راح روح
وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ وَفِی أَنفُسِکُمْ، أَفَلَا تُبْصِرُونَ




اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        





طرح محتوی وبلاگ جهت امور پژوهشی در منابع معتبر شیعه تنظیم شده است. کافیست کلیدواژه مورد نظر خود را در قسمت جست و جو وارد نمایید.



جستجو





موضوعات


  • همه
  • ✔آیات آرام بخش
  • ✔اسلام محمدی این است
  • ✔خاکستر بر باد رفته
  • ✔خدا خبر می دهد
  • ✔سلمان فارسی سلمان محمد
  • ✔شاعرانه ها
  • ✔شور عشق با معشوق
  • ✔مطلب ندارد
  • ✔کلام امیر






  • مطالب مرتبط


  • کسی که خوارج را فریفت
  • جامعیت قرآن
  • نهی از آغاز جنگ
  • رفتارهای ضد تقوی
  • علی از زبان علی (دروغ و گمراهی)
  • علی از زبان علی
  • روش عمل کردن در میدان جهاد
  • نحوه تشویق افراد برای جهاد
  • علی از زبان علی در جریان حکمیّت
  • ماهیت اسلام و قرآن
  • لحظه رحلت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از زبان امام علی
  • راه نفوذ شیطان در انسان
  • پاسخ امام علی در جواب «حکومت فقط از آن خداست.»
  • حقیقت افرادی که به خوارج پیوستند
  • علی از زبان علی
  • قرآن و خيانت حكمين
  • علم امام علی از زبان امام علی
  • افشاء ادّعاهاى دروغين طلحه درباره عثمان
  • دعای امام علی در آستانه جنگ
  • روش هدایت کردن امام علی در واقعه جنگ جمل
  • ویژگی های یک مسلمان از منظر حضرت علی
  • سرانجام افرادی که دینی غیر از اسلام انتخاب کنند
  • علی از زبان علی
  • پیشگویی آینده امت اسلامی از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله
  • قرآن در جامعه اسلامی امروز و آینده مسلمانان
  • علت پیروزی اسلام در میدان جهاد
  • علی از زبان علی(ماجرای خلافت)
  • نفرین از زبان حضرت علی
  • نصیحت امام علی به عمر
  • شیوه برخورد پیامبر با گناهکاران
  • علت پذیرش حکمیت
  • آموزش روانی در جنگ از سوی امام علی
  • علت جنگ صفین در خطاب به خوارج
  • علت پذیرش حکمیت
  • محور سنگ آسیاب
  • ویژگی یاران حضرت علی
  • علی از زبان علی، وصف یاران از زبان علی
  • فلسفه احکام
  • علی از زبان علی
  • علی از زبان علی
  • ماهیت شبهه و خبر از آینده
  • علی از زبان علی بعد از مرگ عثمان
  • وصف محبوبترین و زشترین انسانها از زبان حضرت علی
  • علی از زبان علی در زمان عثمان
  • پیامبر از زبان حضرت علی
  • زخم دل علی از اهل عراق
  • نفرین حضرت علی
  • کوفیان و سستی در جهاد
  • نهى از كشتار خوارج
  • خبر از تداوم تفكّر انحرافى خوارج



  • عکس های اخیر


    مجموعه روایات درباره صفات مومن
    مجموعه روایات درباره تقیه
    اهمیت سالم ماندن دین از آفت ها
    حقیقت هدایت و مصداق زنده کردن مومن
    ارزش و ثواب اصلاح میان مردم
    ارزش نصیحت و خیر خواهی مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب احسان و محبت به مومن
    ثواب لباس پوشاندن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب اطعام دادن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب روا کردن حاجات مومنان
    مجموعه روایات درباره ارزش خوشحال کردن مومن
    مجموعه روایات درباره جایگاه و ارزش گفتگو برادران دینی
    رو بوسی مسلمانان در گفتار امامان
    مجموعه روایات درباره ارزش معانقه (دست به گردن یکدیگر نمودن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش مصاحفه(دست دادن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش دیدار و زیارت برادران دینی
    مجموعه روایات درباره حق مومن بر مومن
    مجموعه روایات درباره خیرخواهی و سود رساندن به دیگران
    مجموعه روایات درباره پدر و مادر
    مجموعه روایات درباره صله رحم
    مجموعه روایات درباره بی نیازی از مردم
    مجموعه روایات باب انصاف و عدالت
    مجموعه روایات درباره تعجیل در کار خیر
    مجموعه روایات درباره قناعت
    راه تجارت پر سود
    مجموعه روایات درباره زهد در دنیا
    مجموعه روایات درباره باب دوستی و دشمنی برای خدا
    مجموعه روایات درباه باب تواضع
    مجموعه روایات درباره نرمی و ملاطفت
    مجموعه روایات درباره مدارا و سازگاری
    مجموعه روایات درباره ارزش سکوت و نگهداری زبان
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره فروخوردن خشم (کظم غیظ)
    مجموعه روایات درباره عفو وگذشت
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره راستگوئی و اداء امانت
    مجموعه روایات درباره خوش روئی
    مجموعه روایات درباره خوش خلقی
    مجموعه روایات درباره شکر
    مجموعه روایات درباره صبر
    مجموعه روایات در باره نیت
    مجموعه روایات درباره عبادت
    مداومت برعمل
    جایگاه واجبات
    مجموع روایات درباره محرمات
    عفت
    مجموعه روایات درباره ورع
    مجموعه روایات درباره طاعت و تقوی
     
      علی از زبان علی ...
    علی از زبان علی

    (در سال 38 هجرى جهت كمك به محمّد بن ابى بكر در مصر در نكوهش ياران ايراد كرد).

     

    علی از زبان علی (جهاد)


    خدا را بر آنچه كه خواسته و هر كار كه مقدّر فرموده ستايش مى كنم،

    و او را بر اين گرفتار شدنم به شما كوفيان مى ستايم.

    اى مردمى كه هر گاه فرمان دادم اطاعت نكرديد،

    و هر زمان شما را دعوت كردم پاسخ نداديد،

    هر گاه شما را مهلت مى دهم در بيهودگى فرو مى رويد،

    و در هنگامه جنگ سست و ناتوانيد،

    اگر مردم اطراف امام خود جمع شوند طعنه زده،

    و اگر شما را براى حل مشكلى بخوانند سرباز مى زنيد.

    پدر مباد دشمنان شما را براى پيروزى منتظر چه چيزى هستيد؟

    چرا براى گرفتن حق خود جهاد نمى كنيد؟

    آيا در انتظار مرگ يا ذلّت هستيد؟


    به خدا سوگند!

    اگر مرگ من فرا رسد -كه حتما خواهد رسيد- بين من و شما جدايى خواهد افتاد،

    در حالى كه من از همنشينى با شما ناراحت، و حضورتان براى من بى فايده بود.

     

    معاویه و عمر و عاص لعنه الله علیهما

     

    خدا خيرتان دهد!

    آيا دينى نيست كه شما را گرد آورد؟

    آيا غيرتى نيست كه شما را براى جنگ با دشمن بسيج كند؟

    شگفت آور نيست كه معاويه انسان هاى جفا كار پست را مى خواند

    و آنها بدون انتظار كمك و بخششى از او پيروى مى كنند

    و من شما را براى يارى حق مى خوانم،

    در حالى كه شما بازماندگان اسلام، و يادگار مسلمانان پيشين مى باشيد،

    با كمك و عطايا شما را دعوت مى كنم

    ولى از اطراف من پراكنده مى شويد، و به تفرقه و اختلاف روى مى آوريد.

    نه از دستورات من راضى مى شويد،

    و نه شما را به خشم مى آورد كه بر ضد من اجتماع كنيد،

    اكنون دوست داشتنى ترين چيزى كه آرزو مى كنم، مرگ است.

    كتاب خدا را به شما آموختم،

    و راه و رسم استدلال را به شما آموزش دادم،

    و آنچه را كه نمى شناختيد به شما شناساندم،

    و دانشى را كه به كامتان سازگار نبود جرعه جرعه به شما نوشاندم.

    اى كاش نابينا مى ديد و خفته بيدار مى شد.

    سوگند به خدا چه نادان مردمى كه رهبر آنان معاويه، و آموزگارشان پسر نابغه (عمرو عاص) باشد.

    .

    خطبه 180

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀ معاویه(لعنه الله علیه) و ویژگی حکومت ظالمانه در نهج البلاغه, ◀عمر و عاص در نهج البلاغه, ◀علی از زبان علی در کلام نهج البلاغه, ◀ جهاد در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [سه شنبه 1399-06-04] [ 12:45:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      قرآن و خيانت حكمين ...
    قرآن و  خيانت حكمين

    (در سال 38 هجرى پس از خيانت ابو موسى و عمرو عاص از داوران حكميّت فرمود)

     

    علی از زبان علی (قرآن  و خیانت حکمین)


    رأى جمعيّت شما در صفّين يكى شد كه دو مرد را به داورى برگزينند (ابو موسى اشعرى، عمرو عاص)

    و از آن دو پيمان گرفتيم كه در برابر قرآن تسليم باشند،

    و از آن تجاوز نكنند

    و زبان آن دو با قرآن و قلب هايشان پيرو كتاب خدا باشد.

    امّا آنها از قرآن روى گردان شدند،

    حق را آشكارا مى ديدند و ترك گفتند،

    كه جور و ستم، خواسته دلشان، و كجى و انحراف در روش فكريشان بود.

    در صورتى كه پيش از صدور رأى زشت و حكم جائرانه، با آنها شرط كرده بوديم كه به عدل حكم كرده و به حق عمل كنند.

    ما به حقّانيت خود ايمان داريم در حالى كه آن دو از راه حق بيرون رفتند

    و حكمى بر خلاف حكم خدا صادر كردند.

    .

    خطبه 177

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀عمر و عاص در نهج البلاغه, ◀جنگ صفین در نهج البلاغه, ◀علی از زبان علی در کلام نهج البلاغه, ◀ قرآن در نهج البلاغه, ◀ابوموسی اشعری در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [دوشنبه 1399-06-03] [ 04:38:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      شیوه برخورد پیامبر با گناهکاران ...
    شیوه برخورد پیامبر با گناهکاران

    (قبل از جنگ نهروان در سال 37 هجرى در ردّ اعتقادات خوارج ايراد كرد، خوارج عقيده داشتند: كسى كه گناه كبيره انجام دهد كافر و از اسلام خارج شده است، مگر توبه كند و دوباره مسلمان گردد).

     

     افشاء گمراهى خوارج


    پس اگر چنين مى پنداريد كه من خطا كرده و گمراه شدم، پس چرا همه امّت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به گمراهى من گمراه مى دانيد و خطاى مرا به حساب آنان مى گذاريد و آنان را براى خطاى من كافر مى شماريد؟

    شمشيرها را بر گردن نهاده، كور كورانه فرود مى آوريد

    و گناهكار و بى گناه را به هم مخلوط كرده همه را يكى مى پنداريد

     

    پیامبر صلی الله علیه و آله از زبان حضرت علی

     

    در حالى كه شما مى دانيد، همانا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم زناكارى را كه همسر داشت سنگسار كرد، سپس بر او نماز گزارد، و ميراثش را به خانواده اش سپرد،

    و قاتل را كشت و ميراث او را به خانواده اش بازگرداند،

    دست دزد را بريد

    و زناكارى را كه همسر نداشت تازيانه زد، و سهم آنان را از غنائم مى داد تا با زنان مسلمان ازدواج كنند.

    پس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آنها را براى گناهانشان كيفر مى داد،

    و حدود الهى را بر آنان جارى مى ساخت،

    امّا سهم اسلامى آنها را از بين نمى برد، و نام آنها را از دفتر مسلمين خارج نمى ساخت. (پس با انجام گناهان كبيره كافر نشدند).

    شما (خوارج)، بدترين مردم و وسیله دست شيطان، و عامل گمراهى اين و آن مى باشيد.

     

    علی از زبان علی  

    به زودى دو گروه نسبت به من هلاك مى گردند: دوستى كه افراط كند و به غير حق كشانده شود، و دشمنى كه در كينه توزى با من زياده روى كرده به راه باطل در آيد.

    بهترين مردم نسبت به من گروه ميانه رو هستند.

    از آنها جدا نشويد،

    همواره با بزرگ ترين جمعيّت ها باشيد كه دست خدا با جماعت است.

     

    شیطان


    از پراكندگى بپرهيزيد، كه انسان تنها بهره شيطان است آنگونه كه گوسفند تنها طعمه گرگ خواهد بود.

    آگاه باشيد !

    هر كس كه مردم را به اين شعار «تفرقه و جدايى» دعوت كند او را بكشيد هر چند كه زير عمامه من باشد.

     

     

    علل پذيرش «حكميّت» و قرآن


    اگر به آن دو نفر (ابو موسى و عمرو عاص) رأى به داورى داده شد، تنها براى اين بود كه آنچه را قرآن زنده كرد زنده سازند،

    و آنچه را قرآن مرده خواند، بميرانند،

    زنده كردن قرآن اين است كه دست وحدت به هم دهند و به آن عمل نمايند،

    و ميراندن، از بين بردن پراكندگى و جدايى است،

    پس اگر قرآن ما را به سوى آنان بكشاند آنان را پيروى مى كنيم،

    و اگر آنان را به سوى ما سوق داد بايد اطاعت كنند.


    پدر مباد شما را، من شرّى براه نيانداخته، و شما را نسبت به سرنوشت شما نفريفته، و چيزى را بر شما مشتبه نساخته ام،

    همانا رأى مردم شما بر اين قرار گرفت كه دو نفر را براى داورى انتخاب كنند،

    ما هم از آنها پيمان گرفتيم كه از قرآن تجاوز نكنند،

    امّا افسوس كه آنها عقل خويش را از دست دادند،

    حق را ترك كردند در حالى كه آن را به خوبى مى ديدند،

    چون ستمگرى با هوا پرستى آنها سازگار بود با ستم همراه شدند،

    ما پيش از داورى ظالمانه شان با آنها شرط كرديم كه به عدالت داورى كنند

    و بر أساس حق حكم نمايند، امّا به آن پاى بند نماندند.

    .

    خطبه 127

    نهج البلاغه

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀عمر و عاص در نهج البلاغه, ◀علی از زبان علی در کلام نهج البلاغه, ◀ پیامبر از زبان حضرت علی در نهج البلاغه, ◀ قرآن در نهج البلاغه, ◀خوارج در نهج البلاغه, ◀شیطان در نهج البلاغه, ◀ابوموسی اشعری در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
    [سه شنبه 1399-05-14] [ 12:10:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      افشای بردگی عمر و عاص ...
    افشای بردگی عمر و عاص

    ?نامه ای به عمر و عاص در سال 39 هجری پس از نبرد صفین

    ??افشای بردگی عمر و عاص

    تو دین خود را پیرو دنیای کسی ساخته ای که گمراهیش آشکار و پرده ی حیایش دریده است.
    در مجلس خود، بزرگواران را ناسزا می گوید و هنگام معاشرت بردباران را سفیه می شمارد.

    تو به دنبال او رفتی و بخشش او را خواستی، چونان سگی که در پی شیر رود و به چنگال او چشم بدوزد و انتظار کشد تا پس مانده ی شکارش را به سمت او اندازد.

    پس دنیا و آخرتت را به باد دادی، در حالی که اگر به حق روی می آوردی آنچه را خواسته بودی، می یافتی.

    اگر خداوند بر تو و پسر ابوسفیان چیره ام سازد سزای کارهایتان را بدهم،
    و اگر مرا ناتوان ساختید و خود برقرار ماندید، عذاب خدا که پیش رو دارید برای شما بدتر است.

    والسلام
    .
    .
    نامه 39
    نهج البلاغه
    .
    .

    موضوعات: ✔کلام امیر, ◀ معاویه(لعنه الله علیه) و ویژگی حکومت ظالمانه در نهج البلاغه, ◀عمر و عاص در نهج البلاغه
    [جمعه 1398-03-31] [ 06:16:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت