راح روح
وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ وَفِی أَنفُسِکُمْ، أَفَلَا تُبْصِرُونَ




اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        





طرح محتوی وبلاگ جهت امور پژوهشی در منابع معتبر شیعه تنظیم شده است. کافیست کلیدواژه مورد نظر خود را در قسمت جست و جو وارد نمایید.



جستجو





موضوعات


  • همه
  • ✔آیات آرام بخش
  • ✔اسلام محمدی این است
  • ✔خاکستر بر باد رفته
  • ✔خدا خبر می دهد
  • ✔سلمان فارسی سلمان محمد
  • ✔شاعرانه ها
  • ✔شور عشق با معشوق
  • ✔مطلب ندارد
  • ✔کلام امیر






  • مطالب مرتبط


  • چه کسی شایسته امامت است؟
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سی و هشتم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سی و سوم)
  • غیبت نتیجه ناتوانی
  • کلام پرتکرار امام علی بر روی منبرها
  • راه خودسازی
  • بزرگترین عیب
  • تقوی در خلوت گاه
  • اندیشه درست
  • ضرورت خودسازی
  • خوشا به حال اینان
  • مجموعه صفات انسان ساز از زبان امام علی
  • ارزش تقوی در عمل
  • ضرورت خودسازى رهبران و مديران
  • الگوی خودسازی
  • همنشین خوب از نگاه امام علی
  • افراد با تقوی در دنیا چگونه زندگی می کنند؟
  • ضرورت خودسازی
  • راه نفوذ شیطان در انسان
  • ضرورت پرهیزکاری و شناخت مرگ و معاد
  • ارزش یاد مرگ
  • بازگرداندن نعمت ها بعد از از دست رفتن ان
  • شیوه های خودسازی از منظر امام علی
  • علم امام علی از زبان امام علی
  • ویژگی های یک مسلمان از منظر حضرت علی
  • خودسازی از منظر امام علی
  • وصف دنیازدگان و جاهلان از نگاه امام علی
  • غیبت از منظر امام علی
  • نهی از غیبت کردن از زبان حضرت علی
  • یاد مرگ و خودسازی
  • دو گواهی لازم برای بالا بردن اعمال
  • دنیا و غفلت زدگی
  • دشمن ترین آدم ها نسبت به خدا
  • وصف اوصاف خدا
  • چگونه زیستن برای آخرت از منظر حضرت علی
  • صفات خدا
  • خطبه غرّاء امام علی و اشک ریختن حاضران
  • نشانه ظهور
  • وضعیت شیعیان در آستانه ظهور
  • نامه حضرت علی برای خودسازی کارگزاران
  • عیب جویی با چشم و ابرو



  • عکس های اخیر


    مجموعه روایات درباره صفات مومن
    مجموعه روایات درباره تقیه
    اهمیت سالم ماندن دین از آفت ها
    حقیقت هدایت و مصداق زنده کردن مومن
    ارزش و ثواب اصلاح میان مردم
    ارزش نصیحت و خیر خواهی مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب احسان و محبت به مومن
    ثواب لباس پوشاندن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب اطعام دادن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب روا کردن حاجات مومنان
    مجموعه روایات درباره ارزش خوشحال کردن مومن
    مجموعه روایات درباره جایگاه و ارزش گفتگو برادران دینی
    رو بوسی مسلمانان در گفتار امامان
    مجموعه روایات درباره ارزش معانقه (دست به گردن یکدیگر نمودن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش مصاحفه(دست دادن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش دیدار و زیارت برادران دینی
    مجموعه روایات درباره حق مومن بر مومن
    مجموعه روایات درباره خیرخواهی و سود رساندن به دیگران
    مجموعه روایات درباره پدر و مادر
    مجموعه روایات درباره صله رحم
    مجموعه روایات درباره بی نیازی از مردم
    مجموعه روایات باب انصاف و عدالت
    مجموعه روایات درباره تعجیل در کار خیر
    مجموعه روایات درباره قناعت
    راه تجارت پر سود
    مجموعه روایات درباره زهد در دنیا
    مجموعه روایات درباره باب دوستی و دشمنی برای خدا
    مجموعه روایات درباه باب تواضع
    مجموعه روایات درباره نرمی و ملاطفت
    مجموعه روایات درباره مدارا و سازگاری
    مجموعه روایات درباره ارزش سکوت و نگهداری زبان
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره فروخوردن خشم (کظم غیظ)
    مجموعه روایات درباره عفو وگذشت
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره راستگوئی و اداء امانت
    مجموعه روایات درباره خوش روئی
    مجموعه روایات درباره خوش خلقی
    مجموعه روایات درباره شکر
    مجموعه روایات درباره صبر
    مجموعه روایات در باره نیت
    مجموعه روایات درباره عبادت
    مداومت برعمل
    جایگاه واجبات
    مجموع روایات درباره محرمات
    عفت
    مجموعه روایات درباره ورع
    مجموعه روایات درباره طاعت و تقوی
     
      غیبت نتیجه ناتوانی ...
    غیبت نتیجه ناتوانی

    غیبت نتیجه ناتوانی

     

    الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ.

    غيبت كردن تلاش ناتوان است.

    .

    حکمت 461

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, غیبت کردن
    [چهارشنبه 1399-09-19] [ 04:13:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بزرگترین عیب ...
    بزرگترین عیب

     أَكْبَرُ الْعَيْبِ،

    أَنْ تَعِيبَ مَا فِيكَ مِثْلُهُ.

     

     بزرگ ترين عيب آن كه چيزى را كه در خود دارى،

    بر ديگران عيب بشمارى.

    .

    حکمت 353

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    ستاد احیا فرهنگ مهدویت

    موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, غیبت کردن
    [جمعه 1399-08-30] [ 11:29:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      شیوه های خودسازی از منظر امام علی ...
    شیوه های خودسازی از منظر امام علی

    (اين سخنرانى را امام در روزهاى نخست خلافت خود در سال 35 هجرى در مدينه ايراد فرمود).

     

    رعایت تقوی و خودسازی ( ضرورت اطاعت از دستورات الهى)


    مردم از آنچه خداوند بيان داشته بهره گيريد،

    و از پند و اندرزهاى خدا پند پذيريد،

    و نصيحت هاى او را قبول كنيد،

    زيرا خداوند با دليل هاى روشن، راه عذر را به روى شما بسته،

    و حجّت را بر شما تمام كرده است.

    و اعمالى كه دوست دارد بيان فرموده،

    و از آنچه كراهت دارد معرّفى كرد،

    تا از خوبى ها پيروى و از بدى هاى دورى گزينيد.


    همانا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همواره مى فرمود: «گرداگرد بهشت را دشوارى ها (مكاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوس ها و شهوات گرفته است».


    آگاه باشيد!

    چيزى از طاعت خدا نيست جز آن كه با كراهت انجام مى گيرد،

    و چيزى از معصيت خدا نيست جز اينكه با ميل و رغبت عمل مى شود.

    پس رحمت خداوند بر كسى كه شهوات خود را مغلوب و هواى نفس را سركوب كند،

    زيرا كار مشكل، باز داشتن نفس از شهوت بوده كه پيوسته خواهان نافرمانى و معصيت است.


    بندگان خدا بدانيد كه؛

    انسان با ايمان، شب را به روز، و روز را به شب نمى رساند جز آن كه نفس خويش را متّهم مى داند،

    همواره نفس را سرزنش مى كند،

    و گناه كارش مى شمارد.

    پس در دنيا چونان پيشينيان صالح خود باشيد،

    كه در پيش روى شما در گذشتند

    و همانند مسافران، خيمه خويش را از جا در آوردند و به راه خود رفتند.

     

    ويژگى هاى قرآن


    آگاه باشيد! همانا اين قرآن پند دهنده اى است كه نمى فريبد،

    و هدايت كننده اى است كه گمراه نمى سازد،

    و سخنگويى است كه هرگز دروغ نمى گويد.

    كسى با قرآن همنشين نشد مگر آن كه بر او افزود يا از او كاست،

    در هدايت او افزود

    و از كور دلى و گمراهى اش كاست.


    آگاه باشيد!

    كسى با داشتن قرآن، نيازى ندارد و بدون قرآن بى نياز نخواهد بود.

    پس درمان خود را از قرآن بخواهيد،

    و در سختى ها از قرآن يارى بطلبيد،

    كه در قرآن درمان بزرگ ترين بيمارى ها يعنى كفر و نفاق و سركشى و گمراهى است.

    پس به وسيله قرآن خواسته هاى خود را از خدا بخواهيد،

    و با دوستى قرآن به خدا روى آوريد،

    و به وسيله قرآن از خلق خدا چيزى نخواهيد،

    زيرا وسيله اى براى تقرّب بندگان به خدا، بهتر از قرآن وجود ندارد.

    آگاه باشيد، كه شفاعت قرآن پذيرفته، و سخنش تصديق مى گردد،

    آن كس كه در قيامت، قرآن شفاعتش كند بخشوده مى شود،

    و آن كس كه قرآن از او شكايت كند محكوم است.

    در روز قيامت ندا دهنده اى بانگ مى زند كه:

    «آگاه باشيد امروز هر كس گرفتار بذرى است كه كاشته و عملى است كه انجام داده، جز اعمال منطبق با قرآن».

    پس شما در شمار عمل كنندگان به قرآن باشيد،

    از قرآن پيروى كنيد،

    با قرآن خدا را بشناسيد،

    و خويشتن را با قرآن اندرز دهيد،

    و رأى و نظر خود را برابر قرآن متّهم كنيد،

    و خواسته هاى خود را با قرآن نادرست بشماريد.

     

    رعایت تقوی و خودسازی ( تشويق به اعمال نيكو)

     

    عمل صالح! عمل صالح!

    سپس آينده نگرى! آينده نگرى!

    و استقامت! استقامت!

    آنگاه، بردبارى! بردبارى!

    و پرهيزكارى! پرهيزكارى!؛

    براى هر كدام از شما عاقبت و پايان مهلتى تعيين شده، با نيكوكارى بدانجا برسيد.

    همانا پرچم هدايتى براى شما بر افراشتند،

    با آن هدايت شويد،

    و براى اسلام نيز هدف و نتيجه اى است به آن دسترسى پيدا كنيد،

    و با انجام واجبات، حقوق الهى را ادا كنيد،

    كه وظائف شما را آشكارا بيان كرده

    و من گواه اعمال شما بوده

    و در روز قيامت از شما دفاع مى كنم

    و به سود شما گواهى مى دهم.

    آگاه باشيد!

    آنچه از پيش مقرّر شده بود، به وقوع پيوست،

    و خواسته هاى گذشته الهى انجام شد،

    و همانا من با تكيه به وعده هاى الهى و براهين روشن او سخن مى گويم كه فرمود:

    «كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست، سپس استقامت ورزيدند، فرشتگان بر آنها فرود مى آيند و مى گويند، نترسيد و محزون نباشيد كه بشارت باد بر شما بهشتى كه به شما وعده داده اند».

    و همانا شما گفتيد:

    پروردگار ما خداست، پس در عمل به دستورات قرآن، خدا، و در ادامه راهى كه فرمان داد،

    و بر روش درست پرستش بندگان او، استقامت داشته باشيد،

    و پايدار مانيد،

    و از دستورات خدا سرپيچى نكنيد،

    و در آن بدعت گزار مباشيد،

    و از آن منحرف نگرديد،

    زيرا خارج شوندگان از دستورات الهى در روز قيامت از رحمت خدا دورند.

     ( ضرورت كنترل زبان)


    سپس مواظب باشيد كه اخلاق نيكو را در هم نكشيد

    و به رفتار ناپسند مبدّل نسازيد.

    زبان و دل را هماهنگ كنيد.

    مرد بايد زبانش را حفظ كند،

    زيرا همانا اين زبان سركش، صاحب خود را به هلاكت مى اندازد.


    به خدا سوگند!

    پرهيزگارى را نديده ام كه تقوا براى او سودمند باشد

    مگر آن كه زبان خويش را حفظ كرده بود،

    و همانا زبان مؤمن در پس قلب او، و قلب منافق از پس زبان اوست.

    زيرا مؤمن هر گاه بخواهد سخنى گويد، نخست مى انديشد،

    اگر نيك بود اظهار مى دارد، و چنانچه ناپسند، پنهانش مى كند،

    در حالى كه منافق آنچه بر زبانش آمد مى گويد، و نمى داند چه به سود او، و چه حرفى بر ضرر اوست.


    و پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «ايمان بنده اى استوار نگردد تا دل او استوار شود، و دل استوار نشود تا زبان استوار گردد.»

    پس هر كس از شما بتواند خدا را در حالى ملاقات كند كه دستش از خون و اموال مسلمانان پاك، و زبانش از عرض و آبروى مردم سالم ماند، بايد چنين كند.

     

    اى بندگان خدا آگاه باشيد!

    مؤمن كسى است كه حلال خدا را هم اكنون حلال، و حرام خدا را هم اكنون حرام بشمارد،

    و آنچه را مردم با بدعت ها تغيير دادند،

    چيزى از حرام را حلال نمى كند، زيرا حلال همان است كه خدا حلال كرده و حرام همان چيزى است كه خدا حرام شمرده است.

    پس شما در امور و حوادث روزگار تجربه آموختيد،

    و از تاريخ گذشتگان پند گرفتيد،

    مثل ها براى شما زده اند،

    و به امرى آشكار دعوت شده ايد،

    جز ناشنوايان كسى ادّعاى نشنيدن حق را ندارد،

    و جز كوران و كور دلان كسى ادّعاى نديدن واقعيّت ها نمى كند.

    آن كس كه از آزمايش ها و تجربه هاى خدا دادى سودى نبرد

    از هيچ پند و اندرزى سود نخواهد برد

    و كوته فكرى دامنگير او خواهد شد

    تا آنجا كه بد را خوب، و خوب را بد مى نگرد.

    و همانا مردم دو دسته اند، گروهى پيرو شريعت و دين، و برخى بدعت گزارند كه از طرف خدا دليلى از سنّت پيامبر، و نورى از براهين حق ندارند.

     

    ويژگى هاى قرآن


    همانا خداوند سبحان كسى را به چيزى چون قرآن پند نداده است،

    كه قرآن ريسمان استوار خدا، و وسيله ايمنى بخش است.

    در قرآن بهار دل، و چشمه هاى دانش است،

    براى قلب جلايى جز قرآن نتوان يافت،

    بخصوص در جامعه اى كه بيدار دلان درگذشته

    و غافلان و تغافل كنندگان حضور دارند.

    پس هر جا كه نيكى ديديد يارى كنيد،

    و هر گاه چيز بد و ناروايى مشاهده كرديد دورى گزينيد،

    زيرا پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همواره مى فرمود: «اى فرزند آدم، كار نيك را انجام ده، و كار بد را واگذار، اگر چنين كنى در راه راست الهى قرار خواهى داشت».

     

    رعایت تقوی و خودسازی ( اقسام ظلم و ستم)


    آگاه باشيد !

    كه ظلم بر سه قسم است؛

    1-ظلمى كه نابخشودنى است،

    2-و ظلمى كه بدون مجازات نمى ماند،

    3- و ظلمى كه بخشودنى و جبران شدنى است.


    امّا ظلمى كه نابخشودنى است، شرك به خداى سبحان است، كه فرمود: «خداوند هيچ گاه از شرك به خود، در نمى گذرد».

    و امّا ظلمى كه بخشودنى است، ستمى است كه بنده با گناهان بر خويشتن روا داشته است،

    و ظلمى كه بدون مجازات نيست، ستمگرى بعضى از بندگان بر بعض ديگر است كه قصاص در آنجا سخت است،

    مجروح كردن با كارد، يا تازيانه زدن نيست بلكه اينها در برابرش كوچك است.

    پس مبادا در دين دو رويى ورزيد،

    كه همبستگى و وحدت در راه حق «گر چه كراهت داشته باشيد» از پراكندگى در راه باطل «گرچه مورد علاقه شما باشد» بهتر است

    زيرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه آيندگان، چيزى را با تفرقه عطا نفرموده است.

     

     ضرورت خود سازى (ضرورت پرهیز از غیبت)


    اى مردم خوشا به حال كسى كه عيب شناسى نفس، او را از عيب جويى ديگران باز دارد.

    و خوشا به حال كسى كه به خانه و خانواده خود پردازد،

    و غذاى حلال خود را بخورد،

    و به اطاعت پروردگار مشغول باشد،

    و بر خطاهاى خويش بگريد،

    و همواره به خويشتن خويش مشغول باشد

    و مردم از او در امان باشند.

    .

    خطبه 176

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀ قرآن در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, غیبت کردن
    [دوشنبه 1399-06-03] [ 04:29:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      غیبت از منظر امام علی ...
    غیبت از منظر امام علی

     اى مردم!

    آن كس كه از برادرش اطمينان و استقامت در دين و درستى راه و رسم را سراغ دارد، بايد به گفته مردم در باره او گوش ندهد.

    آگاه باشيد!

    گاهى تير انداز، تير افكند و تيرها به خطا مى رود، سخن نيز چنين است، در باره كسى چيزى مى گويند كه واقعيّت ندارد و گفتار باطل تباه شدنى است، و خدا شنوا و گواه است.

    بدانيد كه ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست.

     

     شناخت حق و باطل:

    (پرسيدند، معناى آن چيست امام عليه السّلام انگشتان خود را ميان چشم و گوش گذاشت و فرمود:) باطل آن است كه بگويى «شنيدم» و حق آن است كه بگويى «ديدم».

    .

    خطبه 141

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ◀نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, غیبت کردن
    [دوشنبه 1399-05-20] [ 11:45:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      نهی از غیبت کردن از زبان حضرت علی ...
    نهی از غیبت کردن از زبان حضرت علی

    نهی از غیبت کردن

     

    شايسته است، آنان كه مرتكب گناه نشده اند و از معصيت در امان مانده اند، به گناهكاران و عاصيان رحمت آورند.

    و همواره به درگاه خداوندى سپاس گزارند

    تا سپاس خداوندى، آنان را از عيبجويى گناهكاران باز دارد.

    پس چگونه است حال غيبت كننده اى كه زبان به غيبت برادر خود مى گشايد

    و او را به سبب گرفتار شدنش در چنگ گناه سرزنش مى كند.

    آيا به ياد ندارد كه خداوند گناهان او را مستور داشته،

    آن هم گناهانى، كه از گناهان كسى كه زبان به غيبتش گشاده، بسى بزرگتر بوده است.

    و چگونه او را به گناهى نكوهش مى كند كه خود نيز همانند آن را مرتكب مى شود.

    و اگر آن گناه را، عينا، مرتكب نشده، خداوند را در مواردى كه از آن گناه عظيمتر بوده است، نافرمانى كرده است.


    به خدا سوگند!

    اگر گناه بزرگى مرتكب نشده ولى نافرمانى كوچكى از او سر زده است،

    جرأت او در عيبجويى و غيبت مردمان گناهى بزرگتر است.


    اى بنده خدا!

    به عيبجويى گناهكار مشتاب، شايد خداوند او را آمرزيده باشد

    و از خردك گناهى هم كه كرده اى، ايمن منشين، بسا كه تو را بدان عذاب كنند.

    هر كس از شما كه به عيب ديگرى آگاه است، بايد از عيبجويى باز ايستد

     زيرا مى داند كه خود را نيز چنان عيبى هست.

    بايد به سبب عيبى كه ديگران بدان مبتلا هستند و او از آن در امان مانده است، خدا را شكر گويد

    و اين شكرگزارى او را از نكوهش ديگران به خود مشغول دارد.

    .

    خطبه 140

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل  البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, غیبت کردن
    [پنجشنبه 1399-05-16] [ 08:36:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت