،

    «شراب» را به بهانه اينكه «آب انگور» است

    و رشوه را كه «هديه» است

    و ربا را كه «نوعى معامله» است حلال مى شمارند».


    گفتم اى رسول خدا: در آن زمان مردم را در چه پايه اى بدانم آيا در پايه ارتداد يا فتنه و آزمايش؟ پاسخ فرمود: «در پايه اى از فتنه و آزمايش».

    .

    خطبه 156

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ◀علی از زبان علی در کلام نهج البلاغه, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ قرآن در نهج البلاغه, ◀ امر به معروف و نهی از منکر در نهج البلاغه, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه, ◀جنگ جمل در نهج البلاغه, ◀ عایشه در نهج البلاغه, ◀علم و علماء در نهج البلاغه, ◀برخورد با شبهات و فتنه ها, ✔مطلب ندارد, ماهیت اسلام و امت اسلامی
     [ 12:17:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      قیامت ...

    ?نامه حضرت علی به ماموران جمع آوری مالیات

    از بنده ی خدا علی امیر مومنان به ماموران جمع مالیات:

    اما بعد!

    هرکس از قیامتی که به سوی آن خواهد رفت، نترسد چیزی که در آن روز از عذاب نگاهش دارد برای خود پیش نفرستد.

    .

    .

    نامه 51

    نهج البلاغه

    .

    .

    موضوعات: ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ معاد و نشانه های قیامت در نهج البلاغه
    [یکشنبه 1398-04-30] [ 06:52:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت