راح روح
وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ وَفِی أَنفُسِکُمْ، أَفَلَا تُبْصِرُونَ




اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        





طرح محتوی وبلاگ جهت امور پژوهشی در منابع معتبر شیعه تنظیم شده است. کافیست کلیدواژه مورد نظر خود را در قسمت جست و جو وارد نمایید.



جستجو





موضوعات


  • همه
  • ✔آیات آرام بخش
  • ✔اسلام محمدی این است
  • ✔خاکستر بر باد رفته
  • ✔خدا خبر می دهد
  • ✔سلمان فارسی سلمان محمد
  • ✔شاعرانه ها
  • ✔شور عشق با معشوق
  • ✔مطلب ندارد
  • ✔کلام امیر






  • مطالب مرتبط


  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سی و هشتم)
  • عاقبت مقابله با حق
  • تکبر و یاد مرگ
  • کانون تمام عیوب
  • سنگین و سبکی حق و باطل
  • رفتار با زنان بعد از جنگ
  • روش برخورد با ظلم
  • رابطه غیرت و زنا
  • اولویت در سرپرستی زنان
  • مسؤوليّت نعمت هاى الهى
  • زن و زندگی
  • صفات شایسته برای زنان
  • نهی از آغاز جنگ
  • ماهیت دنیا و بخیلان
  • عاقبت مقابله با حق
  • سرزنش و گرفتن حق
  • رابطه رعایت حق و برده داری
  • تمام بودن حجت بر تمام انسانها
  • یکی از دو آسایش
  • فلسفه احکام
  • خطاب امام علی به مردگان
  • شگفتی امام علی از این افراد
  • غیرت زنانه و مردانه
  • شیرینی نیش زن
  • بخل
  • جایگاه حق و نقش آن در اداره جامعه
  • راه نفوذ شیطان در انسان
  • آموزش روانی در جنگ از سوی امام علی
  • وصف نبرد صفین
  • روان شناسی زن از منظر حضرت علی
  • علت شروع جنگ صفین
  • فرمان آزاد کردن آب فرات
  • برخورد حضرت علی با مخالفان حق
  • سفارش معاویه به امام برای عمل کردن به قرآن
  • رعایت اصول انسانی جنگ
  • نامه حضرت علی به معاویه (بخش دوم)
  • علی از زبان علی
  • نکاتی کلیدی درمورد انفاق
  • حسرتهایی که میشد نباشه
  • حسرتهایی که میشد نباشه
  • بهانه فلسفی برای کمک نکردن
  • خطاب حضرت علی به افراد بخیل
  • پوزش میطلبم



  • عکس های اخیر


    مجموعه روایات درباره صفات مومن
    مجموعه روایات درباره تقیه
    اهمیت سالم ماندن دین از آفت ها
    حقیقت هدایت و مصداق زنده کردن مومن
    ارزش و ثواب اصلاح میان مردم
    ارزش نصیحت و خیر خواهی مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب احسان و محبت به مومن
    ثواب لباس پوشاندن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب اطعام دادن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب روا کردن حاجات مومنان
    مجموعه روایات درباره ارزش خوشحال کردن مومن
    مجموعه روایات درباره جایگاه و ارزش گفتگو برادران دینی
    رو بوسی مسلمانان در گفتار امامان
    مجموعه روایات درباره ارزش معانقه (دست به گردن یکدیگر نمودن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش مصاحفه(دست دادن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش دیدار و زیارت برادران دینی
    مجموعه روایات درباره حق مومن بر مومن
    مجموعه روایات درباره خیرخواهی و سود رساندن به دیگران
    مجموعه روایات درباره پدر و مادر
    مجموعه روایات درباره صله رحم
    مجموعه روایات درباره بی نیازی از مردم
    مجموعه روایات باب انصاف و عدالت
    مجموعه روایات درباره تعجیل در کار خیر
    مجموعه روایات درباره قناعت
    راه تجارت پر سود
    مجموعه روایات درباره زهد در دنیا
    مجموعه روایات درباره باب دوستی و دشمنی برای خدا
    مجموعه روایات درباه باب تواضع
    مجموعه روایات درباره نرمی و ملاطفت
    مجموعه روایات درباره مدارا و سازگاری
    مجموعه روایات درباره ارزش سکوت و نگهداری زبان
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره فروخوردن خشم (کظم غیظ)
    مجموعه روایات درباره عفو وگذشت
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره راستگوئی و اداء امانت
    مجموعه روایات درباره خوش روئی
    مجموعه روایات درباره خوش خلقی
    مجموعه روایات درباره شکر
    مجموعه روایات درباره صبر
    مجموعه روایات در باره نیت
    مجموعه روایات درباره عبادت
    مداومت برعمل
    جایگاه واجبات
    مجموع روایات درباره محرمات
    عفت
    مجموعه روایات درباره ورع
    مجموعه روایات درباره طاعت و تقوی
     
      رفتار با زنان بعد از جنگ ...
    رفتار با زنان بعد از جنگ

    رفتار با زنان بعد از جنگ

     

    وقتى امام از جنگ صفّين باز مى گشت به محلّه شباميان رسيد،

    آواز گريه زنان بر كشتگان جنگ را شنيد،

    ناگاه حرب بن شرحبيل شبامى بزرگ قبيله شباميان خدمت امام رسيد به او فرمود:

     

    آيا آن گونه كه مى شنوم، زنان شما بر شما چيره شده اند.

    چرا آنان را از گريه و زارى باز نمى داريد؟

    حرب پياده و امام سوار بر اسب مى رفتند،

    به او فرمود: باز گرد،

    كه پياده رفتن رييس قبيله اى چون تو پشت سر من،

    موجب انحراف زمامدار و زبونى مؤمن است.

    .

    حکمت 322

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ ویژگی های حاکم در نهج البلاغه, ◀ جهاد در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, روان شناسی زن در نهج البلاغه
    [سه شنبه 1399-08-06] [ 03:20:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      اولویت در سرپرستی زنان ...
    اولویت در سرپرستی زنان

    اولویت در سرپرستی زنان 

     

    إِذَا بَلَغَ النِّسَاءُ نَصَّ الْحِقَاقِ،

    فَالْعَصَبَةُ أَوْلَى.

     

    چون زنان بالغ شوند،

    خويشاوندان پدرى براى سرپرستى آنان سزاوارترند.


    [قال و يروى نص الحقائق و النص منتهى الأشياء و مبلغ أقصاها كالنص في السير لأنه أقصى ما تقدر عليه الدابة و [يقال] تقول نصصت الرجل عن الأمر إذا استقصيت مسألته عنه لتستخرج ما عنده فيه- فنص الحقاق يريد به الإدراك لأنه منتهى الصغر و الوقت الذي يخرج منه الصغير إلى حد [الكبر] الكبير و هو من أفصح الكنايات عن هذا الأمر و أغربها يقول فإذا بلغ النساء ذلك فالعصبة أولى بالمرأة من أمها إذا كانوا محرما مثل الإخوة و الأعمام و بتزويجها إن أرادوا ذلك. و الحقاق محاقة الأم للعصبة في المرأة و هو الجدال و الخصومة و قول كل واحد منهما للآخر أنا أحق منك بهذا يقال منه حاققته حقاقا مثل جادلته جدالا- [قال] و قد قيل إن نص الحقاق بلوغ العقل و هو الإدراك لأنه (علیه السلام) إنما أراد منتهى الأمر الذي تجب فيه الحقوق و الأحكام. [قال] و من رواه نص الحقائق فإنما أراد جمع حقيقة هذا معنى ما ذكره أبو عبيد القاسم بن سلام. [قال] و الذي عندي أن المراد بنص الحقاق هاهنا بلوغ المرأة إلى الحد الذي يجوز فيه تزويجها و تصرفها في حقوقها تشبيها بالحقاق من الإبل و هي جمع حقة و حق و هو الذي استكمل ثلاث سنين و دخل في الرابعة و عند ذلك يبلغ إلى الحد الذي [يمكن] يتمكن فيه من ركوب ظهره و نصه في [سيره] السير و الحقائق أيضا جمع حقة- فالروايتان جميعا ترجعان إلى [مسمى] معنى واحد و هذا أشبه بطريقة العرب من المعنى المذكور أولا].

    منظور از «نصّ» آخرين درجه هر چيز است، مانند «نصّ» در سير، كه به معنى آخرين مرحله توانايى مركب است، هنگامى كه مى گوييم، «نصصت الرّجل عن الآمر» آنقدر سؤال از كسى بشود كه آنچه مى داند بيان كند، بنا بر اين «نصّ الحقاق» بمعنى رسيدن به مرحله بلوغ است كه پايان دوره كودكى است، اين جمله از فصيح ترين كنايات و شگفت آورترين آنها است، منظور امام اين است، هنگامى كه زنان باين مرحله برسند «عصبه»: مردان خويشاوند پدرى كه محرم آنان هستند، مانند برادر، و عمو، به حمايت آنها سزاوارتر از مادرند، و هم چنين در انتخاب همسر براى آنها،
    و منظور از حقاق مخالفت و درگيرى مادر، با عصبه، در مورد اين زن است، به طورى كه هر كدام به ديگرى مى گويد: من از تو احقّ هستم، گفته مى شود:
    «حاققته حقاقا» بمعنى رشد عقلى است، يعنى به مرحله اى برسد كه حقوق و احكام در باره او اجرا شود، اما آن كس كه نصّ الحقائق نقل كرده منظورش از حقايق، جمع «حقيقت» است.
    اين بود معنايى كه «ابو عبيد قاسم بن سلام» براى اين جمله كرده است، اما نظر من اين است كه منظور از «نصّ الحقاق» اين است كه زن به مرحله اى برسد كه جائز باشد تزويج كند، و اختياردار حقوق خود شود، اين در حقيقت تشبيه به «حقاق» در شتر است چرا كه «حقاق» جمع حقّه و «حق» است به معنى شترى كه سه سالش تمام و آماده بهره بردارى است. «حقائق» نيز جمع حقّه است، بنا بر اين هر دو تعبير به يك معنى باز مى گردد، هر چند معنى دوم به روش عرب شبيه تر است.

    .

    حکمت 264

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, روان شناسی زن در نهج البلاغه
    [دوشنبه 1399-07-28] [ 02:58:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      زن و زندگی ...
    زن و زندگی

    زن و زندگی

     

    الْمَرْأَةُ شَرٌّ كُلُّهَا،

    وَ شَرُّ مَا فِيهَا أَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا.

     

     زن و زندگى، همه اش زحمت و دردسر است

    و زحمت بارتر اينكه چاره اى جز بودن با او نيست.

    .

    حکمت 238

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, روان شناسی زن در نهج البلاغه
    [جمعه 1399-07-25] [ 10:24:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      صفات شایسته برای زنان ...
    صفات شایسته برای زنان

    صفات شایسته برای زنان

     

    برخى از نيكوترين خلق و خوى زنان، زشت ترين اخلاق مردان است، مانند، تكبّر، ترس، بخل.

    هر گاه زنى متكبّر باشد، بيگانه را به حريم خود راه نمى دهد،

    و اگر بخيل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ مى كند،

    و چون ترسان باشد از هر چيزى كه به آبروى او زيان رساند، فاصله مى گيرد.

    .

    حکمت 234

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, روان شناسی زن در نهج البلاغه
     [ 10:07:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      عاقبت مقابله با حق ...
    عاقبت مقابله با حق

    عاقبت مقابله با حق

     

    مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ، هَلَكَ.

     هر كس كه با حق در آويزد، نابود مى گردد.

    .

    حکمت 188

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستا احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, روان شناسی زن در نهج البلاغه
    [دوشنبه 1399-07-21] [ 11:02:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      یکی از دو آسایش ...
    یکی از دو آسایش

     یکی از دو آسایش

     

    قِلَّةُ الْعِيَالِ، أَحَدُ الْيَسَارَيْنِ‏.

     

     اندك بودن تعداد زن و فرزند

    يكى از دو آسايش است.

    .

    حکمت 141

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, روان شناسی زن در نهج البلاغه
    [دوشنبه 1399-07-14] [ 05:29:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      فلسفه احکام ...
    فلسفه احکام

    فلسفه احکام

     

     الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ،

    وَ الْحَجُّ جِهَادُ كُلِّ ضَعِيفٍ،

    وَ لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ،

    وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ.

     

    نماز، موجب نزديكى هر پارسايى به خداست،

    و حج جهاد هر ناتوان است.

    هر چيزى زكاتى دارد، و زكات تن، روزه،

    و جهاد زن، نيكو شوهر دارى است.

    .

    حکمت 136

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ نماز و روزه در نهج البلاغه, ◀ حج و خانه کعبه در نهج البلاغه, ◀ جهاد در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, روان شناسی زن در نهج البلاغه, فلسفه احکام الهی
    [یکشنبه 1399-07-13] [ 04:36:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      غیرت زنانه و مردانه ...
    غیرت زنانه و مردانه

    غیرت زنانه و مردانه

     

    غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ،

    وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ.

     

     غيرت زن، كفر آور،

    و غيرت مرد نشانه ايمان اوست.

    .

    حکمت 124

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, روان شناسی زن در نهج البلاغه, غیرت
    [شنبه 1399-07-12] [ 10:02:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      شیرینی نیش زن ...
    شیرینی نیش زن

     

    شيرينى نیش زن 

     

     الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ،

    حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ.

     

     نيش زن شيرين است.

    .

    حکمت 61

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

     

     

    موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, روان شناسی زن در نهج البلاغه
    [یکشنبه 1399-07-06] [ 01:59:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت