|
|
|
مبنای اعمال از منظر امیر المومنین |
... |
مبنای اعمال از منظر امیر المومنین
امیر المومنین علیه السلام فرمود: با والیان خود خیانت نورزید و با رهبران خود دغلی نکنید و پیشوایان خود را نادان نخوانید و از رشته پیوند خود (جماعت مسلمین) پراکنده مشوید که سست شوید و شوکت و دولت شما برود.
پایه کارهای شما باید روی این مبنی باشد و ملازم این روش باشید زیرا اگر شما مشاهده می کردید آنچه را مردگان از شما که مخالف دعوت شما بودند مشاهده کردند شما هم شتاب می کردید و بیرون می آمدید و فرمان می بردید(یعنی مردم پیش از شما را به جهاد و اطاعت دعوت کردم ولی آنها مخالفت کردند و اکنون عذاب خدا را مشاهده می کنند شما هم اگر مشاهده کنید به سوی جهاد می شتابید و فرمان می برید.) ولی آنچه را آنها مشاهده کردند از شما پوشیده شده و به زودی پرده برداشته شود.
.
اصول کافی، ج2
ترجمه مصطفوی
موضوعات: ◀احادیث برگزیده حضرت علی(علیه السلام), ◀جلد2, ✔مطلب ندارد
[پنجشنبه 1400-04-24] [ 09:54:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
نحوه برخورد با دنیا از منظر امامان معصوم علیهم السلام |
... |
|
نحوه برخورد با دنیا از منظر امامان معصوم علیهم السلام
روایت اول)
معلی بن خنیس گوید: روزی به امام صادق علیه السلام عرض کردم: آل فلان (بنی عباس) و نعمتهائی را که دارند به یاد آوردم و با خود گفتم: اگر این نعمت برای شما می بود ما هم با شما در عیش و خوشی بودیم
فرمود: هیهات ای معلی! اگر چنین می بود برای ما جز نگهبانی شبانه و تلاش روزانه و پوشاک زبر و درشت و خوراک سخت و بی خورش چیزی نبود، از این رو آن امر از ما برکنار شد. آیا تو دیده ئی که هرگز خدای تعالی بردن حقی را جز این نعمت قرار دهد.
روایت دوم)
زمانی که عاصم بن زیاد عبا پوشید و جا مه نرم را بیرون کرد و برادرش ربیع بن زیاد شکایت او را خدمت امیر المومنین علیه السلام اورد که او همسرش را غمگین نموده و فرزندانش را اندوهناک ساخته .
حضرت فرمود: عاصم را نزد من آورید او را خدمتش آوردند چون حضرت او را دید چهره در هم کشید و فرمود: از همسرت خجالت نکشیدی؟ به فرزندانت رحم نکردی؟ گمان می کنی که خدا چیزهای خوب و پاکیزه را برای تو حلال کرده و نمی خواهد از آنها استفاده کنی تو نزد خدا پست تر از آنی. مگر خدا نمی فرماید: «خدا زمین را برا استفاده مردم نهاد که در آن میوه و نخل غلافدار است.» سوره55/11 مگر خدا نمی فرماید: «دو دریا را گذاشت که به هم برسند میانشان حائلی است که به هم تجاوز نکنندتا آنجا که فرماید: .. از آنها لوءلوء و مرجان بیرون می شود.» سوره55/22
به خدا سوگند که به کاربردن نعمت های خدا را با عمل نزد او محبوبتر است از به کار بردن آنها را با گفتار در صورتی که خدای عزوجل می فرماید: و اما نعمت پروردگارت را بازگو سوره93/11
عاصم گفت: یا امیرالمومنین! پس چرا خود شما به خوراک سخت و پوشاک درشت اکتفا نموده ئی؟
فرمود: وای بر تو!! همانا خدای عزوجل برپیشوایان عدالت واجب ساخته که خود را در ردیف مردم ضعیف و ناتوان گیرند، تا فقر و تنگدستی فقیر را از جا به در نبرد . عاصم بن زیاد عبا را کنار گذاشت و جامه نرم در بر کرد.
.
اصول کافی، ج2
ترجمه مصطفوی
موضوعات: ◀احادیث برگزیده حضرت علی(علیه السلام), ◀احادیث برگزیده از امام جعفر (علیه السلام), ◀جلد2, ✔مطلب ندارد
[ 12:19:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
علت «امیر المومنین» خواندن حضرت علی علیه السلام |
... |
|
علت «امیر المومنین» خواندن حضرت علی علیه السلام
احمد بن عمر گوید: از حضرت ابوالحسن علیه السلام پرسیدم: چرا آن حضرت امیر المومنین علیه السلام نامیده شد؟
فرمود: زیرا او مومنین را طعام علمی می دهد. مگر نشنیده ئی که خدا در کتابش می فرماید: و ما خانواده خود را طعام می دهیم. سوره12/آیه64
شرح: مار یمیر به معنی طعام دادن و آذوقه خوب برای خانواده تهیه کردن است. بنابراین کلمه امیر صیغه متکلم وحده از فعل مضارع است که در اثر کثرت استعمال لقب آن حضرت گشته است مانند تابط شراً و ممکن است مقصود از روایت این باشد که حکام و زمامداران دیگر که امیر مردم هستند غذای جسمی و خواربار و آذوقه معاش آنها را منظم می کنند و در دسترس آنها می گذارند تا زندگی حیوانی آنها اداره شود ولی حکومت علی علیه السلام علاوه بر جنبه معاش مردم از نظر غذای روحی و زندگی علمی و معنوی افراد مورد توجه است و اختصاص به مومنین هم دارد زیرا تنها ایشانند که از علوم آن حضرت استفاده می کنند.
روایت دوم)
امیر المومنین علیه السلام فرمود: خدا مرا پیشوای خلقش قرارا داد و بر من واجب ساخت که درباره خود و خوراک و نوشابه و پوشاکم مانند مردم ضعیف و مستمند بر خود تنگ گیرم تا فقیر از فقر من پیروی کند و ثروتمند به وسیله ثروتش سرکشی و طغیان ننماید.
اصول کافی، ج2
ترجمه مصطفوی
موضوعات: ◀احادیث برگزیده حضرت علی(علیه السلام), ◀جلد2, ✔مطلب ندارد
[ 12:13:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
پدر و مادر حقیقی |
... |
|
پدر و مادر حقیقی
اصبغ بن نباته از امیر المومنن علیه السلام راجع به قول خدای تعالی : «أن اشکرلی و لوالدیک الی المصیر» سوره 31/آیه14 پرسید.
حضرت فرمود: پدر و مادری که خدا سپاس گذاری ایشان را واجب کرده آنهایند که علم از آنها ترواش کند و حکت را به ارث گذارند و مردم به اطاعتشان مأمورند و خدا پس از آن فرماید: «سرانجام به سوی من است» سرانجام بندگان به سوی خدا است و راهنمایش همان پدر و مادر هستند.
سپس خدا روی سخن را متوجه پسر خنتمه و رفیقش نمود (یعنی عمر و ابوبکر؛ زیرا خنتمه نام مادر عمر است) و نسبت به خاص و عام (پیغمبر و سایر مردم ) فرموده است: «و ان جاهداک علی ان تشرک بی» یعنی از پیش خود درباره وصی ات سخن گوئی و از آن که دستور اطاعتش داری برگردی از آنها فرمان مبر و سخنانشان را مشنو.
سپس سخن را متوجه پدر و مادر نموده و فرمود: «در دنیا به نیکی همدمشان باش» یعنی فضیلت آنها را به مردم بشناسان و به روش آنها دعوت کن و همین است معنی قول خدا «واتبع سبیل من اناب الی مرجعکم.» پس فرمود اول به سوی خدا و سپس به سوی ماست.
از خدا پروا کنید و نافرمانی این پدر و مادر نکنید زیرا خرسندی آنها خرسندی خدا و خشمشان خشم خداست.
شرح: تفسیر ظاهر آیه شریفه درباره سفارش نسبت به پدر و مادر جسمانی و سپاس گذاری از آنها و خوش رفتاری با ایشان است ولی تأویل آیه چنانکه امیر المومنین علیه السلام بیان می فرماید بر پدران روحانی که پیغمبر و اوصیاء آن حضرت باشند منطبق می شود. لیکن تطبیق جزئیات چنانکه مرحوم مجلسی می گوید: از غریب ترین تاویلات است و بر فرض صدورش از امیر المومنین علیه السلام از بطون عمیقه است و از ظاهر معنی لفظ دور است و کسی آن را داند که خود فرموده است.
.
اصول کافی،ج2
ترجمه مصطفوی
موضوعات: ◀احادیث برگزیده حضرت علی(علیه السلام), ◀جلد2, ✔مطلب ندارد
[چهارشنبه 1400-04-23] [ 08:43:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
آفت دوستى |
... |
آفت دوستى
إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ،
فَقَدْ فَارَقَهُ.
وقتى مؤمن برادرش را به خشم آورد،
به يقين از او جدا شده است.
سید رضى مى گويد: (حشمه و احشمه، يعنى او را به خشم آورد، برخى گفته اند، يعنى او را شرمنده ساخت و «احتشم» به معناى فراهم آوردن چنين حالتى است كه زمينه جدائى را پديد مى آورد).
.
حکمت 480
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, غضب
[چهارشنبه 1399-09-19] [ 06:40:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
بدترین دوست |
... |
بدترین دوست
شَرُّ الْإِخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ.
بدترين دوست آن كه براى او به رنج و زحمت افتى.
سید رضى گويد: (تكلّف و تكليف با مشكلات و به زحمت افتادن است، پس دوستى كه انسان را دچار مشكلات مى كند مايه شر است پس او از بدترين دوستان بشمار مى آيد).
.
حکمت 479
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ صله رحم و پیوند دوستی در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[ 06:36:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
بزرگترین گناه |
... |
بزرگترین گناه
أَشَدُّ الذُّنُوبِ،
مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ.
سخت ترين گناهان،
گناهى است كه گناهكار آن را سبك شمارد.
.
حکمت 477
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, گناه
[ 06:30:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
خصوصیات حاکم مورد تائید |
... |
خصوصیات حاکم مورد تائید
(چون زياد بن ابيه را به جاى عبد اللَّه بن عباس، به فارس و شهرهاى پيرامون آن حكومت داد، او را در دستورالعمل طولانى از گرفتن ماليات تا به هنگام نهى فرمود):
اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ،
وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ؛
فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ،
وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْف.
عدالت را بگستران،
و از ستمكارى پرهيز كن،
كه ستم رعيّت را به آوارگى كشاند،
و بيدادگرى به مبارزه و شمشير مى انجامد.
.
حکمت 476
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ ویژگی های حاکم در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[ 06:27:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ارزش عفّت و پاكدامنى |
... |
ارزش عفّت و پاكدامنى
پاداش مجاهد شهيد در راه خدا، بزرگ تر از پاداش عفيف پاكدامنى نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمى گردد.
همانا عفيف پاكدامن، فرشته اى از فرشته هاست.
.
حکمت ۴۷۴
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, عفت و پاکدامنی
[ 06:16:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
دعای باران |
... |
دعاى باران
اللَّهُمَّ اسْقِنَا ذُلُلَ السَّحَابِ، دُونَ صِعَابِهَا.
در دعا به هنگام طلب باران فرمود:
خدايا ما را با ابرهاى رام سيراب كن، نه ابرهاى سركش.
(سید رضى گويد: اين كلمات از فصيح ترين و شگفتى آورترين كلمات اديبانه است كه ابرهاى سركش همراه با رعد و برق را به شتران چموش تشبيه كرد كه بار از پشت مى افكنند و سوارى نمى دهند، و ابرهاى رام را به شتران رام تشبيه كرد كه به راحتى شير داده، و سوارى مى دهند).
.
حکمت 472
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ دعا در نهج البلاغه و دعاهای حضرت علی, ✔مطلب ندارد, دعای باران
[ 05:12:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
هلاک شدگان امام علی |
... |
هلاک شدگان امام علی
دو كس نسبت به من هلاك مى گردند؛
1- دوستى كه زياده روى كند،
2- و دروغ پردازى كه به راستى سخن نگويد.
سید رضی گوید: اين كلام مانند سخن ديگرى است كه فرمود: دو تن نسبت به من هلاك گردند: دوستى كه از حد گذراند، و دشمنى كه بيهوده سخن گويد.
.
حکمت 469
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀علی از زبان علی در کلام نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[ 05:03:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
آینده تلخ اقتصادی |
... |
آینده تلخ اقتصادی
مردم را روزگارى دشوار در پيش است
كه توانگر اموال خود را سخت نگهدارد،
در صورتى كه به بخل ورزى فرمان داده نشد.
خداى سبحان فرمود: «بخشش ميان خود را فراموش نكنيد».
بدان در آن روزگار، بلند مقام، و نيكان خوار گردند،
و با درماندگان به ناچارى خريد و فروش مى كنند
در حالى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از معامله با درماندگان نهى فرموده.
.
حکمت 468
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, بخل, عفو و بخشش, پیش بینی هایی از آینده
[ 04:56:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
جایگاه چشم |
... |
جایگاه چشم
الْعَيْنُ وِكَاءُ السَّهِ.
چشم، بند ظرف حوادث است.
سید رضى گويد: «اين كلام امام عليه السّلام از استعاره هاى شگفت است، كه نشستنگاه را به مشك، و چشم را به سربند آن تشبيه كرد، و آنگاه كه بند گشوده شود آنچه در مشك است بيرون ريزد. مشهور است كه اين سخن از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است، ولى عدّه اى آن را از امير المؤمنين عليه السّلام نقل كرده اند، اين حكمت را «مبرّد» در كتاب «مقتضب» در باب لفظ به حروف آورده، و ما آن را در كتاب خود كه «مجازات آثار نبوى» نام دارد آورده ايم.
.
حکمت 466
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, خلقت انسان, جایگاه چشم
[ 04:38:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
در مدح انصار |
... |
در مدح انصار
هُمْ وَ اللَّهِ رَبَّوُا الْإِسْلَامَ كَمَا يُرَبَّى الْفِلْوُ،
مَعَ غَنَائِهِمْ بِأَيْدِيهِمُ السِّبَاطِ وَ أَلْسِنَتِهِمُ السِّلَاطِ.
به خدا سوگند!
آنها اسلام را پروراندند، چونان مادرى كه فرزندش را بپروراند،
با توانگرى، با دست هاى بخشنده، و زبانهاى برنده و گويا.
.
حکمت 465
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, ویژگی های اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت علی
[ 04:34:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
پیش بینی وضعیت بنی امیه |
... |
پیش بینی وضعیت بنی امیه
إِنَّ لِبَنِي أُمَيَّةَ مِرْوَداً يَجْرُونَ فِيهِ،
وَ لَوْ قَدِ اخْتَلَفُوا فِيمَا بَيْنَهُمْ،
ثُمَّ كَادَتْهُمُ الضِّبَاعُ لَغَلَبَتْهُمْ.
بنى اميّه را مهلتى است كه در آن مى تازند،
پس آنگاه كه ميانشان اختلاف افتد كفتارها بر آنان دهان گشايند
و بر آنان پيروز شوند.
سید رضی مى گويد: «مرود» بر وزن «منبر» از مادّه «ارواد» به معناى مهلت است و اين از فصيح ترين و زيباترين كلام است، گوئى امام عليه السّلام مهلت كوتاه بنى اميّه در حكومت را به ميدان مسابقه تشبيه كرده كه مسابقه دهندگان به ترتيب در يك مسير مشخّص به سوى يك هدف به پيش مى روند و آنگاه كه به هدف رسيدند نظم آنها درهم شكسته مى شود.
.
حکمت 464
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ معاویه(لعنه الله علیه) و ویژگی حکومت ظالمانه در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد, پیش بینی هایی از آینده
[ 04:30:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ارزش صبر و تحمل |
... |
ارزش صبر و تحمل
الْحِلْمُ وَ الْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ،
يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّة.
بردبارى و درنگ هم آهنگند
و نتيجه آن بلند همّتى است.
.
حکمت 460
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀صبر در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[سه شنبه 1399-09-18] [ 06:46:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
غلبه تقدیر بر تدبیر |
... |
غلبه تقدیر بر تدبیر
تقدير الهى چنان بر محاسبات ما چيره شود
كه تدبير، سبب آفت زدگى باشد.
سید رضی مى گويد: «مفهوم اين حكمت در حكمت 16 با عبارت ديگرى نقل شد»
.
حکمت 459
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, تقدیر
[ 06:43:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
نشانه هاى ايمان |
... |
نشانه هاى ايمان
نشانه ايمان آن است كه؛
1- راست بگويى، آنگاه كه تو را زيان رساند،
2- و دروغ نگويى كه تو را سود رساند،
3- و آن كه بيش از مقدار عمل سخن نگويى،
4- و چون از ديگران سخن گويى از خدا بترسى.
.
حکمت 458
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, حفظ زبان, ایمان, نشانه های ایمان
[ 06:40:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
راه شناخت بزرگترين شاعر |
... |
راه شناخت بزرگترين شاعر
از امام پرسيد بزرگ ترين شاعر عرب كيست؟
فرمود: شاعران در يك وادى روشنى نتاخته اند تا پايان كار معلوم شود،
و اگر ناچار بايد داورى كرد، پس پادشاه گمراهان، بزرگ ترين شاعر است.
.
حکمت 455
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, شعر و شاعری
[ 06:29:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
فرزند آدم را با فخر فروشى چه كار؟ |
... |
فرزند آدم را با فخر فروشى چه كار؟
فرزند آدم را با فخر فروشى چه كار؟
او كه در آغاز نطفه اى گنديده،
و در پايان مردارى بد بو است،
نه مى تواند روزى خويشتن را فراهم كند،
و نه مرگ را از خود دور نمايد.
.
حکمت 454
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, تکبّر
[ 06:26:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
علل انحراف زبیر |
... |
علل انحراف زبیر
مَا زَالَ الزُّبَيْرُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ،
حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ -عَبْدُ اللَّه-.
زبير همواره با ما بود
تا آن كه فرزند نامباركش عبد اللَّه، پا به جوانى گذاشت.
.
حکمت 453
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀طلحه و زبیر در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[ 06:23:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
تأثیر شوخی بیجا بر عقل |
... |
تأثیر شوخی بیجا بر عقل
مَا مَزَحَ امْرُؤٌ مَزْحَةً،
إِلَّا مَجَّ مِنْ عَقْلِهِ مَجَّةً.
هيچ كس شوخى بيجا نكند
جز آن كه مقدارى از عقل خويش را از دست بدهد.
.
حکمت 450
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, عقل و اندیشه
[ 06:12:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ضرورت پرداخت ديون مردم |
... |
ضرورت پرداخت ديون مردم
امام به پدر فرزدق، غالب بن صعصعه فرمود: شتران فراوانت چه شده اند؟
پاسخ داد: اى امير مؤمنان، پرداخت حقوق آنها را پراكنده ساخت.
امام فرمود: اين بهترين راه مصرف آن بود.
.
حکمت 446
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, زکات, حق مداری
[ 05:12:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
انسان شناسی امام علی |
... |
انسان شناسی امام علی
إِذَا كَانَ فِي رَجُلٍ خَلَّةٌ رَائِقَةٌ،
فَانْتَظِرُوا أَخَوَاتِهَا.
اگر در كسى خصلتى شگفت ديديد،
همانند آن را نيز انتظار كشيد.
.
حکمت 445
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, مدح و ستایش
[ 05:09:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ارزش تداوم كار |
... |
ارزش تداوم كار
قَلِيلٌ مَدُومٌ عَلَيْهِ،
خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ.
اندك كه با اشتياق تداوم يابد،
بهتر از فراوانى است كه رنج آور باشد.
.
حکمت 444
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, ارزش تداوم کارها
[ 05:03:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
وصف مالک اشتر از زبان امام علی |
... |
وصف مالک اشتر از زبان امام علی
(وقتى خبر شهادت مالك اشتر كه رحمت خدا بر او باد، به امام رسيد فرمود:)
مَالِكٌ، وَ مَا مَالِكٌ،
وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً،
وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً؛
لَا يَرْتَقِيهِ الْحَافِرُ، وَ لَا يُوفِي عَلَيْهِ الطَّائِرُ.
مالك، چه مالكى!
به خدا اگر كوه بود، كوهى كه در سرفرازى يگانه بود،
و اگر سنگ بود، سنگى سخت و محكم بود،
كه هيچ رونده اى به اوج قلّه او نمى رسيد،
و هيچ پرنده اى بر فراز آن پرواز نمى كرد.
(سید رضى گويد: فند كوهى است از ديگر كوه ها ممتاز و جدا افتاده باشد).
.
حکمت 443
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ◀ مالک اشتر در نهج البلاغه, ✔مطلب ندارد
[ 04:58:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
نقش خوابديدن ها در زندگى |
... |
نقش خوابديدن ها در زندگى
مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ،
لِعَزَائِمِ الْيَوْمِ.
خواب ديدن ها چه بسا
تصميم هاى روز را نقش بر آب كرده است.
.
حکمت 440
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, خواب دیدن
[یکشنبه 1399-09-16] [ 10:53:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
جهل و دشمنی |
... |
جهل و دشمنی
النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا.
مردم دشمن آنند كه نمى دانند.
.
حکمت 438
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, جهل
[ 10:45:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|
شایسته ترین مردم |
... |
شایسته ترین مردم
أَوْلَى النَّاسِ بِالْكَرَمِ،
مَنْ عُرِفَتْ بِهِ الْكِرَامُ.
شايسته ترين مردم به بزرگوارى
آن كه بزرگواران را با او بسنجند.
.
حکمت 436
نهج البلاغه
.
موسسه اهل البیت
ستاد احیا فرهنگ مهدویت
موضوعات: ◀حکمت ها, ✔مطلب ندارد, کرامت نفس
[ 10:38:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|