|
|
|
میان او و شما پرده ای و یا درب بسته ای نیست |
... |
?بندگان خدا!
بدانید که خداوند شما را بیهوده نیافریده و شما را به خود واننهاده
دانست که اندازه ی نعمتش بر شما چقدر است
و احسانش بر شما چه اندازه است
پس از او پیروزی بخواهید و رسنگاری بجویید
از او نیازهایتان را طلب نمایید
عطایایش را درخواست کنید
که میان او و شما پرده ای و یا درب بسته ای نیست
او همه جا هست و در هر زمان و وقتی حاضر است و با هر انس و جنی قرین است.
.
.
خطله 195
نهج البلاغه
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[دوشنبه 1397-10-17] [ 01:31:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
مرا از ولخرجی حفظ کن |
... |
?خدایا
از غصه وام و اندیشه در آن
و از دل مشغولی به مسئله قرض و بی خوابی اش، به تو پناه می آورم
پس بر محمد و آل او درود فرست
و مرا از زحمت و مشقت وام پناه ده
از ذلت قرض در این چند روز زندگی و از وبال آن پس از مرگ به تو پناه می برم
?پس بر محمد و آل او درود فرست
و مرا به ثروت سرشار یا زندگی توام با کفاف از آن پناه ده
و مرا از اسراف و زیاده خواهی بازدار
و به بخشش و انتخاب میانه روی سامان ده
و اندازه نگاه داشتن نیکو را به من بیاموز
و مرا از ولخرجی حفظ کن
و خرج کردن مالم را متوجه برنامه های خیر فرما
.
.
دعای 30
صحیفه سجادیه
.
.
موضوعات: ✔شور عشق با معشوق, ◀تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه
[ 10:44:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
دلیل عدم درک حقایق |
... |
?"كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ”
چنين نيست، بلكه آنچه كسب مىكردند بر دلهايشان زنگار نهاده است.
آیه15، مطففین
و از روضه الواعظين نقل شده كه گفت امام باقر (عليه السلام ) فرمود: هيچ چيز قلب آدمى را بقدر گناه فاسد نمى كند، قلب وقتى با گناه آشنا شد، روز به روز بيشتر متمايل بدان مى شود، تا جايى كه گناه بر آن چيره شود، آن وقت است كه قلب زير و رو گشته بالا و پايين مى شود.
رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) فرمود: وقتى مؤمن گناهى مرتكب شود، لكه سياهى در قلبش پيدا مى شود، اگر توبه كند و دل از گناه بكند، و از پروردگارش طلب مغفرت كند، دوباره قلبش صيقلى و شفاف مى شود، و اگر زيادتر گناه كند، آن لكه زيادتر مى شود، اين همان رين است كه خداى تعالى در باره اش در كتاب كريمش فرموده : ((كلا بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون )).
✔پیام ها
1- افسانه پنداشتن قرآن، ناشى از ناپاكى دل است. «كَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ»
2- گناه، روح انسان را دگرگون و از درك حق باز مىدارد. «بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ»
3- فطرت انسان سالم است، آنچه آن را مىپوشاند، گناه است. «رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ»
4- در فرهنگ قرآن، قلب و روح مركز درك حقايق است. «رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ»
5- اصرار و تداوم بر گناه، سبب زنگار قلب است. «ما كانُوا يَكْسِبُونَ»
6- عمل، سرمايه انسان است كه با آن، خوبىها يا بدىها را كسب مىكند. «كانُوا يَكْسِبُونَ»
7- زنگار گناه كه در دنيا مانع درك حقيقت است، در آخرت نيز مانع دريافت الطاف الهى مىشود. «إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ»
منبع؛ تفسیر نور
موضوعات: ✔آیات آرام بخش, ✔خدا خبر می دهد, ✔اسلام محمدی این است, ◀احادیث برگزیده از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)
[دوشنبه 1397-10-10] [ 02:37:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
خانه و خیمه ای نمی ماند جز آنکه ستمگران غم و اندوه و رنج و محنت را در آن وارد سازند |
... |
?خانه و خیمه ای نمی ماند جز آنکه ستمگران غم و اندوه و رنج و محنت را در آن وارد سازند
نه در آسمان عذرتان را بپذیرند و نه در زمین کسی به یاریتان برهیزد
حکومت را به کسی که اهلش نبود سپردید و آن را در غیر جایگاهش نشاندید
به زودی خداوند از ستمگران انتقام می کشد: خوردنی را به خوردنی، نوشیدنی را به نوشیدنی در برابر هر طعام گوارا لقمه ای تلخ و در برابر هر جرعه شیرین جامی جانگداز و زهرآگین.
درونشان بیمناک و بیرونشان در معرض تیغ تیز
آنان مرکب خطاها و شتران بارکش گناهانند.
.
.
خطبه158
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[ 02:27:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
چرا نشانه های امید به خدا در رفتارش آشکار نیست |
... |
?می پندارد و مدعی است که به خدا امید دارد. به خدای بزرگ سوگند که دروغ می گوید.
چرا نشانه های امیدش در رفتارش آشکار نیست؟ زیرا هرکس امیدوار باشد اثر امیدش در رفتارش معلوم می گردد.
در کار بزرگ به خدا امید دارد و در کارهای کوچک چشم امیدش به مردم است اما آن اندازه که حق بندگان را پاس می دارد حق خداوند را رعایت نمی کند!
چه شده که حق خداوند کمتر از حق بندگان خدا رعایت می شود؟
آیا بیم آن داری که در امیدی که به حق بسته ای برخطا باشی؟
یا او را شایسته امید بستن نمی بینی؟
اگر از یکی از مردم بترسد چندان از او حساب می برد که از خدا حساب نمی برد.
او ترسش از بندگان را نقد و ترسش از خدا را نسیه و وعده ای تحقق نیافته شمرده است.
.
.
خطبه 160
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[ 02:25:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
از قرآن برای خود نصیحت بخواهید. |
... |
?قرآن شفاعت کننده ای است که از او بپذیرند و گوینده ایست که تصدیق شود.
با قرآن خدا را بشناسید
نظر خود را (اگر مخالف قرآن است) متهم کنید و هواهای خود را (که در برابر قرآن است) خیانتکار شمارید.
از قرآن برای خود نصیحت بخواهید.
دوای درد خویش را از قرآن بجویید.
.
.
خطبه 176
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[ 02:07:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
رابطه عاقبت انسان و عمل |
... |
? رابطه عاقبت انسان و عمل
آواز دهنده ای در روز قیامت آواز می دهد: ” هر بذر افشانی در دنیا امروز گرفتار بذری است که افشانده و دچار عاقبت کاری است که کرده، جز آنان که بذر قرآن در عرصه ی وجود خویش کاشتند.”
عمل کنید، آنگاه آن را ناتمام نگذارید و به پایان برسانید
برآن استقامت ورزید، شکیبایی کنید
و با تقوا باشید
خطبه 176
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[ 02:03:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
بر اثر صبر نوبت ظفر آيد |
... |
?فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً
پس (بدان كه) با هر سختى آسانى است. آرى، با هر دشوارى آسانى است.
✔پیام ها
1_هر سختى در درون خود تجربهها و سازندگىهايى دارد.
2_حذف حرف فاء در جمله دوم «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» بيانگر آن است كه اين اصل عمومى است و مخصوص پيامبر نيست.
3_سنّت و برنامه الهى آن است كه بدنبال هر سختى، آسانى است. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» (در جاى ديگر قرآن مىخوانيم: «سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً» سختىها و مشكلات زوالپذيرند و به آسانى تبديل مىشوند).
4_صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند
5_بر اثر صبر نوبت ظفر آيد
منبع؛ تفسیر نور
.
.
موضوعات: ✔آیات آرام بخش, ✔خدا خبر می دهد
[شنبه 1397-10-08] [ 01:30:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
غم و غصهها را نمىتوان كم كرد پس بايد ظرفيّتها را بالا برد |
... |
?أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ
(اى پيامبر!) آيا به تو شرح صدر عطا نكرديم؟
✔پیام ها؛
1_شرح صدر» به معناى گشايش سينه و بالا رفتن ظرفيّت انسان است تا بتواند ناملايمات را تحمّل كند و در مشكلات و سختىها صبر و پايدارى ورزد.
هنگامى كه خداوند حضرت موسى را به رسالت برگزيد، اولين خواسته او سعه صدر بود كه
گفت: «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» «1» پروردگارا! سعه صدر به من عطا كن. ولى پيامبر اسلام بدون درخواست مورد لطف قرار گرفت و سعه صدر را از خداوند دريافت كرد. «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ»
2_از آنجا كه غم و غصهها را نمىتوان كم كرد، پس بايد ظرفيّتها را بالا برد تا بتوان مشكلات را تحمّل كرد و كم نياورد.
3_ شرح صدر نشانه لطف ويژه الهى است: «فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ» يعنى هر كس را خداوند اراده كند هدايت يابد، روح او را براى پذيرش اسلام باز مىكند.
4_از نظر روانى، هنگام برخورد با مشكلات نبايد تمام ذهن متوجه آن شود، بلكه بايد به سهولتهاى پس از آن كه مورد وعده و سنت الهى است نيز توجه نمود.
منبع؛ تفسیر نور
.
.
موضوعات: ✔آیات آرام بخش, ✔خدا خبر می دهد
[ 01:16:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
غم و غصهها را نمىتوان كم كرد پس بايد ظرفيّتها را بالا برد |
... |
?أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ
(اى پيامبر!) آيا به تو شرح صدر عطا نكرديم؟
✔پیام ها؛
1_شرح صدر» به معناى گشايش سينه و بالا رفتن ظرفيّت انسان است تا بتواند ناملايمات را تحمّل كند و در مشكلات و سختىها صبر و پايدارى ورزد.
هنگامى كه خداوند حضرت موسى را به رسالت برگزيد، اولين خواسته او سعه صدر بود كه
گفت: «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» «1» پروردگارا! سعه صدر به من عطا كن. ولى پيامبر اسلام بدون درخواست مورد لطف قرار گرفت و سعه صدر را از خداوند دريافت كرد. «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ»
2_از آنجا كه غم و غصهها را نمىتوان كم كرد، پس بايد ظرفيّتها را بالا برد تا بتوان مشكلات را تحمّل كرد و كم نياورد.
3_ شرح صدر نشانه لطف ويژه الهى است: «فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ» يعنى هر كس را خداوند اراده كند هدايت يابد، روح او را براى پذيرش اسلام باز مىكند.
4_از نظر روانى، هنگام برخورد با مشكلات نبايد تمام ذهن متوجه آن شود، بلكه بايد به سهولتهاى پس از آن كه مورد وعده و سنت الهى است نيز توجه نمود.
منبع؛ تفسیر نور
موضوعات: ✔آیات آرام بخش, ✔خدا خبر می دهد
[ 01:16:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
فقط سه قدم تا عشق |
... |
? فقط سه قدم تا عشق
برای هر یک از شما سرانجامی است پس خود را به آن برسانید
برای هر یک از شما نشانه ای است پس با آن هدایت شوید
اسلام هدفی دارد پس به آن دست یابید
.
.
خطبه 176
#اسلام_محمدی_این_است
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[پنجشنبه 1397-10-06] [ 04:02:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
آسوده کن از رنج طلب روزی |
... |
?بار خدایا
ما را در روزی هایمان به بدگمانی و در مدت زندگی به آرزوهای دراز آزمودی
تا جائی که روزیهای تو را از روزی خواران خواستیم
پس بر محمد و آلش درود فرست
و ما را یقین راسخ بخش که بدان وسیله از رنج طلب آسوده مان کنی
و آرامشی خاص در دل ما انداز تا به آن از شدت تعب معافمان داری
و چنان کن که…مارا از دویدن دنبال آن روزیی که رساندنش را برای ما کفالت نموده ای باز دارد و مانع پریشان خاطری ما شود.
.
.
دعای 29
صحیفه سجادیه
.
.
موضوعات: ✔شور عشق با معشوق, ◀تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه
[ 01:07:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ماهیت دنیا |
... |
?ای مردم
دنیا کسی را که آرزوی آن را در دل دارد و خواستار آن باشد می فریبد
و بر جان کسی که برای بدست آوردنش با دیگران رقابت کند بخل نمی ورزد
و کسی را که آن را بدست آورد مغلوب می سازد.
.
.
خطبه 177
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[چهارشنبه 1397-10-05] [ 10:19:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
خدا از منظر حضرت امیر |
... |
?ذعلب یمانی پرسید: ای امیر مومنان، آیا پروردگارت را دیده ای؟
فمود: آیا چیزی را که نمی بینم می پرستم؟
ذعلب گفت: چگونه او را دیده ای؟
فرمود: چشم ها او را آشکار ا نبیند، لکن دلها به حقیقت های ایمان درکش کند. به اشیا نزدیک است بی آنکه به آنها چسبیده باشد، و از اشیا دور است بی آنکه از آنها جدا باشد، گوینده است نه با اندیشه، اراده کننده است نه با تصمیم و سازنده است نه به وسیله اعضا. مهربان است بی آنکه نازک دل باشد.
.
.
خطبه 179
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[ 10:16:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
کارهایم را برعهده خود و گزیدگان خلقت واگذار |
... |
?خدایا
در تمام دوره زندگی ام این قلب را به رغبت در آنچه نزد توست رام گردان
انس به خودت و دوستانت و اهل طاعتت را به من ارزانی دار
و بر هیچ فاجر و کافری بر من، منت و نعمتی قرار مده
و روی نیازم را به طرف آنان مکن
?خدایا
آرامش دل و راحت جان و بی نیازی و انجام گرفتن کارهایم را برعهده خود و گزیدگان خلقت واگذار
و مرا همنشین آنان قرار ده
و مرا یار آنان قرار ده
و این همه بر تو آسان است
.
.
دعای 21
صحیفه سجادیه
.
.
موضوعات: ✔شور عشق با معشوق, ◀تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه
[ 09:56:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
نحوه برخور با فتنه ها |
... |
?در برخورد با فتنه ها
طلحه باید درباره عثمان یکی از این سه کار را می کرد
اگر پسر عفان ستمگر بود باید قاتلان او را یاری می داد و یارانش را می راند
اگر مظلوم بود باید از کشته شدن او جلوگیری می کرد و نسبت به کارهایش عذر می آورد
اگر مردد بود و نمی دانست که عثمان این گونه است یا آن گونه باید از او کناره می گرفت و به کنجی می رفت و مردم را با او به حال خود می گذاشت.
ولی او هیچ یک از این کارها را نکرد.
.
.
خطبه 174
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[ 08:14:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
سه دلیلی که امام علی(ع) برای عمر بلند فرعون برشمردند. |
... |
? سه دلیلی که امام علی(ع) برای عمر بلند فرعون برشمردند.
✔حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی محمدی؛
” امیرالمومنین امام علی(ع) فرمودند؛ ” فرعون به سه دلیل عمر بلندی داشت:
#اول آنکه فقرا را اطعام میکرد
#دوم آنکه سهل الحجاب بود یعنی با اینکه ادعای خدایی داشت، اما مردم اگر با او کار داشتند میتوانستند او را ببینند و این طور نبود که از 15 مسئول دفتر اجازه بگیرند و در نهایت هم نتوانند او را ببینند.
#سوم آنکه که نسبت به همسرش غیور بود بدین معنی که اجازه نمیداد همسرش در معرض دید نامحرم قرار بگیرد.
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀احادیث برگزیده حضرت علی(علیه السلام)
[ 08:12:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
دفع اندیشه بد |
... |
بار خدایا
هرکه علیه من اندیشه بد داشته باشد او را از من بگردان
نیرنگش را از من دور کن و شرش را از من بازدار
و سدی در مقابلش بپا کن که چشمش را از دیدن من کور سازی…
و مرا از همه ضرر و شر و طعن و غیبت و عیب جویی و حسد و دشمنی … ایمن سازی…
.
.
دعای 23
صحیفه
.
.
موضوعات: ✔شور عشق با معشوق, ◀تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه
[سه شنبه 1397-10-04] [ 01:18:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
تنها کسی که می توانست مرگ را از خود دور کند |
... |
?اگر کسی می توانست برای جاوید ماندن در دنیا راهی بیابد یا برای دفع مرگ طریقی بجوید آن شخص سلیمان بن داوود (علیه السلام) بود که در کنار پیامبری و مقام قربش بر جن و انس تسلط داشت اما چون روزی خود را به تمامی بخورد و مدت عمرش را کامل کرد کمان های فنا تیرهای مرگ را به سویش روانه کرد و شهرها از او خالی شد و خانه ها معطل ماند و آنها را دیگران به ارث بردند .
به راستی در نسلهای گذشته برای شما مایه های عبرت فراوان است.
.
.
خطبه 182
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[ 01:16:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
راست می گوئی جبرئیل را وصف کن |
... |
?ای که خود را در وصف پرودگارت به رنج افکنده ای ، اگر راست می گویی جبرئیل و میکائیل و لشکر مقرب را وصف کن.
کسی را می توان با صفات شناخت که شکل و عضو داشته باشد و مدت و پایانی برای وی باشد که هرگاه به سر آید فانی گردد.
.
.
خطبه182
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[ 07:45:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
نقش آیات انفسی و آفاقی در هدایت انسان |
... |
?اگر انسانها در عظمت قدرت و بزرگی نعمت خداوند می اندیشیدند به راه راست باز می گشتند و از عذاب سوزان می ترسیدند
آیا به کوچکترین چیزی که آفریده نمی نگرند که چگونه آفرینش او را محکم و ترکیبش را استوار ساخته ؟
برایش گوش و چشم پدید آورده و به استخوان و پوستش آراسته؟
.حکمت 185
.?بدانید این پوست نازک طاقت آتش دوزخ را ندارد، پس به خود رحم کنید.
شما اندازه ی طاقت خود را در مصیبت های دنیا آزموده اید
آیا دیده اید که وقتی یکی از شما خاری بر تنش فرو رود یا بلغزد و خونین شود یا ریگ داغی بسوزاندش، چگونه ناله سر نی دهد؟ پس چه حالی خواهد داشت آنگاه که میان دو طبقه از آتش قرار گیرد و همخوابه سنگ سوزان و همنشین شیطان باشد؟
آیا می دانید که مالک دوزخ هرگاه بر آتش خشم گیرد شعله های آتش به روی هم می غلتند و یکدیگر را می کوبند و خرد می کنند و آنگاه که به آتش بانگ زند شعله هایش از نهیب او در میان درهای جهنم به هر طرف زبانه می کشد؟
ای پیر سالخورده، که پیری و سستی با تو درآمیخته چگونه ای آنگاه که طوق های آتش به استخوانهای گردن بچسبد و غل و زنجیرها به دست ها وصل شود تا گوشت های ساعد را بخورد؟
.
.
خطبه 183
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها, ◀حکمت ها
[دوشنبه 1397-10-03] [ 11:53:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
آباد کنید آنچه را که به آن مامورید |
... |
?خداوند شما را رحمت کند!
به سوی منازلی پیشی گیرید که به آباد کردن آن مامور شده اید و شما را به آن ترغیب کرده اند و فراخوانده اند و با پایداری در راه بندگی خدا و دوری از گناه نعمت های خداوند را بر خویش کامل سازید که فردا به امروز نزدیک است.
.
.
خطبه 189
.
.
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[ 11:50:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
حق همسایگان و دوستان |
... |
?حق همسایگان و دوستان
بارخدایا
مرا توفیق ده که بدکارشان را به احسان پاداش دهم
از ستمکارسان با گذشت و بخشش صرف نظر کنم
نسبت به همه آنان نیک گمان باشم
با همه آنان به نیکی رفتار کنم
چشم از خطای آنان، عفیفانه بپوشم
از باب فروتنی با ایشان نرم باشم
بر بلادیدگان آنان به آئین رحمت رقت آورم
در نبودشان دوستی و محبت خود را بر آنان ظاهر سازم
از سر اخلاص دلبسته دوام نعمت آنان باشم
و هر چه را برای خویشان خود لازم می دانم در حق آنان لازم بدانم
و آنچه را برای مخصوصان خود رعایت می کنم برای آنان نیز رعایت نمایم.
خداوندا بر محمد و آل او درود فرست
و مرا نیز از طرف آنان رفتاری بدین صورت نصیب فرما
دعای26
صحیفه سجادیه
موضوعات: ✔شور عشق با معشوق, ◀تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه
[ 10:59:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
وسیله آزمایش های دلپذیر |
... |
?مال و فرزند را دلیل خشنودی یا خشم خدا ندانید، که نشانه ی ناآگاهی از موارد آزمایش و امتحان خداوند در مواضع بی نیازی و قدرت بندگان است.
خدای سبحان فرمود:"آیا می پندارند مال و فرزندانی که به آنان عطا می کنیم برای آن است که می کوشیم خیری به آنان برسانیم؟ نه چنین نیست، اینان حقیقت را نمی دانند. ” مومنون/55_56
.
.
خطبه 192
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[یکشنبه 1397-10-02] [ 09:52:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
محبوبان خدا |
... |
?اگر خداوند بنا داشت که به احدی از بندگانش رخصت کبر ورزیدن دهد، همانا به پیامبران و اولیائش چنین اجازتی می داد ولی خداوند سبحان تکبر را بر ایشان ناخوش داشت، و فروتنی را برای آنان پسندید.
آنانگونه های خویش رادبر زمین نهادند
و چهره هایشان را بر خاک مالیدند
در برابر مومنان فروتنی کردند
خود از قشر مستضعف جامعه بودند
خداوند آنان را با گرسنگی آزمود
به سختی و رنج دچار ساخت
با رویدادهای وحشت زا آزمایش کرد
با ناخوشی ها و جفاها خالصشان نمود
.
.
خطبه192
موضوعات: ✔کلام امیر, ◀خطبه ها
[ 09:47:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
نکاتی کلیدی درمورد انفاق |
... |
?فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى «5» وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى «6» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى «7» وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى «8» وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى «9» فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى «10» وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى «11»
«5» امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت «6» و پاداش نيك (روز جزا) را تصديق كرد.
«7» به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد. «8» ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بىنياز پنداشت. «9» و پاداش نيك (روز جزا) را تكذيب نمود.
«10» پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت. «11» و چون هلاك شد، دارايىاش براى او كارساز نخواهد بود.
سوره لیل
✔پیام ها
1_ شايد مراد از عطاى همراه با تقوا، اين باشد كه عطا با نيّت خالص و بدون منت، آن هم از مال حلال و در مسير خدا باشد كه تمام اين امور در كلمه تقوا جمع است. «أَعْطى وَ اتَّقى»
2_ اگر خداوند براى برخى راه خير را باز مىكند، «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى» و براى برخى راه شر را «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى» به خاطر تفاوت تلاش خود انسانها است. «إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى»
3_هر كس گام اول سخاوت را بر اساس ايمان به معاد و تقوا بردارد، خدا ظرفيّت و شرايط روحى او را براى كارها هموار مىكند و روح او را با كار خير مأنوس مىگرداند، تجربه و تعقل و كاردانى او را بالا مىبرد، الهام و ابتكار به او مىدهد، پذيرش مردمى و اجتماعى او را زياد مىكند و راههاى جديدى را براى كار خير پيش پاى او مىگذارد كه همه اينها مصداق «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى» است.
4_نكته لطيف آن است كه قرآن مىفرمايد: او را براى آسانترين راه آماده مىكنيم «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى» و نفرمود: كار را براى او آسان مىكنيم. «سنيسر له اليسرى» و فرق است ميان آنكه انسان روان باشد يا كارش روان باشد. انسان مىتواند با توكل و دعا و اتصال به قدرت بى نهايت آسان داراى چنان سكينه و سعه صدر شود كه هر كارى را به راحتى بپذيرد و انجام هر كار خير براى او آسان باشد.
5_آنچه مهم است، اصل بخشش است، نوع و مقدار آن در مرحله بعد است. عطا گاهى كم است، گاهى زياد، گاهى از مال است و گاهى از مقام و آبرو.
6_امام باقر عليه السلام در تفسير آيه «فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الخير الا يسره الله له» چيزى را اراده نمىكند مگر آنكه خداوند انجام آن را براى او آسان مىكند.
و در تفسير آيه «وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الشر الا يسره الله له» درباره انجام دادن هيچ شرى تصميم نمىگيرد مگر آنكه خداوند انجام آن شر را براى او آسان كرده و مرتكب مىشود.
7- آنچه عطا مىكنيد مهم نيست، چگونه و با چه انگيزه و حالت عطا كردن مهم است. «أَعْطى وَ اتَّقى»
8- شرط پذيرفته شدن عطا، تقواست. «أَعْطى وَ اتَّقى» (وگرنه عطاى مال حرام يا با نيّت غير خالص اجرى ندارد، زيرا «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» «3»)
9- آخرت، بهتر از دنيا است. «الحسنى»
10- كسى مىتواند به عطاى خود رنگ الهى داده و اهل پروا باشد كه به معاد ايمان داشته باشد. «وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى» (قرآن به وعدههاى قيامت حُسنى گفته است.
11- ايمان به قيامت، شرط پذيرفته شدن عمل است. «وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى»
12- بخل و مغرور شدن به مال، نشانه بىتقوايى است. «مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى»
13- گشايش يا گره خوردن كارهاى انسان، نتيجه سخاوت يا بخل انسان نسبت به ديگران است. أَعْطى … لِلْيُسْرى، بَخِلَ … لِلْعُسْرى
14- نيكى، نيكى مىآورد و شر، شر. أَعْطى وَ اتَّقى … فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى- بَخِلَ وَ اسْتَغْنى …
فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى
15- پاداش و كيفر الهى متناسب با رفتار انسانهاست، اگر گره از كار فقرا باز كنيم، خداوند گره از كار ما باز مىكند. «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى» و اگر فقرا را در عُسرت گزاريم، خداوند هم عسرت را پيش پاى ما مىگذارد. «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى»
16- اهل بخل بدانند كه ثروت نجات دهنده نيست. «وَ ما يُغْنِي عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّى»
17- نتيجه بخل سقوط است، سقوط از انسانيّت و كمال و سقوط از چشم مردم همراه با سقوط در دوزخ و محروم شدن از درجات اخروى. «إِذا تَرَدَّى»
18- گاهى منشأ بخل امروز، به خاطر ترس از فقر در آينده است. «بَخِلَ وَ اسْتَغْنى» (چنانكه در آيه 267 و 268 سوره بقره در كنار دستور انفاق مىفرمايد: اين شيطان است كه شما را از فقر آينده مىترساند. أَنْفِقُوا … الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ)
19- گاهى سرچشمه بخل، مغرور شدن به دنيا و احساس بىنيازى نسبت به وعدههاى بهشتى است.
.
.
منبع؛ تفسیر نور
.
.
موضوعات: ✔آیات آرام بخش, ✔خدا خبر می دهد
[شنبه 1397-10-01] [ 12:52:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|