|
|
|
آفت دوستى |
... |
آفت دوستى
إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ،
فَقَدْ فَارَقَهُ.
وقتى مؤمن برادرش را به خشم آورد،
به يقين از او جدا شده است.
سید رضى مى گويد: (حشمه و احشمه، يعنى او را به خشم آورد، برخى گفته اند، يعنى او را شرمنده ساخت و «احتشم» به معناى فراهم آوردن چنين حالتى است كه زمينه جدائى را پديد مى آورد).
.
حکمت 480
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, غضب
[چهارشنبه 1399-09-19] [ 06:40:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
بدترین دوست |
... |
بدترین دوست
شَرُّ الْإِخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ.
بدترين دوست آن كه براى او به رنج و زحمت افتى.
سید رضى گويد: (تكلّف و تكليف با مشكلات و به زحمت افتادن است، پس دوستى كه انسان را دچار مشكلات مى كند مايه شر است پس او از بدترين دوستان بشمار مى آيد).
.
حکمت 479
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[ 06:36:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
بزرگترین گناه |
... |
بزرگترین گناه
أَشَدُّ الذُّنُوبِ،
مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ.
سخت ترين گناهان،
گناهى است كه گناهكار آن را سبك شمارد.
.
حکمت 477
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, گناه
[ 06:30:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
خصوصیات حاکم مورد تائید |
... |
خصوصیات حاکم مورد تائید
(چون زياد بن ابيه را به جاى عبد اللَّه بن عباس، به فارس و شهرهاى پيرامون آن حكومت داد، او را در دستورالعمل طولانى از گرفتن ماليات تا به هنگام نهى فرمود):
اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ،
وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ؛
فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ،
وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْف.
عدالت را بگستران،
و از ستمكارى پرهيز كن،
كه ستم رعيّت را به آوارگى كشاند،
و بيدادگرى به مبارزه و شمشير مى انجامد.
.
حکمت 476
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ ویژگی های حاکم در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[ 06:27:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ارزش عفّت و پاكدامنى |
... |
ارزش عفّت و پاكدامنى
پاداش مجاهد شهيد در راه خدا، بزرگ تر از پاداش عفيف پاكدامنى نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمى گردد.
همانا عفيف پاكدامن، فرشته اى از فرشته هاست.
.
حکمت ۴۷۴
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, عفت و پاکدامنی
[ 06:16:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
دعای باران |
... |
دعاى باران
اللَّهُمَّ اسْقِنَا ذُلُلَ السَّحَابِ، دُونَ صِعَابِهَا.
در دعا به هنگام طلب باران فرمود:
خدايا ما را با ابرهاى رام سيراب كن، نه ابرهاى سركش.
(سید رضى گويد: اين كلمات از فصيح ترين و شگفتى آورترين كلمات اديبانه است كه ابرهاى سركش همراه با رعد و برق را به شتران چموش تشبيه كرد كه بار از پشت مى افكنند و سوارى نمى دهند، و ابرهاى رام را به شتران رام تشبيه كرد كه به راحتى شير داده، و سوارى مى دهند).
.
حکمت 472
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ دعا در نهج البلاغه و دعاهای حضرت علی, ✔مطلب ندارد, دعای باران
[ 05:12:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
هلاک شدگان امام علی |
... |
هلاک شدگان امام علی
دو كس نسبت به من هلاك مى گردند؛
1- دوستى كه زياده روى كند،
2- و دروغ پردازى كه به راستى سخن نگويد.
سید رضی گوید: اين كلام مانند سخن ديگرى است كه فرمود: دو تن نسبت به من هلاك گردند: دوستى كه از حد گذراند، و دشمنى كه بيهوده سخن گويد.
.
حکمت 469
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀علی از زبان علی در کلام نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[ 05:03:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
آینده تلخ اقتصادی |
... |
آینده تلخ اقتصادی
مردم را روزگارى دشوار در پيش است
كه توانگر اموال خود را سخت نگهدارد،
در صورتى كه به بخل ورزى فرمان داده نشد.
خداى سبحان فرمود: «بخشش ميان خود را فراموش نكنيد».
بدان در آن روزگار، بلند مقام، و نيكان خوار گردند،
و با درماندگان به ناچارى خريد و فروش مى كنند
در حالى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از معامله با درماندگان نهى فرموده.
.
حکمت 468
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, بخل, عفو و بخشش, پیش بینی هایی از آینده
[ 04:56:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
جایگاه چشم |
... |
جایگاه چشم
الْعَيْنُ وِكَاءُ السَّهِ.
چشم، بند ظرف حوادث است.
سید رضى گويد: «اين كلام امام عليه السّلام از استعاره هاى شگفت است، كه نشستنگاه را به مشك، و چشم را به سربند آن تشبيه كرد، و آنگاه كه بند گشوده شود آنچه در مشك است بيرون ريزد. مشهور است كه اين سخن از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است، ولى عدّه اى آن را از امير المؤمنين عليه السّلام نقل كرده اند، اين حكمت را «مبرّد» در كتاب «مقتضب» در باب لفظ به حروف آورده، و ما آن را در كتاب خود كه «مجازات آثار نبوى» نام دارد آورده ايم.
.
حکمت 466
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, خلقت انسان, جایگاه چشم
[ 04:38:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
در مدح انصار |
... |
در مدح انصار
هُمْ وَ اللَّهِ رَبَّوُا الْإِسْلَامَ كَمَا يُرَبَّى الْفِلْوُ،
مَعَ غَنَائِهِمْ بِأَيْدِيهِمُ السِّبَاطِ وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلَاطِ.
به خدا سوگند!
آنها اسلام را پروراندند، چونان مادرى كه فرزندش را بپروراند،
با توانگرى، با دست هاى بخشنده، و زبانهاى برنده و گويا.
.
حکمت 465
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, ویژگی های اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت علی
[ 04:34:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
پیش بینی وضعیت بنی امیه |
... |
پیش بینی وضعیت بنی امیه
إِنَّ لِبَنِي أُمَيَّةَ مِرْوَداً يَجْرُونَ فِيهِ،
وَ لَوْ قَدِ اخْتَلَفُوا فِيمَا بَيْنَهُمْ،
ثُمَّ كَادَتْهُمُ الضِّبَاعُ لَغَلَبَتْهُمْ.
بنى اميّه را مهلتى است كه در آن مى تازند،
پس آنگاه كه ميانشان اختلاف افتد كفتارها بر آنان دهان گشايند
و بر آنان پيروز شوند.
سید رضی مى گويد: «مرود» بر وزن «منبر» از مادّه «ارواد» به معناى مهلت است و اين از فصيح ترين و زيباترين كلام است، گوئى امام عليه السّلام مهلت كوتاه بنى اميّه در حكومت را به ميدان مسابقه تشبيه كرده كه مسابقه دهندگان به ترتيب در يك مسير مشخّص به سوى يك هدف به پيش مى روند و آنگاه كه به هدف رسيدند نظم آنها درهم شكسته مى شود.
.
حکمت 464
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ معاویه(لعنه الله علیه) و ویژگی حکومت ظالمانه در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, پیش بینی هایی از آینده
[ 04:30:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ارزش صبر و تحمل |
... |
ارزش صبر و تحمل
الْحِلْمُ وَ الْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ،
يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّة.
بردبارى و درنگ هم آهنگند
و نتيجه آن بلند همّتى است.
.
حکمت 460
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀صبر در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[سه شنبه 1399-09-18] [ 06:46:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
غلبه تقدیر بر تدبیر |
... |
غلبه تقدیر بر تدبیر
تقدير الهى چنان بر محاسبات ما چيره شود
كه تدبير، سبب آفت زدگى باشد.
سید رضی مى گويد: «مفهوم اين حكمت در حكمت 16 با عبارت ديگرى نقل شد»
.
حکمت 459
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, تقدیر
[ 06:43:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
نشانه هاى ايمان |
... |
نشانه هاى ايمان
نشانه ايمان آن است كه؛
1- راست بگويى، آنگاه كه تو را زيان رساند،
2- و دروغ نگويى كه تو را سود رساند،
3- و آن كه بيش از مقدار عمل سخن نگويى،
4- و چون از ديگران سخن گويى از خدا بترسى.
.
حکمت 458
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, حفظ زبان, ایمان, نشانه های ایمان
[ 06:40:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
راه شناخت بزرگترين شاعر |
... |
راه شناخت بزرگترين شاعر
از امام پرسيد بزرگ ترين شاعر عرب كيست؟
فرمود: شاعران در يك وادى روشنى نتاخته اند تا پايان كار معلوم شود،
و اگر ناچار بايد داورى كرد، پس پادشاه گمراهان، بزرگ ترين شاعر است.
.
حکمت 455
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, شعر و شاعری
[ 06:29:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
فرزند آدم را با فخر فروشى چه كار؟ |
... |
فرزند آدم را با فخر فروشى چه كار؟
فرزند آدم را با فخر فروشى چه كار؟
او كه در آغاز نطفه اى گنديده،
و در پايان مردارى بد بو است،
نه مى تواند روزى خويشتن را فراهم كند،
و نه مرگ را از خود دور نمايد.
.
حکمت 454
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, تکبّر
[ 06:26:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
علل انحراف زبیر |
... |
علل انحراف زبیر
مَا زَالَ الزُّبَيْرُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ،
حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ -عَبْدُ اللَّه-.
زبير همواره با ما بود
تا آن كه فرزند نامباركش عبد اللَّه، پا به جوانى گذاشت.
.
حکمت 453
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀طلحه و زبیر در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[ 06:23:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
تأثیر شوخی بیجا بر عقل |
... |
تأثیر شوخی بیجا بر عقل
مَا مَزَحَ امْرُؤٌ مَزْحَةً،
إِلَّا مَجَّ مِنْ عَقْلِهِ مَجَّةً.
هيچ كس شوخى بيجا نكند
جز آن كه مقدارى از عقل خويش را از دست بدهد.
.
حکمت 450
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, عقل و اندیشه
[ 06:12:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ضرورت پرداخت ديون مردم |
... |
ضرورت پرداخت ديون مردم
امام به پدر فرزدق، غالب بن صعصعه فرمود: شتران فراوانت چه شده اند؟
پاسخ داد: اى امير مؤمنان، پرداخت حقوق آنها را پراكنده ساخت.
امام فرمود: اين بهترين راه مصرف آن بود.
.
حکمت 446
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, زکات, حق مداری
[ 05:12:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
انسان شناسی امام علی |
... |
انسان شناسی امام علی
إِذَا كَانَ فِي رَجُلٍ خَلَّةٌ رَائِقَةٌ،
فَانْتَظِرُوا أَخَوَاتِهَا.
اگر در كسى خصلتى شگفت ديديد،
همانند آن را نيز انتظار كشيد.
.
حکمت 445
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, مدح و ستایش
[ 05:09:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ارزش تداوم كار |
... |
ارزش تداوم كار
قَلِيلٌ مَدُومٌ عَلَيْهِ،
خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ.
اندك كه با اشتياق تداوم يابد،
بهتر از فراوانى است كه رنج آور باشد.
.
حکمت 444
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, ارزش تداوم کارها
[ 05:03:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
وصف مالک اشتر از زبان امام علی |
... |
وصف مالک اشتر از زبان امام علی
(وقتى خبر شهادت مالك اشتر كه رحمت خدا بر او باد، به امام رسيد فرمود:)
مَالِكٌ، وَ مَا مَالِكٌ،
وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً،
وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً؛
لَا يَرْتَقِيهِ الْحَافِرُ، وَ لَا يُوفِي عَلَيْهِ الطَّائِرُ.
مالك، چه مالكى!
به خدا اگر كوه بود، كوهى كه در سرفرازى يگانه بود،
و اگر سنگ بود، سنگى سخت و محكم بود،
كه هيچ رونده اى به اوج قلّه او نمى رسيد،
و هيچ پرنده اى بر فراز آن پرواز نمى كرد.
(سید رضى گويد: فند كوهى است از ديگر كوه ها ممتاز و جدا افتاده باشد).
.
حکمت 443
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ مالک اشتر در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[ 04:58:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
نقش خوابديدن ها در زندگى |
... |
نقش خوابديدن ها در زندگى
مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ،
لِعَزَائِمِ الْيَوْمِ.
خواب ديدن ها چه بسا
تصميم هاى روز را نقش بر آب كرده است.
.
حکمت 440
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, خواب دیدن
[یکشنبه 1399-09-16] [ 10:53:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
جهل و دشمنی |
... |
جهل و دشمنی
النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا.
مردم دشمن آنند كه نمى دانند.
.
حکمت 438
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, جهل
[ 10:45:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
شایسته ترین مردم |
... |
شایسته ترین مردم
أَوْلَى النَّاسِ بِالْكَرَمِ،
مَنْ عُرِفَتْ بِهِ الْكِرَامُ.
شايسته ترين مردم به بزرگوارى
آن كه بزرگواران را با او بسنجند.
.
حکمت 436
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, کرامت نفس
[ 10:38:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
آزمودن انسان ها |
... |
آزمودن انسان ها
أخْبُرْ تَقْلِهِ.
مردم را بيازماى، تا دشمن گردى.
سید رضى مى گويد: بعضى اين حكمت را از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نقل كردند، و نقل ثعلب از ابن اعرابى را تأييد مى كند كه اين كلام از على عليه السّلام است، اعرابى از مأمون نقل كرد: اگر على عليه السّلام نگفته بود «بيازماى تا دشمن گردى» من مى گفتم كه «دشمن دار تا بيازمايى».
.
حکمت 434
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, معاشرت با مردم
[ 10:23:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ويژگى هاى اولیاءالله از زبان امام علی |
... |
ويژگى هاى اولیاءالله از زبان امام علی
دوستان خدا آنانند كه به درون دنيا نگريستند
آنگاه كه مردم به ظاهر آن چشم دوختند،
و سر گرم آينده دنيا شدند
آنگاه كه مردم به امور زودگذر دنيا پرداختند.
پس هواهاى نفسانى كه آنان را از پاى در مى آورد، كشتند،
و آنچه كه آنان را به زودى ترك مى كرد، ترك گفتند،
و بهره مندى دنيا پرستان را از دنيا، خوار شمردند،
و دست يابى آنان را به دنيا زودگذر دانستند.
با آنچه مردم آشتى كردند، دشمنى ورزيدند،
و با آنچه دنيا پرستان دشمن شدند آشتى كردند.
قرآن به وسيله آنان شناخته مى شود،
و آنان به كتاب خدا آگاهند،
قرآن به وسيله آنان پا بر جاست
و آنان به كتاب خدا استوارند.
به بالاتر از آنچه اميدوارند چشم نمى دوزند،
و غير از آنچه كه از آن مى ترسند هراس ندارند.
.
حکمت 432
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ◀ قرآن در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, ویژگی اولیاء الله
[ 10:13:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
اقسام روزی |
... |
اقسام روزی
روزى بر دو قسم است:
1- آن كه تو را مى خواهد،
2- و آن كه تو او را مى جويى.
كسى كه دنيا را خواهد، مرگ نيز او را مى طلبد تا از دنيا بيرونش كند،
و كسى كه آخرت خواهد، دنيا او را مى طلبد تا روزى او را به تمام پردازد.
.
حکمت 431
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀رزق و روزی, ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[ 10:01:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|