راح روح
وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ وَفِی أَنفُسِکُمْ، أَفَلَا تُبْصِرُونَ




اسفند 1398
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29  





طرح محتوی وبلاگ جهت امور پژوهشی در منابع معتبر شیعه تنظیم شده است. کافیست کلیدواژه مورد نظر خود را در قسمت جست و جو وارد نمایید.



جستجو





موضوعات


  • همه
  • ✔آیات آرام بخش
  • ✔اسلام محمدی این است
  • ✔خاکستر بر باد رفته
  • ✔خدا خبر می دهد
  • ✔سلمان فارسی سلمان محمد
  • ✔شاعرانه ها
  • ✔شور عشق با معشوق
  • ✔مطلب ندارد
  • ✔کلام امیر






  • مطالب مرتبط


  • ارزش نصیحت و خیر خواهی مومن
  • مجموعه روایات درباره ثواب احسان و محبت به مومن
  • نحوه برخورد با دنیا از منظر امامان معصوم علیهم السلام
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه( دعای پنجاه و یکم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای چهل و هشتم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای چهل و هفتم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای چهل و پنجم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای چهل و یکم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای چهلم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سی و هشتم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سی و هفتم)
  • تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سی و یکم)
  • حقیقت دنیا
  • غلبه تقدیر بر تدبیر
  • سه پند مهم
  • شرائط توبه و استغفار
  • روش برخورد با دنیا
  • دنیاشناسی
  • نحوه استفاده از دنیا و بدست آوردن روزی
  • ماهیت دنیا
  • سه پند مهم امام علی
  • حکمت فضایل اخلاقی
  • کلام پرتکرار امام علی بر روی منبرها
  • رابطه مرگ و آرزو
  • مهلت پذیرش توبه
  • کسی که خوارج را فریفت
  • فرزندان دنیا
  • مهلت دو رکعت نماز
  • نتیجه اوصاف ضد تقوی
  • بهترین روش زندگی در دنیا
  • نهی از آغاز جنگ
  • رفتارهای ضد تقوی
  • اندیشه درست
  • ماهیت دنیا و بخیلان
  • نگاه امام علی به دنیا
  • ترک گناه آسانتر از توبه
  • 4 ارزش برتر
  • دنیا و اقسام مردم در آن
  • توبيخ نكوهش كننده دنيا
  • شرایط اجرای امر خداوند
  • عاقبت ترجیح دادن دنیا بر دین
  • ارزش توبه
  • رابطه دنیا و انسان
  • آرزو و تقدیر
  • دنیاسواران
  • عاقبت آرزو پروری
  • تقدیر یا تدبیر
  • نحوه برخورد امام علی با معاویه
  • افشای ماهیت معاویه و نحوه بیعت گرفتن با امام
  • استدلال امام علی به معاویه (لعنه الله علیه) در جهت مشروعیت خلافت خویش



  • عکس های اخیر


    مجموعه روایات درباره صفات مومن
    مجموعه روایات درباره تقیه
    اهمیت سالم ماندن دین از آفت ها
    حقیقت هدایت و مصداق زنده کردن مومن
    ارزش و ثواب اصلاح میان مردم
    ارزش نصیحت و خیر خواهی مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب احسان و محبت به مومن
    ثواب لباس پوشاندن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب اطعام دادن به مومن
    مجموعه روایات درباره ثواب روا کردن حاجات مومنان
    مجموعه روایات درباره ارزش خوشحال کردن مومن
    مجموعه روایات درباره جایگاه و ارزش گفتگو برادران دینی
    رو بوسی مسلمانان در گفتار امامان
    مجموعه روایات درباره ارزش معانقه (دست به گردن یکدیگر نمودن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش مصاحفه(دست دادن) مسلمانان
    مجموعه روایات درباره ارزش دیدار و زیارت برادران دینی
    مجموعه روایات درباره حق مومن بر مومن
    مجموعه روایات درباره خیرخواهی و سود رساندن به دیگران
    مجموعه روایات درباره پدر و مادر
    مجموعه روایات درباره صله رحم
    مجموعه روایات درباره بی نیازی از مردم
    مجموعه روایات باب انصاف و عدالت
    مجموعه روایات درباره تعجیل در کار خیر
    مجموعه روایات درباره قناعت
    راه تجارت پر سود
    مجموعه روایات درباره زهد در دنیا
    مجموعه روایات درباره باب دوستی و دشمنی برای خدا
    مجموعه روایات درباه باب تواضع
    مجموعه روایات درباره نرمی و ملاطفت
    مجموعه روایات درباره مدارا و سازگاری
    مجموعه روایات درباره ارزش سکوت و نگهداری زبان
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره حلم و خویشتن داری
    مجموعه روایات درباره فروخوردن خشم (کظم غیظ)
    مجموعه روایات درباره عفو وگذشت
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره حیا
    مجموعه روایات درباره راستگوئی و اداء امانت
    مجموعه روایات درباره خوش روئی
    مجموعه روایات درباره خوش خلقی
    مجموعه روایات درباره شکر
    مجموعه روایات درباره صبر
    مجموعه روایات در باره نیت
    مجموعه روایات درباره عبادت
    مداومت برعمل
    جایگاه واجبات
    مجموع روایات درباره محرمات
    عفت
    مجموعه روایات درباره ورع
    مجموعه روایات درباره طاعت و تقوی
     
      نص بر امامت امام زمان (عج) ...
    نص بر امامت امام زمان (عج)

    حدیث اول) ضوء بن علی از مردی از اهل فارس که نامش را برده نقل می کند که؛

    به سامراء آمدم و به در خانه امام حسن عسگری (علیه السلام) چسبیدم. حضرت مرا طلبید. من وارد شدم و سلام کردم.

    فرمود: برای چه آمده ای؟

    عرض کردم: برای اشتیاقی که به خدمت شما داشتم.

    فرمود: پس دربان ما باش.

    من همراه خادمان درخانه حضرت بودم. گاهی می رفتم، هرچه احتیاج داشتند از بازار می خریدم و زمانی که در خانه، مردها بودند، بدون اجازه وارد می گشتم.

    روزی بر حضرت وارد شدم و او در اتاق مردها بود، ناگاه در اتاق حرکت و صدائی شنیدم. 

    سپس به من فریاد زد: بایست! حرکت مکن.

    من جرات درآمدن و بیرون رفتن نداشتم. سپس کنیزکی که چیز سرپوشیده ایی همراه داشت، از نزد من گذشت.

    آنگاه مرا صدا زد که درآی.

    من وارد شدم و کنیز را هم صدا زد. کنیز نزد حضرت بازگشت.

    حضرت به کنیز فرمود:  از آنچه همراه داری، روپوش بردار.

    کنیز از روی کودکی سفید و نیکو روی پرده برداشت و خود حضرت روی شکم کودک را باز کرد . دیدم موی سبزی که به سیاهی آمیخته نبود از زیر گلو تا نافش روئیده است.

    پس فرمود: این است صاحب شما.

    و به کنیز امر فرمود که او را ببرد. سپس من آن کودک را ندیدم تا امام حسن (علیه السلام) وفات کرد.

     

    حدیث دوم) عبدالله بن صالح گوید که خود او آن حضرت را نزد حجر الاسود دید و مردم (برای بوسیدن حجر) نزاع و کشمکش داشتند.

    آن حضرت می فرمود: به این وضع مامور نشده اند(بلکه اگر بوسیدن بدون مزاحمت ممکن شد باید ببوسند وگرنه به اشاره با دست اکتفا کنند)

     

    حدیث سوم) شخصی از اهل مدائن گوید: من با رفیقم به حج رفته بودم. چون به موقف عرفات رسیدیم، جوانی را دیدم، نشسته و لنگ و روپوشی دربر کرده و نعلین زردی درپا دارد. لنگه و روپوش او به نظر من صد و پنجاه دینار ارزش داشت و علامت و اثر سفر در او نبود.

    گدائی نزد ما آمد، او را رد کردیم. سپس نزد آن جوان رفت و سوال کرد، جوان چیزی از زمین برداشت و به او داد، گدا او را دعا کرد و زیاد و جدی هم دعا کرد. سپس جوان برخاست و از نظر ما پنهان شد.

    ما نزد آن سائل رفتیم و به او گفتیم: عجبا! به تو چه عطا کرد؟

    او به ما ریگ طلای دندانه داری نشان دادکه قریب بیست مثقال بود.

    من به رفیقم گفتم: مولای ما نزد ما بود و ما ندانستیم. آنگاه به جست و جویش برخاستیم و تمام موقف را گردش کردیم و او را بدست نیاوردیم. سپس از جمعیتی که اطرافش بودند از اهل مکه و مدینه راجع به او پرسیدیم. 

    گفتند: جوانی است علوی که هر سال پیاده به حج می آید.

     

    کافی، ج2

    ترجمه مصطفوی

     

    موضوعات: ◀مطالب ویژه امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف), ◀نص بر امامت امام زمان (عج الله تعالی و فرجه الشریف), ◀احادیث برگزیده امام حسن عسگری علیه السلام
    [چهارشنبه 1398-12-28] [ 03:03:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سوم) ...
    تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای سوم)

    اقسام فرشتگان و میزان کرامت و احترام آنان در نزد پروردگار


    خدايا و امّا!

    [حاملان] عرشت که از تسبيح تو سست نمي‌شوند،

    و از تقديست ملول نمي‌گردند

    و از عبادتت وا نمي‌مانند،

    و در مقام امر تو کوتاهي را بر کوشش نمي‌گزينند

    و از شدت اشتياق به قرب تو غافل نمي‌شوند.

     

    و اسرافيل صاحب صور که «چشم بر حکم و گوش بر فرمان» در انتظار صدور دستور و حلول امر تو استتا به دميدن در صور در افتادگان به زندان قبور را از خواب مرگ بيدار کند

    و ميکائيل که نزد تو صاحب جاه و از طاعت تو بلند جايگاه است

    و جبرئيل امين وحيت که فرمانروا در ميان اهل آسمان‌هاست و صاحب منزلت در پيشگاهت و مقرّب درگاهت

    و بر آن روح که بر فرشتگان پرده‌دار حرم کبريايي‌ات گمارده است.

    آن روح که از عالم امر تو است، پس بر همگي ايشان رحمت فرست،

    همچنين بر فرشتگاني که پايين‌تر از ايشانند از ساکنان آسمان‌هايت،

    و اهل امانت بر پيام‌هايت

    و آن فرشتگان که از کوشش ملول نمي‌شوند، و از هيچ تعبي واماندگي و سستي نمي‌گيرند، و هوس‌ها ايشان را از تسبيح تو باز نمي‌دارد و سهوي که ناشي از غفلت‌ها است، رشته تعظيم‌شان را در پيشگاه تو نمي‌گسلد، چشم خشوع فرو بستگاني که تمناي نگريستن به نور جمال تو در ضميرشان نمي‌گذرد.

    و سر تعظيم به زير افکندگاني که آتش شوق‌شان به کمال معرفت و زلال محبّت نمي‌افسرد،

    آنان که سودازدگان ياد عطاياي تواند

    و خاضع و راکع در برابر عظمت شکوه کبرياي تواند

    و بر آن فرشتگان که چون دوزخ را بر گنهکاران خروشان بينند همي‌گويند: «منزهي تو (اي خدا) ما تو را چنان که سزاوار عبادت تو است عبادت نکرديم».

    پس رحمت فرست بر ايشان و رحمت‌گستران از فرشتگانت،

    و اهل قرب و منزلت در پيشگاهت

    و حاملين پيام غيب به سوي پيغمبرانت،

    و امناء بر وحيت،

    و بر آن قبايل از فرشتگان که ايشان را به خود اختصاص بخشيده‌اي و به وسيله تسبيح و تقديس خود از خوردني و آشاميدني بي‌نياز کرده‌اي و در اندرون طبقات آسمان‌هايت جاي داده‌اي،

    و بر آن فرشتگان که چون فرمان به انجام وعده‌ات به قيام رستاخيز صادر شود بر اطراف آسمان‌ها گماشته شوند

    و بر خزانه‌داران باران و رانندگان ابر

    و بر آن فرشته‌اي که از صداي زجرش بانگ رعدها شنيده شود،

    و چون ابر خروشان به وسيله او به شنا درآيد

    شعله‌هاي برق‌ها بدرخشد،

    و بر فرشتگاني که دانه‌هاي برف تگرگ را بدرقه مي‌کنند،

    و فرشتگاني با قطره‌هاي باران فرود مي‌آيند،

    و فرشتگاني که وکيل‌اند بر خزانه باد

    و فرشتگاني که بر کوه‌ها گماشته شده‌اند تا از جاي در نروند،

    و فرشتگاني که مقدار وزن آب‌ها وکيل باران‌هاي سخت و رگبارهاي متراکم را به ايشان شناسانده‌اي

    و فرستادگان از فرشتگانت که با محنت بلاي ناگوار يا نعمت دلپسند سرشار به اهل زمين فرود مي‌آيند

    و بر سفيران بزرگوار نيکوکار،

    از فرشتگان پروردگار

    و پاسداران عالي‌قدر

    و نويسندگان اعمال ابرار و فجار

    و بر فرشته مرگ و يارانش

    و بر منکر و نکير

    و بر «رومان» آزمايش کننده اهل قبور

    و بر طواف کنندگان بيت المعمور

    و بر مالک و خازنان دوزخ،

    و بر رضوان و کليد‌داران بهشت،

    و بر فرشتگاني که مأمور آتش‌اند و خدا را در آنچه به ايشان فرمان دهد نافرماني نمي‌کنند، و مأموريت خود را انجام مي‌دهند

    و بر فرشتگاني که به اهل بهشت مي‌گويند: «درود بر شما باد در برابر آنکه صبر کرديد پس اينک بهشت نيکو سرانجامي است»

    و بر فرشتگان پاسباني که چون به ايشان گفته شود که: «او را بگيريد و در غل کشيد و به دوزخ در افکنيد» شتابان به سوي دوزخ رومي‌آورند و گنهکار را مهلت نمي‌دهند .

    و بر هر فرشته‌اي که نام او را از شمار انداختيم، و منزلت و مقامش را نزد تو و مأموريتي را که به او محوّل فرموده‌اي ندانستيم.

    و بر فرشتگان ساکن هوا و زمين و آب.

    و بر هر فرشته‌اي که بر خلق گماشته‌اي

    پس بر همگي ايشان رحمت فرست آن روز که هر کسي در حالتي به عرصه قيامت مي‌آيد که راننده‌اي و گواهي با او است.

    و رحمت فرست بر ايشان که کرامتي بر کرامت و پاکيزگي بر پاکيزگي‌شان بيفزايد.
    خدايا و چون بر فرشتگان و فرستادگانت رحمت فرستي و درود ما را به ايشان رساني پس به سبب آنکه ما را به ذکر خير ايشان توفيق داده‌اي بر ما نيز رحمت فرست. زيرا که تو بخشايش‌گر و کريمي.

    دعای سوم

    صحیفه سجادیه

    http://fazellankarani.com/persian/sahifa/?page=4

    موضوعات: ◀ادعیه منتخب مناجات خمس عشره, ◀اقسام فرشتگان
    [سه شنبه 1398-12-27] [ 06:17:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای دوم) ...
    تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای دوم)

    دعای دوم

    اوصاف خداوند

    سپاس خدايي را که!نعمت وجود محمّد صلي الله عليه و آله را به ما ارزاني داشت، نه بر امم گذشته و قرون در نوشته؛

    به آن قدرت خود که از هيچ چيز به هر بزرگي که باشد فرو نمي‌ماند،

    و چيزي به هر خردي که باشد از آن فوت نمي‌گردد.

     

    ویژگی های امت اسلام

    پس ما را خاتم همه آفريدگان از امم قرار داد،

    و بر منکران گواه گرفت،

    و در پرتو لطف خود، بر اممي که از جهت شماره و ثروت و قدرت اندک بودند، فزوني بخشيد.

     

    اوصاف پیامبر (صلی الله علیه و آله)

    خدايا!

    پس رحمت فرست بر محمّد: امين تو بر وحيت،

    و برگزيده‌ات از آفريدگانت،

    و پسنديده‌ات از بندگانت،

    امام رحمت و قافله سالار خير و برکت،

    هم‌چنان که او براي اجراي فرمان تو جان خويش را به مشقّت انداخت،

    و در راه تو بدن خود را آماج تيرهاي آزار ساخت،

    و در دعوت به سوي تو با خويشان خود در افتاد

    و براي خشنودي تو با قبيله خود کارزار نمود

    و در راه إحياي دين تو رشته خويشاوندي خود را بگسيخت

    و نزديک‌ترين بستگانش را به علت اصرار بر انکار تو از خويش دور کرد

    و دورترين مردم را به جهت پذيرفتن دين تو به خود نزديک ساخت،

    و براي تو با دورترين مردم دوستي گزيد

    و با نزديک‌ترين آنها دشمني ورزيد،

    و جان خود را در رساندن پيام تو فرو خست

    و به سبب دعوت به شريعت تو به رنج افکند

    و به نصيحت پذيرندگان دعوتت مشغول داشت

    و به سرزمين غربت و محل دوري از جايگاه اهل و عشيرت و منشأ و مولد و آرامگاه جانش هجرت کرد،

    به قصد آنکه دين تو را عزيز سازد

    و بر کافران به تو غلبه کند

    تا تصميمش درباره دشمنان تو راست و استوار آمد،

    و تدبيرش درباره دوستانت به کمال پيوست،

    پس در حالي که از تو ياري مي‌جست و در ناتواني از تو نيرو مي‌گرفت؛ به جنگ دشمنان برخاست تا به کنج خانه‌هاشان لشگر کشيد،

    و در ميان آرامگاهشان بر ايشان هجوم برد، تا فرمان تو آشکار و کلمه‌ات بلند گرديد؛ اگر چه مشرکين کراهت مي‌داشتند.


    خدايا!

    پس به سبب زحمتي که براي تو کشيده؛

    او را به بالاترين درجات بهشت برآورد، تا کسي در منزلت با او برابر نباشد و در مرتبت با او همسر نگردد. و هيچ فرشته مقرّب و پيغمبر مرسل نزد تو با او به موازات برنيايد.

    و قبول شفاعتش را در ميان اهل‌بيت طاهرين و مؤمنان از اُمّتش بيش از آنچه وعده داده‌اي به او اعلام فرماي،

    اي کسي که وعده‌ات نافذ است.

    اي کسي که بدي‌ها را به چندين برابرش از خوبي‌ها تبديل مي‌کني! زيرا که تو صاحب فضل عظيمي!

    دعای دوم

    صحیفه سجادیه

    http://fazellankarani.com/persian/sahifa/?page=3

    موضوعات: ✔آیات آرام بخش, ✔شور عشق با معشوق, ◀تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه, ◀اوصاف خدا, ◀اوصاف پیامبر (صلی الله علیه و آله), ◀ویژگی های امت اسلام
    [چهارشنبه 1398-12-21] [ 04:43:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای اول) ...
    تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه (دعای اول)

    دعای اول

    شناخت اوصاف خداوند

    سپاس خدايي را که اول است بي آنکه پيش از او اولي باشد، و آخر است بي آنکه پس از او آخري باشد. خدايي که ديده‌هاي بينندگان از ديدنش فرو مانده و انديشه‌هاي توصيف کنندگان از وصفش عاجز شده‌اند.

    نحوه آفرینش مخلوقات

    آفريدگان را به قدرت خود پديده آورده،

    و ايشان را بر وفق خواست خود اختراع فرموده،

    آنگاه در طريق اراده خود روان ساخته

    و در راه محبت خود برانگيخته،

    در حالي که از حدّي که بر ايشان تعيين نموده قدمي پيش و پس نتوانند نهاد،

    و براي هر يک از ايشان روزي معلوم مقسومي قرار داده: هر که را فزوني داده، کاهنده‌اي را نيروي کاستن [آن نیست]. و هر که را کاستي داده افزاينده‌اي را قدرت افزون بر آن نيست .

    سپس براي او در زندگي مدّت معلومي تعيين کرده

    و پايان معيني قرار داده که با روزهاي عمر خود به سوي آن گام برمي‌دارد و با سال‌هاي زندگي‌اش به آن نزديک مي‌شود، تا چون به پايان مدتش رسيد و پيمانه عمرش را پر کرد او را به طرف ثواب سرشار يا عقاب وحشت‌بار خود فرا کشد،

    و به آيين عدالت کساني را که بدي کرده‌اند به عمل خود و آنان را که نيکويي کرده‌اند به نيکي جزا دهد.

    منزه است نام‌هاي او و پياپي است نعمت‌هاي او،

    از کرده خود مسئول نيست و ديگران مسئولند.

     

    ارزش شکرگزاری

    و سپاس خدايي را که اگر بندگانش را از شناختن آيين سپاسگزاري‌اش بر عطاياي متواتري که به ايشان داده و نعمت‌هاي پيوسته‌اي که بر ايشان کامل ساخته محروم مي‌ساخت، در نعمت‌هايش تصرّف مي‌کردند و سپاس نمي‌گزاردند

    و در روزي‌اش دست مي‌گشودند و شکر نمي‌کردند،

    و اگر چنين مي‌بودند از حدود انسانيت به مرز بهيميت مي‌رفتند، و چنان مي‌بودند که در کتاب محکم خود وصف کرده است «ايشان جز مانند چار پايان نيستند بلکه خود گمراه‌ترند».

     

    نحوه هدایت انسان

    سپاس خداي را! بر آنچه از خدايي خود به ما شناسانده،

    و بر آنچه از شکر خود به ما الهام کرده،

    و بر آن درها که از علم ربوبيتش بر ما گشوده

    و بر اخلاص در توحيدش که ما را به آن رهبري کرده

    و ما را از کجروي و شک در کار خودش دور ساخته،

    چنان سپاسي که به آن در زمره سپاسگزاران خلقش زندگي کنيم،

    و بر هر که به خشنودي و عفوش پيشي جسته سبقت گيريم.

     

    برترین نوع شکرگزاری

    سپاسي که تاريکي‌هاي برزخ در پرتو‌اش بر ما روشن شود

    و راه رستاخيز را بر ما هموار سازد

    و منازل ما را در پيشگاه گواهان از فرشتگان و پيغمبران و امامان بلند گرداند.

    در آن روزي که هر کسي به سزاي عمل خود مي‌رسد، و به مردم ستم نمي‌شود.

    روزي که به هيچ وجه دوستي به کار دوستي نمي‌خورد و کسي ايشان را ياري نمي‌کند.

    سپاسي که در نامه نوشته شده‌اي که مقرّبين آن را مشاهده مي‌کنند از جانب ما با علي عليين بالا رود.

    سپاسي که چون از هول رستاخيز چشم‌ها خيره شود ديده‌هاي ما به آن روشن گردد

    و چون روي‌ها سياه شود چهره‌هاي ما به آن سفيد گردد.

    سپاسي که در پرتو‌اش از آتش دردناک خدا آزاد شويم و به جوار کرمش در آييم.

    سپاسي که به يمن تأييد آن شانه بر شانه فرشتگان مقرّب او زنيم،

    و در اقامتگاه جاوداني و سراي عزّت سرمدي‌اش در سلک پيغمبران مرسل درآييم.

     

    ماهیت انسان در دستگاه آفرینش

    سپاس خدايي را که زيبايي‌هاي آفرينش را براي ما برگزيد

    و روزي‌هاي پاکيزه را بر ما روان ساخت،

    و ما را به تسلّط بر همه آفريدگان برتري داد

    و از اين جهت همه مخلوقاتش ما را به قدرت او فرمانبردار،

    و به نيرويش از اطاعت ما ناچارند

    و سپاس خدايي را که در احتياج ما را از غير خود فرو بست.

    پس در برابر اين همه نعمت چگونه بر سپاس او طاقت داريم؟

    يا کي توانيم شکرش را به جا آريم؟ چنين کار محال است، نه جاي استفهام و سؤال است!

    سپاس خدايي را! که براي قبض و بسط اعضاء آلات و عضلاتي در بدن ما ترکيب کرد،

    و ما را از آسايش‌هاي زندگي بهره‌مند گردانيد،

    و اعضايي براي کار در پيکر ما برقرار کرد

    و ما را از روزي‌هاي پاکيزه اطعام فرمود،

    و به فضل خود توانگر ساخت،

    و به نعمت خود سرمايه بخشيد،

    سپس ما را به پيروي اوامر خود فرمان داد تا طاعتمان را بسنجد،

    و از ارتکاب نواهي خود نهي فرمود تا شکرمان را بيازمايد،

    پس از راه امرش منحرف شديم

    و بر مرکب نهي‌اش برآمديم

    با اين حال به عقوبت ما شتاب نکرد،

    و در انتقام ما تعجيل نفرمود، بلکه به رحمت خود از روي کَرَم با ما مدارا کرد، و به مهرباني خويش از روي حلم بازگشتن ما را انتظار کشيد.

     

    ارزش توبه

    سپاس خدايي را ! که ما را به توبه رهبري کرد

    و آن را جز از فضل او نيافته‌ايم.

    پس اگر جز اين يک نعمت از فضل او را به شمار نياوريم هر آينه عطاي او در حق ما بزرگ و احسانش درباره ما جليل و فضلش بر ما عظيم خواهد بود؛ زيرا سنت او در باب توبه نسبت به اقوام قبل از ما چنين نبود.

     

    ماهیت احکام اسلام

    او به حقيقت آنچه را که تاب تحمل آن را نداشتيم از ذمّه ما برداشته

    و بيرون از حدّ طاقت‌مان تکليف نفرموده

    و جز به کار آسان‌مان نگماشته

    و براي هيچ يک از ما حجّتي و عذري باقي نگذاشته.

    پس بدبخت از ميان ما کسي است که برخلاف رضاي خدا خود را به هلاک افکند،

    و نيکبخت کسي است که روي دل به سوي او آورد.

     

    برترین نوع شکرگزاری

    سپاس خداي را ! بهر آن آيين که نزديک‌ترين فرشتگان به او و گرامي‌ترين آفريدگان او و پسنديده‌ترين ستايش کنندگان در پيشگاه او وي را سپاس گذارده‌اند،

    سپاسي که از ديگر سپاس‌ها برتر باشد مانند برتري پروردگار ما بر همه آفريدگانش .

    سپس حمد او را به جاي هر نعمتي که بر ذمّه ما و همه بندگان گذشته و بازمانده خود دارد،

    به شماره هر چيزي که از همگي آنها علم او بر آن احاطه کرده

    و به جاي هر يک از آنها چندين برابر آن هميشه و جاويد تا روز رستاخيز.

    سپاسي که کشش آن پايان نپذيرد و شماره‌اش به احصا در نيايد،

    و به نهايتش دسترسي و براي مدتش انقطاعي نباشد.

    سپاسي که موجب رسيدن به طاعت و عفو او، و سبب خشنودي، و وسيله آمرزش، و راه به سوي بهشت، و پناه از انتقام، و ايمني از خشم، و پشتيبان طاعت، و مانع از نافرماني، و مددکار بر اداء حق و وظايف او باشد.

    سپاسي که به آن در ميان نيک‌بختان از دوستانش نيک‌بخت شويم

    و به وسيله آن در سلک شهيدان شمشيرهاي دشمنانش درآييم.

    همانا که خدا ياري دهنده و ستوده است.

    .

    .

    دعای اول

    صحیفه سجادیه

    http://fazellankarani.com/persian/sahifa/?page=2

    موضوعات: ✔آیات آرام بخش, ✔شور عشق با معشوق, ✔خاکستر بر باد رفته, ◀تقسیم بندی موضوعی صحیفه سجادیه, ◀اوصاف خدا, ◀ارزش شکرگزاری, ◀حقیقت انسان, ◀توبه, ◀ماهیت احکام اسلام
    [یکشنبه 1398-12-11] [ 12:05:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      دعا برای سفر از سوی حضرت علی ...
    دعا برای سفر از سوی حضرت علی

    در سال 37 هجرى كه امام عليه السّلام به سوى شام سفر آغاز كرد، اين نيايش را در حالى كه پا در ركاب نهاد مطرح فرمود.

    دعاى سفر


    خدايا!

    از سختى سفر، و اندوه بازگشتن، و روبرو شدن با مناظر ناگوار در خانواده و مال و فرزند، به تو پناه مى برم.

    پروردگارا!

    تو در سفر همراه ما و در وطن نسبت به بازماندگان ما سرپرست و نگهبانى و جمع ميان اين دو را هيچ كس جز تو نتواند كرد، زيرا آن كس كه سرپرست بازماندگان است نمى تواند همراه مسافر باشد و آن كه همراه و هم سفر است سرپرست بازماندگان انسان نمى تواند باشد.

    (سید رضی می گوید: چند جمله اوّل، از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است كه على عليه السّلام آن را با عباراتى رساتر به اتمام رساند).

    خطبه46

    نهج البلاغه

    .

    .

    موسسه اهل البیت

    ادامه »

    موضوعات: ✔آیات آرام بخش
    [پنجشنبه 1398-12-08] [ 11:09:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      روش برخورد با دنیا ...
    روش برخورد با دنیا


    قسمتى از سخنرانى طولانى امام كه در روز عيد فطر در كوفه ايراد کردند.

    1. ضرورت ستايش پروردگار


    ستايش خداوندى را سزاست كه كسى از رحمت او مأيوس نگردد، و از نعمت هاى فراوان او بيرون نتوان رفت، خداوندى كه از آمرزش او هيچ گنه كارى نا اميد نگردد، و از پرستش او نبايد سرپيچى كرد. خدايى كه رحمتش قطع نمى گردد و نعمت هاى او پايان نمى پذيرد.

    2. روش برخورد با دنيا


    دنيا خانه آرزوهايى است كه زود نابود مى شود، و كوچ كردن از وطن حتمى است. دنيا شيرين و خوش منظر است كه به سرعت به سوى خواهانش مى رود، و بيننده را مى فريبد، سعى كنيد با بهترين زاد و توشه از آن كوچ كنيد و بيش از كفاف و نياز خود از آن نخواهيد و بيشتر از آنچه نياز داريد طلب نكنيد.

    خطبه45

    نهج البلاغه

    .

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ◀خداشناسی در نهج البلاغه
     [ 11:03:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      فرار فرماندار ...
    فرار فرماندار

    در سال 38 هجرى يكى از فرمانداران امام به نام مصقلة بن هبيرة، اسيران بنى ناجيه را از فرمانده لشكر آن حضرت خريد و آزاد كرد. امّا وقتى از او غرامت خواستند به طرف معاويه فرار كرد.


    تأسّف از فرار مصقله

     
    خدا روى مصقله را زشت گرداند، كار بزرگواران را انجام داد، امّا خود چونان بردگان فرار كرد، هنوز ثنا خوان به مدّاحى او برنخاسته بود كه او را ساكت كرد، هنوز سخن ستايشگر او به پايان نرسيده بود كه آنها را به زحمت انداخت. امّا اگر مردانه ايستاده بود همان مقدار كه داشت از او مى پذيرفتيم و تا هنگام قدرت و توانايى به او مهلت مى داديم.

    خطبه44

    نهج البلاغه

    .

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ ویژگی های حاکم در نهج البلاغه
    [چهارشنبه 1398-12-07] [ 12:13:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      امام علی چرا با معاویه جنگید؟ ...
    امام علی چرا با معاویه جنگید؟

    وقتى نماينده خود جرير بن عبد اللّه را در سال 36 هجرى به طرف معاويه فرستاد و معاويه پاسخى روشن نمى داد. ياران امام گفتند، وسائل جنگ را مهيّا كن، فرمود:

    1. واقع نگرى در برخورد با دشمن


    مهيّا شدن من براى جنگ با شاميان، در حالى است كه «جرير» را به رسالت به طرف آنان فرستاده ام، بستن راه صلح و باز داشتن شاميان از راه خير است، اگر آن را انتخاب كنند. من مدّت اقامت «جرير» را در شام معيّن كردم، كه اگر تأخير كند، يا فريبش دادند و يا از اطاعت من سرباز زده است.
    عقيده من اين است كه صبر نموده با آنها مدارا كنيد، گرچه مانع آن نيستم كه خود را براى پيكار آماده سازيد.

     


    2. ضرورت جهاد با شاميان


    من بارها جنگ با معاويه را برّرسى كرده ام، و پشت و روى آن را سنجيده، ديدم راهى جز پيكار، يا كافر شدن نسبت به آن چه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آورده باقى نمانده است، زيرا در گذشته كسى [عثمان] بر مردم حكومت مى كرد كه اعمال او حوادثى آفريد و باعث گفتگو و سر و صداهاى فراوان شد، مردم آنگاه اعتراض كردند و تغييرش دادند.

    خطبه43

    نهح البلاغه

    .

    .موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ معاویه(لعنه الله علیه) و ویژگی حکومت ظالمانه در نهج البلاغه, ◀جنگ صفین در نهج البلاغه, ◀علی از زبان علی در کلام نهج البلاغه, ◀ جهاد در نهج البلاغه
     [ 12:03:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      امام علی، مردم را از دو چیز منع کردند ...
    امام علی، مردم را از دو چیز منع کردند

    پس از پايان جنگ جمل در 12 رجب سال 36 هجرى امام وارد كوفه شد، مردم به استقبال آمدند. آن حضرت وارد مسجد جامع شد دو ركعت نماز خواند و سخنرانى طولانى ايراد كرد كه بخشى از آن اين خطبه است.

    پرهيز از آرزوهاى طولانى و هوا پرستى


    اى مردم همانا بر شما از دو چيز مى ترسم: هوا پرستى و آرزوهاى طولانى. امّا پيروى از خواهش نفس، انسان را از حق باز مى دارد، و آرزوهاى طولانى، آخرت را از ياد مى برد.


    آگاه باشيد دنيا به سرعت پشت كرده و از آن جز باقى مانده اندكى از ظرف آبى كه آن را خالى كرده باشند، نمانده است.
    بهوش باشيد كه آخرت به سوى ما مى آيد، دنيا و آخرت، هر يك فرزندانى دارند. بكوشيد از فرزندان آخرت باشيد، نه دنيا، زيرا در روز قيامت، هر فرزندى به پدر و مادر خويش باز مى گردد.
    امروز هنگام عمل است نه حسابرسى، و فردا روز حسابرسى است نه عمل.
    (سید رضی مى گويد: «حذّاء» به معناى شتابان و «جذّاء» به معناى بريده از نيك و بد، كه برخى نقل كردند).

    خطبه42

    نهج البلاغه

    .

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ وصف دنیا و آخرت در نهج البلاغه, ◀ خودسازی در نهج البلاغه, ◀ تقوا در نهج البلاغه
    [سه شنبه 1398-12-06] [ 10:54:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      تدبیر و حیله و نیرنگ ...
    تدبیر و حیله و نیرنگ

    پس از جنگ صفّين در سال 37 هجرى در كوفه ايراد فرمود:

    پرهيز از حيله و نيرنگ


    اى مردم وفا همراه راستى است، كه سپرى محكم تر و نگهدارنده تر از آن سراغ ندارم. آن كس كه از بازگشت خود به قيامت آگاه باشد خيانت و نيرنگ ندارد. امّا امروز در محيط و زمانه اى زندگى مى كنيم كه بيشتر مردم حيله و نيرنگ را، زيركى مى پندارند، و افراد جاهل آنان را اهل تدبير مى خوانند. چگونه فكر مى كنند، خدا بكشد آنها را.
    چه بسا شخصى تمام پيش آمدهاى آينده را مى داند، و راه هاى مكر و حيله را مى شناسد ولى امر و نهى پروردگار مانع اوست، و با اينكه قدرت انجام آن را دارد آن را به روشنى رها مى سازد، امّا آن كس كه از گناه و مخالفت با دين پروا ندارد از فرصت ها براى نيرنگ بازى، استفاده مى كند.

    خطبه41

    نهج البلاغه

    .

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀ تقوا در نهج البلاغه
     [ 10:48:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ضرورت حکومت ...
    ضرورت حکومت

    آنگاه كه شعار خوارج را شنيد كه مى گويند، لا حكم الا للّه در سال 38 هجرى در مسجد كوفه فرمود؛
     

    ضرورت حكومت
    سخن حقّى است، كه از آن اراده باطل شد.

    آرى درست است، فرمانى جز فرمان خدا نيست، ولى اينها مى گويند زمامدارى جز براى خدا نيست، در حالى كه مردم به زمامدارى نيك يا بد، نيازمندند، تا مؤمنان در سايه حكومت، به كار خود مشغول و كافران هم بهرمند شوند، و مردم در استقرار حكومت، زندگى كنند، به وسيله حكومت بيت المال جمع آورى مى گردد و به كمك آن با دشمنان مى توان مبارزه كرد.

    جادّه ها أمن جو امان، و حقّ ضعيفان از نيرومندان گرفته مى شود، نيكوكاران در رفاه و از دست بدكاران، در امان مى باشند. 

    در روايت ديگرى آمده، چون سخن آنان را در باره حكميّت شنيد فرمود: منتظر حكم خدا درباره شما هستم. [و نيز فرمود:] امّا در حكومت پاكان، پرهيزكار به خوبى انجام وظيفه مى كند ولى در حكومت بدكاران، ناپاك از آن بهرمند مى شود تا مدّتش سر آيد و مرگ فرا رسد.

    خطبه40

    نهج البلاغه

    .

    .

    موسسه اهل البیت

    موضوعات: ✔آیات آرام بخش, ◀خطبه ها
    [یکشنبه 1398-12-04] [ 09:20:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      علی از زبان علی ...
    علی از زبان علی

    پس از شنيدن تهاجم يكى از افسران معاويه، نعمان بن بشير به عين التّمر، سرزمين آباد قسمت غربى فرات، و كوتاهى كوفيان در سال 39 هجرى در كوفه فرمود:


    1. نكوهش كوفيان 
    گرفتار كسانى شده ام كه چون امر مى كنم فرمان نمى برند، و چون آنها را فرا مى خوانم اجابت نمى كنند. اى مردم بى اصل و ريشه، در يارى پروردگارتان براى چه در انتظاريد؟ آيا دينى نداريد كه شما را گرد آورد و يا غيرتى كه شما را به خشم وا دارد؟

    2. علل شكست و نابودى كوفيان:
    در ميان شما به پاخاسته فرياد مى كشم، و عاجزانه از شما يارى مى خواهم، امّا به سخنان من گوش نمى سپاريد، و فرمان مرا اطاعت نمى كنيد، تا آن را كه پيامدهاى ناگوار آشكار شد، نه با شما مى توان انتقام خونى را گرفت، و نه با كمك شما مى توان به هدف رسيد.


    شما را به يارى برادرانتان مى خوانم، مانند شترى كه از درد بنالد، ناله و فرياد سر مى دهيد، و يا همانند حيوانى كه پشت آن زخم باشد، حركتى نمى كنيد. تنها گروه اندكى به سوى من آمدند كه آنها نيز ناتوان و مضطرب بودند، «گويا آنها را به سوى مرگ مى كشانند، و مرگ را با چشمانشان مى نگرند».


    (سید رضی مى گويد: «متذائب» يعنى مضطرب، از «تذاءبت الرّيح» يعنى وزش باد گوناگون و مضطرب گشت، و ذئب (گرگ) را ذئب ناميدند چون در رفتن اضطراب دارد).

     

    خطبه39

    نهج البلاغه

    .

    .

    موضوعات: ◀خطبه ها, ◀علی از زبان علی در کلام نهج البلاغه
     [ 09:13:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت